De grote jongens beweren allemaal dat hun versnellingsbakken onderhoudsvrij zijn. Dan heb ik het over de:
- ZF bakken van audi en BMW
- ZF en overige bakken van de PSA merken
- De Aisin en overige bakken in Volvo's
De reden waarom deze zogenaamd onderhoudsvrij zijn, is omdat de olie levenslang zou smeren. Dat klopt.
Wat echter niet blijft, is de koelende en vuilafwerkende werking van de olie. Daarom moet men iedere x0.000 kilometer de olie verwisselen.
Bij de ZF bakken is dit 75.000 kilometer en wordt een schakelbreinreiniging aanbevolen.
Wat een dealer je dus zegt, niet naar luisteren. Dealers bouwen zelf hun versnellingsbakken niet meer (behalve Mercedes, Nissan, Honda en Toyota) en kopen hun versnellingsbakken in bij fabrikanten. Luister dus naar wat de fabrikant zegt, die heeft de bak ontworpen.
Benzinelucht motorolie
- peer54
- 3rd Gear member
Mijn Volvo Selekt garantie loopt deze week af.
Omdat er aan de auto onder de selekt garantie nogal wat vervangen is leek mij een keuring geen verkeerde gedachte.
Dus de auto vorige week een totaal keuring laten ondergaan bij de ANWB in Utrecht.
Na twee uur de uitslag, auto is in behoorlijke staat, niets op aan te merken.
Wel verdienen de remschijven cq blokken t.z.t. aandacht.
Groet, Peer
Omdat er aan de auto onder de selekt garantie nogal wat vervangen is leek mij een keuring geen verkeerde gedachte.
Dus de auto vorige week een totaal keuring laten ondergaan bij de ANWB in Utrecht.
Na twee uur de uitslag, auto is in behoorlijke staat, niets op aan te merken.
Wel verdienen de remschijven cq blokken t.z.t. aandacht.
Groet, Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive