Beste Volvorijders,
Zo te horen moet mijn wiellager rechts voor vervangen worden, is dit gemakkelijk zelf te doen, of kan ik dit beter aan de specialist overlaten?
In de 10 jaar dat ik nu Volvo rijd heb ik nog geen bedrijf gevonden die meer dan het hoogst noodzakelijke aan mijn auto doet, vandaar de afweging om meer zelf te gaan doen, of heeft iemand soms een tip voor een goed adres? ( ik woon in de buurt van Rotterdam)
Is het ook verstandig het lager linksvoor, en achter ook gelijk te vervangen? Mijn V70 is een nieuw model uit 2000, ik heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt.
Alvast bedankt voor de respons,
Luuk
( ik zal me zo "even voorstellen")
Wiellager vervangen
- Romke
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 08.08.2006 - 21:42
- Locatie: IJsselmuiden
Volgens mij hoef je niet direct aan beide kanten de wiellagers te vervangen. Ik zie regelmatig (maar da's bij Renault, maar ik denk niet dat het merk in deze kwestie uitmaakt) werkorders voorbij komen met teksten als 'wiellager rechts achter vervangen'.
Maar m.b.t. "heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt" - als dat zo is, dan zou ik wel direct beide kanten fixen. Maar òf dat zo is, kan ik je weer niet vertellen...
Maar m.b.t. "heb wel eens gehoord dat in de eerste serie te strak geperste lagers zijn gebruikt" - als dat zo is, dan zou ik wel direct beide kanten fixen. Maar òf dat zo is, kan ik je weer niet vertellen...
Volvo V40 1.8 16v Europa (1998)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06
als je handig genoeg bent is het zelf te doen
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz
The Boz
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
theboz schreef:
Zit er ook nog iets van de ABS, etc. waar je aandacht aan moet besteden?
Is daar veel geweld voor nodig, of is het raadzaam om de naaf met een pers er uit te drukken?4 bouten los naaf er uittikken
Zit er ook nog iets van de ABS, etc. waar je aandacht aan moet besteden?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15
zit de lager niet gewoon in de naaf geperst...want volgens mij is dat niet een geheel?theboz schreef:als je handig genoeg bent is het zelf te doen
het lager zit vast in de naaf dus hele naaf vervangen
wiel eraf remklauw los remschijf verwijderen
aandrijfasbout los en terug duwen
2 bovenste bouten los veerpoot/naaf
aandrijfas uit de naafhalen(voorzichtig dat de as niet uitelkaar valt)
4 bouten los naaf er uittikken
omgekeerde volgorde monteren
the boz
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Het is eigenlijk simpeler dan ik gedacht had, om zo'n complete naaf met lager te vervangen bij een S80.
Voor zo'n 150 euro
een naaf met lager van SKF gekocht, de beschrijving van "theboz" ter harte genomen en gaan sleutelen. Speciaal gereedschap is niet nodig.
Viel eigenlijk reuze mee.
Voor zo'n 150 euro

Viel eigenlijk reuze mee.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Nee, ik heb geen loctite gebruikt, maar ik denk dat je uit ervaring spreekt dat het wel nodig is. Zal het dan nog wel even aanbrengen.
Maar, welke bouten bedoel je precies, die van de remklauw of van de ophanging/veerpoot?
Maar, welke bouten bedoel je precies, die van de remklauw of van de ophanging/veerpoot?
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Dat kan toch niet voor die 150 euro :evil: , een wiellager/naaf EN twee nieuwe bouten.Of heb je er twee nieuwe bouten bij gekregen?

Bij Volvo betaal je trouwens voor exact hetzelfde onderdeel ruim 40 euro meer. Zal wel door het Volvo doosje komen.
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ja, na 172.000 km is mijn rechterwiellager kapot gegaan.
Mijn eigen algemene dealer had het druk dus dacht ik, kom ik ga even langs de volvodealer. € 325,-- meneer !!!!!!!!!!!
Wiellager kost € 185,-- ex en dan 1 1/2 uur arbeidsloon meneer...
Toch maar weer terug naar mijn eigen algemene dealer.
Omdat ik al veel langer bij deze garage ben wilde hij mij wel tussendoor helpen.
Wiellager kost € 95,-- ex en komt uit dezelfde fabriek (SKF). De garage heeft er 1 uur over gedaan en de totale kosten........€ 214,20.
Dus ongeveer €110,-- goedkoper dan de volvodealer.
Jammer, ik had het de volvodealer best gegund.
Mijn eigen algemene dealer had het druk dus dacht ik, kom ik ga even langs de volvodealer. € 325,-- meneer !!!!!!!!!!!
Wiellager kost € 185,-- ex en dan 1 1/2 uur arbeidsloon meneer...
Toch maar weer terug naar mijn eigen algemene dealer.
Omdat ik al veel langer bij deze garage ben wilde hij mij wel tussendoor helpen.
Wiellager kost € 95,-- ex en komt uit dezelfde fabriek (SKF). De garage heeft er 1 uur over gedaan en de totale kosten........€ 214,20.
Dus ongeveer €110,-- goedkoper dan de volvodealer.

Jammer, ik had het de volvodealer best gegund.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
SKF en Volvo is natuurlijk ook geen vreemde combinatie 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Wauwdenkweb schreef:SKF en Volvo is natuurlijk ook geen vreemde combinatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Car_Corporation

Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Bijkomstigheid van veel te veel tijd op internet... 
Je leert er van alles bij. Kwam deze informatie tegen tijdens een foto-zoek-spelletje op het 850-forum een paar jaar geleden.

Je leert er van alles bij. Kwam deze informatie tegen tijdens een foto-zoek-spelletje op het 850-forum een paar jaar geleden.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel