V50 T5 op G3

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
JD uit H
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.09.2012 - 19:22
Locatie: Haarlem

Hallo Volvo forum leden,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ben Jasper, 33 jaar uit Haarlem.
Mijn huidige auto is een Peugeot 206 gti uit 2002. De auto heb ik reeds 7 jaar en wil iets anders. Na veel heen en weer geloop en gedacht te hebben is de keuze op een Volvo V50 gevallen. Mijn zus heeft een aantal jaren in een V50 gereden en dat was erg enthousiast over deze auto. Ik rijd ongeveer 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar en met de huidige benzineprijzen wordt dat een duur geintje. Vandaar dat ik eigelijk het liefste op LPG ga rijden G3. Achteraf inbouwen kan natuurlijk ook maar een auto kopen waar al een G3 installatie inzit scheelt in de inbouwkosten.

Nu heb ik een V50 T5 automaat gezien op LPG. Wagen komt uit 2004 en heeft 188.000 gelopen. Het is een Kinetic uitgevoerde 4wd. En hij is precies hoe ik 'm zou willen. Ga volgende week kijken en eventueel een proefrit maken. De 206 kan ik inruilen en eerlijk gezegd wil ik daar geen omkijken naar hebben.

Mijn vraag is de volgende: heeft iemand ervaring met een T5 op LPG?
Zijn er nog zaken waar ik op dien te letten. En hoe zit het bijvoorbeeld met onderhoud qua kosten? Zijn die meer dan bij een gewone benzineuitvoering?

met vriendelijke groet,

Jasper Doon
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Laat een aankoopkeuring doen bij een dealer en laat de klepspeling controleren ook!

Kleppen stellen is een dure reparatie namelijk!
jerry1670
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22.09.2012 - 15:39

Eén van de adviezen voor LPG-G3 is altijd dat hoe lager het toerental hoe beter het is voor LPG (daarom is inbouwen in een 2.4 vaak beter dan in een 1.8 ). Hogere toeren is waarschijnlijk meer slijtage aan kleppen etc.

Een T5 heeft doorgaans laag in de toeren gereden, maar wordt ook vaak wel door pittige rijders gebruikt. Dat is niet altijd bevorderlijk voor het lang (probleemloos) op LPG rijden...

Mijn dealer heeft ooit gezegd dat 200dkm op LPG geen problemen zal opleveren, daarna ligt het aan de rijstijl (omgang koude motor, snelweg km's etc). 300-400 dkm op LPG zie je ook genoeg bij volvo's...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik heb te strakke kleppen al bij 80000 km gezien,dus de rijstijl enz heeft er niet zo veel mee te maken,je hebt pech of geluk!
Tommel
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.11.2010 - 22:26

Moet je de klepspeling ook laten controleren bij een T5 op bezine??
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

jerry1670 schreef:
Mijn dealer heeft ooit gezegd dat 200dkm op LPG geen problemen zal opleveren, daarna ligt het aan de rijstijl (omgang koude motor, snelweg km's etc). 300-400 dkm op LPG zie je ook genoeg bij volvo's...
Ja, maar niet bij moderne Volvo's op gas(V50 bijv)
Een 940 of 850 is geen probleem

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sbv schreef:
jerry1670 schreef:
Mijn dealer heeft ooit gezegd dat 200dkm op LPG geen problemen zal opleveren, daarna ligt het aan de rijstijl (omgang koude motor, snelweg km's etc). 300-400 dkm op LPG zie je ook genoeg bij volvo's...
Ja, maar niet bij moderne Volvo's op gas(V50 bijv)
Een 940 of 850 is geen probleem
km stand is totaal onbelangrijk,te strakke kleppen komen bij alle km standen voor boven de 75000km op LPG.

Zelfs bij auto,s met flash lube..

En bij een 740 of 940 nog sneller als er geen gaskop op zit.
Ik heb hier rond de 300 stoterbussen liggen van 5 cilinders,niet voor niets denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”