Onbreekbare zijruiten?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik dacht eigenlijk meer aan de zijruiten, aangezien die dichter bij je zijn en qua gat wat makkelijker. Ze zijn ook niet verlijmd ergens in dus als je die kunt breken is de stevigheid eruit en zal hij wel uit de glijsponningen komen (hoop ik).
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De achterruit is de beste optie, die is gehard en tik je er dus wel uit.
Probeer jij maar eens de achterruit kapot te tikken, langs het plafond tussen of langs de hoofdsteunen, als je onder water, op zijn kop strak in de gordel hangt, het water stroomt binnen, je kop is het laagste punt, en een lichte paniek komt op zetten. Dan denk je maar aan 1 ding.....IK WIL ERUIT !!

Echt, de meeste hebben het niet door, maar je kan amper rationeel denken in zo'n geval, alleen na vele trainingen, oefeningen kun je alles op een rijtje zetten, en nadenken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gast

klopt, meeste mensen komen dood door paniek
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

t5power schreef:
bart simpson schreef:
Hebben die gelaagde ramen ook geluidsdempende werking? Kan ik straks stuk meer lawaai verwachten?
bart simpson schreef:men zegt dat idd, ik geloof het niet
Kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk stiller is.

Volgens mij zijn de hedendaagse auto's zo ontworpen, dat bij een te water raking, de electrische ramen nog blijven werken.
Kun je dus gewoon je raam openen en dan er uit.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Probeer jij maar eens de achterruit kapot te tikken, langs het plafond tussen of langs de hoofdsteunen, als je onder water, op zijn kop strak in de gordel hangt, het water stroomt binnen, je kop is het laagste punt, en een lichte paniek komt op zetten. Dan denk je maar aan 1 ding.....IK WIL ERUIT !!
Nu doe je het voorkomen of elke auto op zijn kop in het water terecht komt. Dat is natuurlijk onzin. In paniek zul je sowieso raken, maar op zijn kop heb je wel heel erg weinig kans.
Maar dat doet allemaal niet af aan het feit dat als de zijruiten gelaagd zijn je alleen nog maar de achterruit overhoud om eruit te tikken. De zijruiten zijn gelaagd om intikken te voorkomen, nietwaar?
Maar als het goed is moeten de electrische zijruiten nog minstens iets van 5 minuut na het te water raken werken, dus gewoon de zijruiten laten zakken zou ik zeggen. Intikken zou niet nodig moeten zijn. De koplampen blijven ook nog heel lang branden onder water.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Je zal maar overkop draaien, na vervangen van je gelaagde ruiten, arm, hoofdje buiten of uit de wagen geslingerd worden door de kapotte zijruiten.

Dan denk je had ik maar m'n gelaagde ruiten laten zitten.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

Silver_R schreef:
t5power schreef:
bart simpson schreef:
Hebben die gelaagde ramen ook geluidsdempende werking? Kan ik straks stuk meer lawaai verwachten?
bart simpson schreef:men zegt dat idd, ik geloof het niet
Kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk stiller is.
weet je ook hoeveel Decibel stiller ?
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2385
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dat hoeft niet zo heel veel te zijn, 3 dB minder wordt ervaren als een halvering van de geluidssterkte.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

Jers3n schreef:Dat hoeft niet zo heel veel te zijn, 3 dB minder wordt ervaren als een halvering van de geluidssterkte.
dat klopt. Vraag is dus hoeveel dB de ruit opleverd.
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
MarcoHollaar
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
Locatie: Midden van het land

Heeft iemand wel eens geprobeerd om vanaf de bestuurderskant door het honderek heen de kofferbak te bereiken.
Dan tot de ontdekking te komen dat de lifehammer nog opgehaald moet worden.
En dat allemaal in 1 teug lucht.

Gewoon deur open drukken, auto loopt toch snel vol dus heel lang duurt het niet voordat het drukverschil weg is.
Daarbij, een raam intikken met een lege cabine en de buitenkant onder water is ook niet prettig voor de inzittenden.

Mijn ervaring (en ik heb veelvuldig als duiker meegewerkt aan curssussen "auto te water") is dat je best wat tijd hebt, maar dat je vooral rustig moet blijven.
En eigenlijk moet iedereen eens met zo'n cursus ervaren wat het met je doet als je te water raakt met een auto.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Gast

De meeste mensen komen dood door paniek !
Gebruikersavatar
MarcoHollaar
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
Locatie: Midden van het land

Je valt in herhaling.......
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Gast

de kracht schuilt ook in de herhaling - maar je hebt gelijk.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Echt, de meeste hebben het niet door, maar je kan amper rationeel denken in zo'n geval, alleen na vele trainingen, oefeningen kun je alles op een rijtje zetten, en nadenken.
tja en wie doet dat.... heb vorige maand tijdens een open dag van de locale garage eens voor de grap in zo`n kantel wagen gezeten
die instructeur legt het goed uit wat je doen moet als je op z`n kop in de gordel hang
misschien ben ik een stijve hark, maar `t koste me de nodige moeite om me in een dus danige positie te draaien voordat de gordel los kon, onder water zou ik waarschijnlijk al verzopen zijn....
blij dak nu weet hoet moet maar toch....
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

In het water heb ervaar je geen zwaartekracht dus hang je niet zo in je gordel.

Edit: ondanks dat ik er van overtuigd ben dat voor een ieder duidelijk is wat ik er mee bedoelde, heb ik een kleine wijziging in mijn tekst toegepast.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

hee dat wist ik niet, ervaring??
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Voor de goede orde.
Ook onder water is er wel degelijk zwaartekracht. Gooi maar eens een baksteen in het water. :wink:
Er is net zoveel zwaartekracht als boven water trouwens. Maar door de opwaartse kracht van het water, lijkt het of je minder weegt.
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gast

Wet van Archimedes:

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tekst aangepast om zinloze discussies te voorkomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”