lekstroom 240 uit 1992

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
maarten540000
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
Locatie: beusichem

Mijn Volvo 240 uit 1992 kampt sinds kort met grote lekstroom. Zelfs een dag na een lange rit, is de accu vrijwel leeg. Hebben al stuk voor stuk alle zekeringen eruit gehaald, incl. die van 't alarm, maar zonder succes. Ik laat nu een schakelaar monteren om de accu te onderbreken, dat is natuurlijk niet een echte oplossing.

Vraag: heeft dit type Volvo wellicht bekende plekken voor lekstroom?
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Ik ben helemaal geen expert, weet er eigenlijk niks van, maar mischien
kun je dit eens proberen:

Neem een multimeter en zet die ergens op een draadje, bv van een lampje.
Schakel contact is en zie dat spanning onder de 14V is.
Open dan zekeringkastje en haal zekering 1 er uit en kijk of de spanning
iets hoger is geworden. Als niet, zekering terug en de volgende. Etc.

Als je de zekering hebt gevonden die verbinding heeft met het lek, moet
je opzoeken welke verbruikers daar allemaal opzitten. Daar zit per jaargang
veel verschil in!

Mischien slaat het wel nergens op wat ik hier bedenk hoor :) Succes!
maarten540000
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
Locatie: beusichem

@ Stinky: Dank voor je reactie, maar dat hebben we al geprobeerd. Helaas zonder succes.
volvo.144
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 23.07.2010 - 19:01

ontkoppel eens de draden aan de dynamo, als er een diode stuk is in de dynamo is er grote kans dat de dynamo de accu leeghaald bij stilstand.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

is de accu nog wel goed?? of de dynamo, sterker nog er zijn handige jongens die voor de verkoop nog even de dynamo controle lampje wegnemen voor de verkoop. Niet iedereen let bij het starten op alle lampjes. :wink:

Ik doe maar een gok.

Je kan ook de opbrengst van je accu meten tijdens draaiende motor.
boedr
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.06.2012 - 21:20
Locatie: oisterwijk

ik heb 2 keer meegemaakt dat er lekstroom was en 2 keer was het een kapotte centrale deurvergrendeling.
Kijk daar eens naar.
maarten540000
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
Locatie: beusichem

@ starter: dat gaan we uitproberen. Thnx!

@ admiral: dank voor je reactie, maar zowel dynamo als accu zijn getest en blijken goed.

@ boedr: die tip kreeg ik vanmiddag toevallig ook, gaan we zeker uitproberen. Temeer omdat we de zekeringen hebben getest toen de deur niet op slot zat. Vraag: was dat ook bij een 240?
maarten540000
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
Locatie: beusichem

sorry, @ starter moet zijn @ volvo.144
ube
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.09.2012 - 18:55

@maarten, heb vorig jaar exact het zelfde gehad, en het was de dynamo.
wanneer je motor draait leverd je dynamo de goede spanning en laat de accu gewoon op, maar wanneer ik hem uitzette ontlade direct de accu. na een dag meten kwam ik er achter dat met koude motor de dynamo warm was en nadat ik deze loskoppelde de lekstroom verdwenen was( deze was rond de 3amp) nieuwe dynamo er op probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”