Wiellager vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
LuukNL
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 13.08.2006 - 12:37

Beste Volvorijders,

Zo te horen moet mijn wiellager rechts voor vervangen worden, is dit gemakkelijk zelf te doen, of kan ik dit beter aan de specialist overlaten?

In de 10 jaar dat ik nu Volvo rijd heb ik nog geen bedrijf gevonden die meer dan het hoogst noodzakelijke aan mijn auto doet, vandaar de afweging om meer zelf te gaan doen, of heeft iemand soms een tip voor een goed adres? ( ik woon in de buurt van Rotterdam)

Is het ook verstandig het lager linksvoor, en achter ook gelijk te vervangen? Mijn V70 is een nieuw model uit 2000, ik heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt.

Alvast bedankt voor de respons,

Luuk

( ik zal me zo "even voorstellen")
Gebruikersavatar
Romke
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 08.08.2006 - 21:42
Locatie: IJsselmuiden

Volgens mij hoef je niet direct aan beide kanten de wiellagers te vervangen. Ik zie regelmatig (maar da's bij Renault, maar ik denk niet dat het merk in deze kwestie uitmaakt) werkorders voorbij komen met teksten als 'wiellager rechts achter vervangen'.

Maar m.b.t. "heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt" - als dat zo is, dan zou ik wel direct beide kanten fixen. Maar òf dat zo is, kan ik je weer niet vertellen...
Volvo V40 1.8 16v Europa (1998)
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

als je handig genoeg bent is het zelf te doen
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz
The Boz
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

theboz schreef:
4 bouten los naaf er uittikken
Is daar veel geweld voor nodig, of is het raadzaam om de naaf met een pers er uit te drukken?
Zit er ook nog iets van de ABS, etc. waar je aandacht aan moet besteden?
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

theboz schreef:als je handig genoeg bent is het zelf te doen
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz
zit de lager niet gewoon in de naaf geperst...want volgens mij is dat niet een geheel?
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

origineel is lager en naaf een
mogelijk de er wel een los lager te krijgen
daar geen ervarig mee
The Boz
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Het is eigenlijk simpeler dan ik gedacht had, om zo'n complete naaf met lager te vervangen bij een S80.
Voor zo'n 150 euro :( een naaf met lager van SKF gekocht, de beschrijving van "theboz" ter harte genomen en gaan sleutelen. Speciaal gereedschap is niet nodig.
Viel eigenlijk reuze mee.
Gast

Bouten onderin weer met loctite vast gezet?
Het laatste wat je wil is dat die los gaan.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Nee, ik heb geen loctite gebruikt, maar ik denk dat je uit ervaring spreekt dat het wel nodig is. Zal het dan nog wel even aanbrengen.

Maar, welke bouten bedoel je precies, die van de remklauw of van de ophanging/veerpoot?
Gast

De twee onder de veerpoot.
Of heb je er twee nieuwe bouten bij gekregen?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Of heb je er twee nieuwe bouten bij gekregen?
Dat kan toch niet voor die 150 euro :evil: , een wiellager/naaf EN twee nieuwe bouten. :lol:

Bij Volvo betaal je trouwens voor exact hetzelfde onderdeel ruim 40 euro meer. Zal wel door het Volvo doosje komen.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ja, na 172.000 km is mijn rechterwiellager kapot gegaan.
Mijn eigen algemene dealer had het druk dus dacht ik, kom ik ga even langs de volvodealer. € 325,-- meneer !!!!!!!!!!!
Wiellager kost € 185,-- ex en dan 1 1/2 uur arbeidsloon meneer...

Toch maar weer terug naar mijn eigen algemene dealer.
Omdat ik al veel langer bij deze garage ben wilde hij mij wel tussendoor helpen.
Wiellager kost € 95,-- ex en komt uit dezelfde fabriek (SKF). De garage heeft er 1 uur over gedaan en de totale kosten........€ 214,20.
Dus ongeveer €110,-- goedkoper dan de volvodealer. :P
Jammer, ik had het de volvodealer best gegund. :cry:
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

SKF en Volvo is natuurlijk ook geen vreemde combinatie ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

denkweb schreef:SKF en Volvo is natuurlijk ook geen vreemde combinatie ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation
Wauw 8) Dank voor de info, dat wist ik niet.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bijkomstigheid van veel te veel tijd op internet... ;)

Je leert er van alles bij. Kwam deze informatie tegen tijdens een foto-zoek-spelletje op het 850-forum een paar jaar geleden.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”