Wat kan dit zijn?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Bij mijn s80 d5, heb ik, naar mijn idee een raar probleempje die ze niet kunnen vinden cq oplossen.

In het kort zal ik onderstaand het probleempje proberen te omschrijven.

Bij het rustig rijden in de stad wil de auto nog weleens een schokje geven bij het opschakelen. Hier heb ik ook het idee dat hij naar mijn idee niet genoeg lucht krijgt om lekker te ademen.
Bij volgas, gaat hij wel vlot vooruit, alleen moet hij even (te) lang nadenken.
Trap het gas in en het duurt even voor hij reageert.

Hier komt nog bij, dat als je stil staat de auto irritant veel trilt. tot aan de binnenspiegel aan toe.

Ik ben bij mijn eigen garage (niet volvo) en een volvo specialist geweest of hun kunnen achterhalen wat het is.
Zij kunnen hier niets in vinden waar het vandaan komt.

Onderstaand wat er de afgelopen 40.000 km vervangen is.
* 5 stuks verstuivers
* egr klep
* luchtmassameter incl. het vertakkingje op het luchtfilterhuis
* bovenste motorsteun op het motorblok

gecontroleerd alle andere motorsteunen en deze zijn goed.

Ik hoop dat jullie nog wat ideeen hebben, waar we naar zouden kunnen kijken.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

lijkt me een automaatprobleem, buiten het trillen.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Volgens de volvo specialist, werkt de automaat wel naar behoren.
zelf denk ik dat het iets is wat met elkaar te maken heeft, maar de vraag is wat.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49231

Hier worden enkele problemen besproken, vooral de schokjes.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Kan dus aan een software update liggen.

Heb ook op forum iets gelezen over de tcv (voor op het motorblok) kan diti
Iets zijn wat in verhouding staat met schakelen en trillen, omdat een van de slangen op het vacuum systeem zit.
syswichers

Poreuze slangen op je TCV staan garant voor schokken. Met name bij een koude motor.

Als je een 'peertje' kan vervangen, kun je deze slangen zelf ook vervangen. Kosten: minder dan 10 euro voor een stuk slang en een paar slangenklemmetjes.

Aan de buitenkant kun je niet zien of de slangen poreus zijn, dus een keer vervangen kan geen kwaad!
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Je bedoelt hierbij de TCV voor op het motorblok toch?

Staat dit ook in verhouding met het doorgeven van trillingen aan het interieur.
syswichers

Ja, ik denk namelijk dat we het over hetzelfde hebben. In mijn S80 zit deze aan het luchtfilterhuis geklemd.

Niet echt trillingen, maar meer schokken bij het accelereren.

Poreuze slangen zorgen er ook voor dat je auto 'lui' wordt bij het optrekken.
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Ok, dan weet ik even welke je bedoelt.
Ik zal deze binnenkort eens gaan vervangen.

Alvast bedankt.
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Controleer ook even de reactiestang midden voor onder het motorblok. Als de bovenste steun versleten is, is deze meestal ook naar zijn grootje. Er zitten twee gevulcaniseerde rubber bussen in die graag stuk gaan. Je vindt hem als je de voorzijde van de bodemkap losmaakt. Je hoeft dus niet de hele kap eraf te halen.
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

@freek63 Wat is de werking van zo'n reactiestang. En is dit de stang waar de motorsteun op zit?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Even goed uit laten lezen eerst?
Gebruikersavatar
dweerwag
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.10.2010 - 15:14

Het uitlezen is gebeurt, ook bij de volvo specialist. Er komt alleen niets naar boven. Zij vinden de auto goed rijden, alleen ik niet. Hij hoort zeker niet over matig te trillen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik bedoel uitlezen bij de dealer,met Vida,die graven dieper in de materie!
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8547
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Waarom eens niet langs een dealer gaan ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

dweerwag schreef:@freek63 Wat is de werking van zo'n reactiestang. En is dit de stang waar de motorsteun op zit?
Nou, het is eigenlijk geen stang, maar een combinatie van beugels met een tweetal rubber bussen. Deze 'reactiestang' houdt, samen met de bovenste motorsteun de motor netjes rechtop, op zijn plaats. Als je beide of één van beide loshaalt, zal de motor kantelen, zodra je gas geeft. Je vindt hem vóór midden onder het motorblok.
Plaats reactie

Terug naar “S80”