Onbreekbare zijruiten?
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik dacht eigenlijk meer aan de zijruiten, aangezien die dichter bij je zijn en qua gat wat makkelijker. Ze zijn ook niet verlijmd ergens in dus als je die kunt breken is de stevigheid eruit en zal hij wel uit de glijsponningen komen (hoop ik).
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Probeer jij maar eens de achterruit kapot te tikken, langs het plafond tussen of langs de hoofdsteunen, als je onder water, op zijn kop strak in de gordel hangt, het water stroomt binnen, je kop is het laagste punt, en een lichte paniek komt op zetten. Dan denk je maar aan 1 ding.....IK WIL ERUIT !!De achterruit is de beste optie, die is gehard en tik je er dus wel uit.
Echt, de meeste hebben het niet door, maar je kan amper rationeel denken in zo'n geval, alleen na vele trainingen, oefeningen kun je alles op een rijtje zetten, en nadenken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Silver_R
- 6th Gear member
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23
t5power schreef:Hebben die gelaagde ramen ook geluidsdempende werking? Kan ik straks stuk meer lawaai verwachten?bart simpson schreef:
Kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk stiller is.bart simpson schreef:men zegt dat idd, ik geloof het niet
Volgens mij zijn de hedendaagse auto's zo ontworpen, dat bij een te water raking, de electrische ramen nog blijven werken.
Kun je dus gewoon je raam openen en dan er uit.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Nu doe je het voorkomen of elke auto op zijn kop in het water terecht komt. Dat is natuurlijk onzin. In paniek zul je sowieso raken, maar op zijn kop heb je wel heel erg weinig kans.Probeer jij maar eens de achterruit kapot te tikken, langs het plafond tussen of langs de hoofdsteunen, als je onder water, op zijn kop strak in de gordel hangt, het water stroomt binnen, je kop is het laagste punt, en een lichte paniek komt op zetten. Dan denk je maar aan 1 ding.....IK WIL ERUIT !!
Maar dat doet allemaal niet af aan het feit dat als de zijruiten gelaagd zijn je alleen nog maar de achterruit overhoud om eruit te tikken. De zijruiten zijn gelaagd om intikken te voorkomen, nietwaar?
Maar als het goed is moeten de electrische zijruiten nog minstens iets van 5 minuut na het te water raken werken, dus gewoon de zijruiten laten zakken zou ik zeggen. Intikken zou niet nodig moeten zijn. De koplampen blijven ook nog heel lang branden onder water.
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Je zal maar overkop draaien, na vervangen van je gelaagde ruiten, arm, hoofdje buiten of uit de wagen geslingerd worden door de kapotte zijruiten.
Dan denk je had ik maar m'n gelaagde ruiten laten zitten.
Dan denk je had ik maar m'n gelaagde ruiten laten zitten.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Jak
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27
weet je ook hoeveel Decibel stiller ?Silver_R schreef:t5power schreef:Hebben die gelaagde ramen ook geluidsdempende werking? Kan ik straks stuk meer lawaai verwachten?bart simpson schreef:Kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk stiller is.bart simpson schreef:men zegt dat idd, ik geloof het niet
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line
, 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line

- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat hoeft niet zo heel veel te zijn, 3 dB minder wordt ervaren als een halvering van de geluidssterkte.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Jak
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27
dat klopt. Vraag is dus hoeveel dB de ruit opleverd.Jers3n schreef:Dat hoeft niet zo heel veel te zijn, 3 dB minder wordt ervaren als een halvering van de geluidssterkte.
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line
, 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line

- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Heeft iemand wel eens geprobeerd om vanaf de bestuurderskant door het honderek heen de kofferbak te bereiken.
Dan tot de ontdekking te komen dat de lifehammer nog opgehaald moet worden.
En dat allemaal in 1 teug lucht.
Gewoon deur open drukken, auto loopt toch snel vol dus heel lang duurt het niet voordat het drukverschil weg is.
Daarbij, een raam intikken met een lege cabine en de buitenkant onder water is ook niet prettig voor de inzittenden.
Mijn ervaring (en ik heb veelvuldig als duiker meegewerkt aan curssussen "auto te water") is dat je best wat tijd hebt, maar dat je vooral rustig moet blijven.
En eigenlijk moet iedereen eens met zo'n cursus ervaren wat het met je doet als je te water raakt met een auto.
Dan tot de ontdekking te komen dat de lifehammer nog opgehaald moet worden.
En dat allemaal in 1 teug lucht.
Gewoon deur open drukken, auto loopt toch snel vol dus heel lang duurt het niet voordat het drukverschil weg is.
Daarbij, een raam intikken met een lege cabine en de buitenkant onder water is ook niet prettig voor de inzittenden.
Mijn ervaring (en ik heb veelvuldig als duiker meegewerkt aan curssussen "auto te water") is dat je best wat tijd hebt, maar dat je vooral rustig moet blijven.
En eigenlijk moet iedereen eens met zo'n cursus ervaren wat het met je doet als je te water raakt met een auto.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Je valt in herhaling.......
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
tja en wie doet dat.... heb vorige maand tijdens een open dag van de locale garage eens voor de grap in zo`n kantel wagen gezetenEcht, de meeste hebben het niet door, maar je kan amper rationeel denken in zo'n geval, alleen na vele trainingen, oefeningen kun je alles op een rijtje zetten, en nadenken.
die instructeur legt het goed uit wat je doen moet als je op z`n kop in de gordel hang
misschien ben ik een stijve hark, maar `t koste me de nodige moeite om me in een dus danige positie te draaien voordat de gordel los kon, onder water zou ik waarschijnlijk al verzopen zijn....
blij dak nu weet hoet moet maar toch....
keep calm!, your randomizer is running
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
In het water heb ervaar je geen zwaartekracht dus hang je niet zo in je gordel.
Edit: ondanks dat ik er van overtuigd ben dat voor een ieder duidelijk is wat ik er mee bedoelde, heb ik een kleine wijziging in mijn tekst toegepast.
Edit: ondanks dat ik er van overtuigd ben dat voor een ieder duidelijk is wat ik er mee bedoelde, heb ik een kleine wijziging in mijn tekst toegepast.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Silver_R
- 6th Gear member
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23
Voor de goede orde.
Ook onder water is er wel degelijk zwaartekracht. Gooi maar eens een baksteen in het water.
Er is net zoveel zwaartekracht als boven water trouwens. Maar door de opwaartse kracht van het water, lijkt het of je minder weegt.
Ook onder water is er wel degelijk zwaartekracht. Gooi maar eens een baksteen in het water.
Er is net zoveel zwaartekracht als boven water trouwens. Maar door de opwaartse kracht van het water, lijkt het of je minder weegt.
Wet van Archimedes:
De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas
De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Tekst aangepast om zinloze discussies te voorkomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race