Winterbanden verplicht in Luxemburg

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
jaapburg
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
jaapburg schreef:Heb altijd winterbanden onder al mijn auto's gehad, dat gezeur altijd over dat het geld kost, dat zomerbanden met genoeg profiel ook goed zijn. Mensen ga gewoon mee met je tijd!!

Iedereen koopt tegenwoordig de nieuwste telefoons, computers, auto's, maar zijn nog verstokt aan de ouderwetse zomerband omdat dat vroeger altijd goed ging.

Investeer liever in de veiligheid van jezelf en die van anderen!! Heb al vele situaties meegemaakt waar winterbanden de redding waren!!

Veiligheid heeft niet alleen te maken met wel of geen winterbanden,je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden helpt meestal ook.
Het is niet te hopen dat ze het hier ook gaan verplichten,dat zal best wel,het brengt weer veel geld in het laatje!
Klopt, je rijstijl aanpassen is de eerste stap in de goede richting, maar een praktijkvoorbeeld uit eigen hand:

Ik rijd 30 kmh met sneeuwval door een stad (max 50kmh), door de sneeuw rijd ik behoedzaam en langzamer dan toegestaan. Er glijdt een kind uit voor mijn auto, ik rem en kom gelukkig op tijd tot stilstand. De persoon achter mij (die best een goede afstand aanhield) remde ook en gleed gewoon bij mij naar binnen.

Ik zeg ook niet dat winterbanden heilig zijn, maar het is een HULPmiddel om het wat veiliger te maken op de weg. De tegenstanders van winterbanden snap ik daarom niet zo goed, beginnen te zeuren over 7 graden boven of onder nul. Als ik naar mijn werk rijd in november en het is 4 graden zitten bij mij gewoon de winterbanden onder mijn auto. Dat het dan om 12 uur smiddags een graad of 10 is, ja leuk, maar dan werk ik, en tegen een uur of 5 als ik naar huis rijd is het weer 6 graden.

Mensen moeten lekker zelf weten wat ze onder hun auto schroeven, maar ik ga voor de hoogst haalbare veiligheid!
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
diesel01
Geartronic member

Carlsson 900 schreef:
diesel01 schreef:Ik heb in de gaten dat jij nog niet rijdt, juist in dit voorbeeld maak je het verschil.
Maar goed..ik heb ze nu in de kofferbak liggen setje Nodus met Dunlop 3D, binnenkort gaan ze erop ik heb nog 3mm profiel op de (zomer) voorbanden en dus te weinig voor de herfst.
3 mm is bij hevige regenval voldoende voor prima aquaplaning !
:P
Exact en ik weet dat ze aan het einde zijn, je zult mij met dit profiel ook niet auf die linke spur met 160km/h bei nasse aantreffen.
Ik hoop dat jullie ook zo verstandig zijn om met sneeuwval thuis te blijven, maar ik denk van niet. :wink:
BlackcurrantV70
7th Gear member

leuke (weer eindeloze) discusie over voor en tegen :-)

Ik ben in ieder geval voor, als ik met een investering van pakweg 1500euro betere grip heb en 1 schadegeval kan vermijden aan mijn auto bespaar ik daar niet op.

Zaterdag gaan de Cratussen op de XC en een beetje later de winterset Castula's op de C70
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
sappie
3rd Gear member

jaapburg schreef:
Ramon&Ramon schreef:
jaapburg schreef:Heb altijd winterbanden onder al mijn auto's gehad, dat gezeur altijd over dat het geld kost, dat zomerbanden met genoeg profiel ook goed zijn. Mensen ga gewoon mee met je tijd!!

Iedereen koopt tegenwoordig de nieuwste telefoons, computers, auto's, maar zijn nog verstokt aan de ouderwetse zomerband omdat dat vroeger altijd goed ging.

Investeer liever in de veiligheid van jezelf en die van anderen!! Heb al vele situaties meegemaakt waar winterbanden de redding waren!!

Veiligheid heeft niet alleen te maken met wel of geen winterbanden,je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden helpt meestal ook.
Het is niet te hopen dat ze het hier ook gaan verplichten,dat zal best wel,het brengt weer veel geld in het laatje!
Klopt, je rijstijl aanpassen is de eerste stap in de goede richting, maar een praktijkvoorbeeld uit eigen hand:

Ik rijd 30 kmh met sneeuwval door een stad (max 50kmh), door de sneeuw rijd ik behoedzaam en langzamer dan toegestaan. Er glijdt een kind uit voor mijn auto, ik rem en kom gelukkig op tijd tot stilstand. De persoon achter mij (die best een goede afstand aanhield) remde ook en gleed gewoon bij mij naar binnen.

