De user interfaces zijn heel gelijkaardig in bediening. De grafische pracht en praal is vergelijkbaar bij beide. Ook de 3D kaartweergave is zo goed als identiek. De BMW heeft met het (optionele) TFT-schermpje in het dashboard wel een troef in handen. Da's ten opzichte van de V60, de V40 kan dat oplossen met het nieuwe TFT-dashboard.
Naar ergonomie toe scoort BMW beter. De bediening net voorbij de armleuning is veel relaxter dan het arm-op-versnellingspook-en-knopjes-bedienen-op-de-middenconsole bij Volvo. De bediening aan het stuur is identiek bij beide, maar dus meer gebruikt bij Volvo.
De Bluetooth-ondersteuning is een win voor Volvo. De BMW ondersteunt geen audio streaming vanop m'n Nokia Lumia 800, de Volvo wel. De telefoon-functionaliteit werkt goed bij beide.
Voice-control werkt identiek en goed bij beide systemen, misschien een tikje vlotter op de BMW omdat het systeem kortere zinnetjes uitspreekt vooraleer je kan antwoorden.
De media-functionaliteit is uiteindelijk de belangrijkste reden waarom ik BMW's systeem hoger inschat dan het Volvo-systeem. BMW maakt gebruik van de tags van je mediabestanden en laat toe om te selecteren op basis van artiest, album, titel en genre, terwijl Sensus van Volvo enkel de folderstructuur te gebruiken is om je muziek te selecteren. Een minpuntje in beide systemen is dat ze niet gapless van mediabestand wisselen. De kleine pauze tussen 2 nummers kan bij bvb. klassieke muziek of goed geproducete rock-albums waar de nummers in elkaar overgaan is dan licht irritant. BMW heeft een harde schijf in de auto, Volvo heeft dat niet, maar dat mag met de prijs van een externe harde schijf die je in beide wagens kan aansluiten geen verschil maken in het uiteindelijk oordeel.
Het scherm in de BMW is 9" groot en erg breed. Dat laat toe om in split-screen modus te werken. Aan de rechterkant is dan 1/3e in gebruik om bvb. je playlist te tonen, terwijl de 2/3e aan de linkerkant de navigatie weergeeft. Je kan ook de boordcomputer rechts weergeven, of nog enkele andere schermen. Het Volvo-scherm van 5" in een V60 D3 waar ik kort mee reed is bruikbaar, maar aan de kleine kant. Het 7" scherm in de High Performance Multimedia is zeker voldoende.
Samengevat is het Volvo-systeem dus steeds een tikje minder goed dan het BMW-systeem, behalve wat Bluetooth betreft. Volvo Sensus is echter wél hedendaags, goed bruikbaar, nuttig en 'feature compleet'. Er is niets dat ik echt miste. Het is dus geen reden om niet voor Volvo te kiezen.
Ik begrijp dat ik mezelf met deze conclusie niet zo heel populair maak op een Volvo-forum, maar 'k denk dat deze informatie delen 't minste is dat ik terug kan doen voor de nuttige tips en data die ik de afgelopen 2 jaar van dit forum heb geplukt.
extra info
Iets meer achtergrond-info: ik reed met een Volvo V60 DRIVe met High Performance multimedia en RTI. Ik heb zo'n 3 uur met de wagen gereden en alle systemen al rijdende en al stilstaand uitgeprobeerd. De speakers van dit systeem zijn trouwens zéér goed. Zo goed zelfs dat ik me afvraag wat nog beter kan in het Premium Sound Multimedia systeem.
De BMW was een 118d met Navigation Professional met de gewone luidsprekers, die duidelijk minder zijn dan die in de Volvo. Voor een paar honderd euro koop je ook in de BMW betere speakers. Ook met deze wagen heb ik een uur of 3 rondgetoerd.
Merk op dat ik voor geen van beide systemen naar de handleiding heb moeten grijpen, ook niet om de voice control bediening te gebruiken. Dat op zich is al een hele prestatie van zowel BMW als Volvo.
Alle commentaren, en dingen die ik over het hoofd heb gezien net omdat ik de manual niet heb gelezen zijn welkom!
Helemaal off-topic, maar wel opvallend: gevoelsmatig voelde ik me veel beter in de V60 DRIVe dan in de 118d, ondanks de betere wegligging en krachtigere motor in de BMW en het betere elektronica-platform. Dat maakt dat een V40 D3 Summum nog steeds bovenaan mijn lijstje staat, gevolgd door de V60 DRIVe Volvo Ocean Race, en pas dan de BMW.
mods edit aangezien er best wel goede informatie in de kleine lettertjes staat deze toch vergroot