Fluctuerend koelvloeistofniveau?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Beste leden,

Vanmorgen gaf m'n S60 de melding: koelvloeistof te laag, stop z.s.m. Dus ik deed de motorkap open, en zag dat het niveau nog geen millimeter onder het minimum zat. Ik besloot door te rijden en na 500 meter weer te checken, maar dat bleek niet nodig. De melding verdween na 10 seconden. Toen ik 3 km later aankwam op m'n werk was het peil weer normaal (tussen min en max).

Is dit normaal?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Waarschijnlijk wel, omdat de koelvloeistof iets uitzet als deze warmer wordt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Okido, dan gooi ik er gewoon wat bij.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Nou, zo'n grote fuluctuaties zijn volgens mij niet normaal hoor, dan trekt ie toch ergens vacuum waarschijnlijk
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Niet precies tussen min en max hoor, maar wel boven min in ieder geval.

Wat betekent het als ie vacuüm trekt?
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Zal sowieso straks eens kijken of het nu gewoon normaal blijft.
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Staat nu weer op hetzelfde niveau als vanmorgen, 1 millimeter onder MIN. Ik denk dat ik er gewoon wat bijgooi en het even in de gaten hou.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Koud staat het peil rond het minimum, met hete motor halverwege min en max. Als je bijvult zal hij het teveel er vanzelf uitgooien via de overloop. Je moet je pas druk gaan maken als het peil met koude motor steeds lager blijkt te gaan staan. Dus een paar keer checken 's morgens voor het starten.
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Ah, ik snap 't. Dat ie nu wat lager staat dan een week geleden kan dus ook komen door de wat lagere buitentemperatuur?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De buitentemp. mag niet uitmaken voor het nivo koud, alleen de temp. van de motor heeft er invloed op. Hou het in de gaten, 's morgens bij een koude start hoort het nivo niet lager te staan als bij eerdere controles.
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Dan is het wel gek dat ie lager is dan een tijdje geleden.

Nou ja, we zullen zien.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kijk goed naar de onderkant van de radiator. Soms is het lastig te zien maar als er een heel klein lek is verdampt dat direct, maar laat wel wat sporen achter van de koelvloeistof. Tevens even goed kijken naar de aansluiting van de slangen. Soms wil een klem niet meer goed vast zitten waardoor er wat lekkage te zien is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Ik zou de radiator nog niet herkennen als er met hoofdletters 'radiator' op zou staan, maar ik ga m'n best doen. ;)
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Hij lijkt toch heel langzaam te lekken... Binnenkort toch maar even naar de garage dus.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kun je ook lekkage zien, of is het nivo weer iets gedaald?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Ik kan geen lekkage zien (ook niet heel goed gekeken), maar er is na 3 dagen/600 kilometer wel weer ongeveer 1/3 uit. Ik controleer het elke keer voor vertrek in ieder geval.

Lijkt allemaal niet heel erg te zijn, maar zal 'm wel even naar de garage moeten brengen. Zelf ga ik nooit vinden waar het zit in ieder geval.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is het een benzine of diesel?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

T5, benzine dus.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je zou nog even kunnen laten testen of er koelvloeistof in de olie zit. Dan is vaak de oliekoeler lek van binnen. Doorgaans gaat het vloeistof verlies dan wat sneller, maar dit is vrij eenvoudig te controleren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Sherlock
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02.07.2012 - 08:27

Neem aan dat ik dat zelf ook wel kan zien? Wel nog olie gepeild van de week, zo op de peilstok gezien zag het er prima uit.

En 5000 kilometer na bijvullen nog bijna op MAX, dus olieverbruik zit wel goed.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”