Mijn Volvo 240 uit 1992 kampt sinds kort met grote lekstroom. Zelfs een dag na een lange rit, is de accu vrijwel leeg. Hebben al stuk voor stuk alle zekeringen eruit gehaald, incl. die van 't alarm, maar zonder succes. Ik laat nu een schakelaar monteren om de accu te onderbreken, dat is natuurlijk niet een echte oplossing.
Vraag: heeft dit type Volvo wellicht bekende plekken voor lekstroom?
lekstroom 240 uit 1992
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Ik ben helemaal geen expert, weet er eigenlijk niks van, maar mischien
kun je dit eens proberen:
Neem een multimeter en zet die ergens op een draadje, bv van een lampje.
Schakel contact is en zie dat spanning onder de 14V is.
Open dan zekeringkastje en haal zekering 1 er uit en kijk of de spanning
iets hoger is geworden. Als niet, zekering terug en de volgende. Etc.
Als je de zekering hebt gevonden die verbinding heeft met het lek, moet
je opzoeken welke verbruikers daar allemaal opzitten. Daar zit per jaargang
veel verschil in!
Mischien slaat het wel nergens op wat ik hier bedenk hoor
Succes!
kun je dit eens proberen:
Neem een multimeter en zet die ergens op een draadje, bv van een lampje.
Schakel contact is en zie dat spanning onder de 14V is.
Open dan zekeringkastje en haal zekering 1 er uit en kijk of de spanning
iets hoger is geworden. Als niet, zekering terug en de volgende. Etc.
Als je de zekering hebt gevonden die verbinding heeft met het lek, moet
je opzoeken welke verbruikers daar allemaal opzitten. Daar zit per jaargang
veel verschil in!
Mischien slaat het wel nergens op wat ik hier bedenk hoor

-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
- Locatie: beusichem
@ Stinky: Dank voor je reactie, maar dat hebben we al geprobeerd. Helaas zonder succes.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
is de accu nog wel goed?? of de dynamo, sterker nog er zijn handige jongens die voor de verkoop nog even de dynamo controle lampje wegnemen voor de verkoop. Niet iedereen let bij het starten op alle lampjes.
Ik doe maar een gok.
Je kan ook de opbrengst van je accu meten tijdens draaiende motor.
Ik doe maar een gok.
Je kan ook de opbrengst van je accu meten tijdens draaiende motor.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
- Locatie: beusichem
@ starter: dat gaan we uitproberen. Thnx!
@ admiral: dank voor je reactie, maar zowel dynamo als accu zijn getest en blijken goed.
@ boedr: die tip kreeg ik vanmiddag toevallig ook, gaan we zeker uitproberen. Temeer omdat we de zekeringen hebben getest toen de deur niet op slot zat. Vraag: was dat ook bij een 240?
@ admiral: dank voor je reactie, maar zowel dynamo als accu zijn getest en blijken goed.
@ boedr: die tip kreeg ik vanmiddag toevallig ook, gaan we zeker uitproberen. Temeer omdat we de zekeringen hebben getest toen de deur niet op slot zat. Vraag: was dat ook bij een 240?
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18.07.2012 - 23:33
- Locatie: beusichem
sorry, @ starter moet zijn @ volvo.144
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18.09.2012 - 18:55
@maarten, heb vorig jaar exact het zelfde gehad, en het was de dynamo.
wanneer je motor draait leverd je dynamo de goede spanning en laat de accu gewoon op, maar wanneer ik hem uitzette ontlade direct de accu. na een dag meten kwam ik er achter dat met koude motor de dynamo warm was en nadat ik deze loskoppelde de lekstroom verdwenen was( deze was rond de 3amp) nieuwe dynamo er op probleem opgelost.
wanneer je motor draait leverd je dynamo de goede spanning en laat de accu gewoon op, maar wanneer ik hem uitzette ontlade direct de accu. na een dag meten kwam ik er achter dat met koude motor de dynamo warm was en nadat ik deze loskoppelde de lekstroom verdwenen was( deze was rond de 3amp) nieuwe dynamo er op probleem opgelost.