Ik zeg ook niet dat winterbanden heilig zijn, maar het is een HULPmiddel om het wat veiliger te maken op de weg. De tegenstanders van winterbanden snap ik daarom niet zo goed, beginnen te zeuren over 7 graden boven of onder nul. Als ik naar mijn werk rijd in november en het is 4 graden zitten bij mij gewoon de winterbanden onder mijn auto. Dat het dan om 12 uur smiddags een graad of 10 is, ja leuk, maar dan werk ik, en tegen een uur of 5 als ik naar huis rijd is het weer 6 graden.

Mensen moeten lekker zelf weten wat ze onder hun auto schroeven, maar ik ga voor de hoogst haalbare veiligheid!
Ik had vroehâh ook nooit winterbanden, met de aanschaf van mijn S70 in 2009 toch maar eens een x winterbanden aangeschaft. In december 2009 waren wij weekendje Maastricht aan het doen, doe zondags de gordijnen open, een compleet witte wereld kijkt mij aan. het heeft 8 uur gekost om thuis te komen (normaal 2½ uur) en heb onderweg meerdere ongelukken en daardoor ook files meegemaakt. Ik was zo blij als een kind met de winterbanden want geen enkele last gehad terwijl ik veel mensen heb zien glijden. Daar ik niet over de snelweg naar mijn werk rij, gebruik ik in de winter altijd winterbanden en merk echt het verschil wel. Iedereen moet het lekker zelf weten of hij winterbanden gebruikt of niet maar ik heb ze gewoon alweer in de schuur liggen want ik breng ook iedere dinsdag mijn zoontje naar opa en oma en ik wil gewoon zo veilig mogelijk rijden.

Veel mensen denken zonde geld, maar als je op winterbanden rijdt, dan slijten je zomerbanden niet..ik doe dus tweemaal zo lang met mijn zomerbanden..en natuurlijk zullen winterbanden iets sneller slijten en onder de 4mm vervangen moeten worden, maar per saldo vallen de extra kosten best mee.
Ook heb je helaas veel idioten die denken dat ze met winterbanden veel harder kunnen rijden in de winter, lekker met 100km/h over het besneeuwde gedeelte heen terwijl iedereen 50km/h rijdt (vermoedelijk dezelfde mensen die denken dat de auto een soort beschermkooi vormt welke tegen iedere botsing bescherming biedt).
winterbanden zijn een hulpmiddel en daarbij hoort ook in de winter een behoudende rijstijl.
En neem winterbanden van een A-merk, met winterbanden van een chinees C-merk kun je inderdaad beter op zomerbanden rijden.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Quota
6th Gear member

Battlecruiser schreef:Ben erg tevreden over mijn M+S-all weatherbanden. Nooit meer banden wisselen en opslaan.
En ja, het is een compromis, maar, zoals Laguna terecht opmerkt: met winterbanden in de winter boven de 7 graden is eigenlijk een zomerband beter. Winterbanden zijn dus in de winter meestentijds een slecht compromis en soms (die 2 weken dat het sneeuwt) een goede keuze. En zomerbanden zijn soms in voorjaar en najaar minder goed omdat het dan weleens wat kouder is ´s ochtends.
En M+S all-weatherbanden voldoen zelfs aan de wettelijke eisen van de winterbandenlanden.
Met all-weatherbanden heb je al dat gedonder niet.
Daar kan ik me bij een XC ook wel wat bij voorstellen, maar goed zo maakt iedereen zijn eigen afweging
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Quota
6th Gear member

Battlecruiser schreef:Ben erg tevreden over mijn M+S-all weatherbanden. Nooit meer banden wisselen en opslaan.
En ja, het is een compromis, maar, zoals Laguna terecht opmerkt: met winterbanden in de winter boven de 7 graden is eigenlijk een zomerband beter. Winterbanden zijn dus in de winter meestentijds een slecht compromis en soms (die 2 weken dat het sneeuwt) een goede keuze. En zomerbanden zijn soms in voorjaar en najaar minder goed omdat het dan weleens wat kouder is ´s ochtends.
En M+S all-weatherbanden voldoen zelfs aan de wettelijke eisen van de winterbandenlanden.
Met all-weatherbanden heb je al dat gedonder niet.
Daar kan ik me bij een XC ook wel wat bij voorstellen, maar goed zo maakt iedereen zijn eigen afweging

XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
Quota
6th Gear member

@ramon&ramon jij hebt nogal verstand van auto's , wat kun jij ons vertellen over het monteren van een winterbanden met een lagere snelheidsindex?

XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
v40_ks
2nd Gear member

Quota schreef:Ik ga sowieso niet naar het buitenland, dus die sticker zal niet nodig zijn.
Na de montage van de winterbanden vond ik een mooie sticker op mijn dashboard met de waarschuwing 'max snelheid 210'. En dat voor een auto die volgens het boekje max. 206 haalt...... :lol:
Maar ja, de zomerbanden hadden een hogere snelheidsaanduiding, dus ze hebben hun werk keurig gedaan.
Je hebt dus best kans dat jij ook zo'n sticker in de auto krijgt.
Grt, Koen
Volvo V40 T4 Summum Biarritz Blue. Introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17"; Segomo velgen, afneembare trekhaak, extra getint glas achter, laadvloer met twee niveaus
toppertje
6th Gear member

sneeuw?
was da?
geen glans zonder wrijving
Quota
6th Gear member

v40_ks schreef:
Quota schreef:Ik ga sowieso niet naar het buitenland, dus die sticker zal niet nodig zijn.
Na de montage van de winterbanden vond ik een mooie sticker op mijn dashboard met de waarschuwing 'max snelheid 210'. En dat voor een auto die volgens het boekje max. 206 haalt...... :lol:
Je hebt dus best kans dat jij ook zo'n sticker in de auto krijgt.
Grt, Koen
Nee hoor, ik zet de winterwielen er zelf onder. Als er een sticker in het interieur geplakt zou moeten worden, dan zou ik misschien zelfs wel eerder genegen zijn om een duurdere band met de juiste snelheidsindex te laten monteren

XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Quota schreef:@ramon&ramon jij hebt nogal verstand van auto's , wat kun jij ons vertellen over het monteren van een winterbanden met een lagere snelheidsindex?

In Nederland zijn er nog geen eisen wat dat betreft.
Alleen draairichting,bandenspanning en dezelfde bandensoort op een as!

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... oor-wielen
piotrV70
5th Gear member

Wat MarioC70 zegt, de winterband-hype wordt dit jaar nog meer opgeklopt dan voorgaande jaren, als ik de Telegraaf mag geloven wordt het halve Oostblok grecruteerd om hier banden te komen wisselen.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
diesel01
Geartronic member

piotrV70 schreef:Wat MarioC70 zegt, de winterband-hype wordt dit jaar nog meer opgeklopt dan voorgaande jaren, als ik de Telegraaf mag geloven wordt het halve Oostblok grecruteerd om hier banden te komen wisselen.
Dat zijn gewoon bedrijven die nog meer marge willen hebben en dat bereiken ze door oostblokkers in te zetten.
Exact de reden waarom ik er niet kom, gisteren even mijn wb laten bijvullen bij een bedrijf waar de eigenaar gewoon meewerkt, je moet even door de Van Nelle zware shag heen maar dat heb ik er wel voor over.
Het bedrijf zit achter Ikea Groningen.
BlackcurrantV70
7th Gear member

Bij mij staan de 2 Conrad bandenwagentjes naast elkaar in de garage, en monteer ze zelf, een degelijke garagekrik, momentsleutel en je bent na half uurtje klaar.

"Wat je zelf doet, doe je meestal beter" :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Markh
2nd Gear member

Ik zag ook die reclame van winterbanden, ik vermoed echter dat dit veel meer overmoed bij de berijders van, van winterbanden voorziene auto's teweeg brengt. Winterbanden zijn niet zaligmakend, het is de manier van rijden welke hoofdzakelijk bepalend is en die winterbanden geven net dat stukje extra. Maar dat beseffen de meeste mensen niet. Angst, in mijn optiek, is bij slecht weer is de grootste boosdoener. En het wel snappen maar niet beseffen dat 1100 kilo vooruit gaande iets langer nodig heeft om stil te staan. Dit is mijn mening en is ook beslist niet zaligmakend ::?
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Markh
2nd Gear member

Oei er klinkt wel erg veel frustratie uit boven staand stukje hahaha
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Frederick
4th Gear member

Vroeger was ik ook sceptisch betreffende het voordeel, nut etc van winterbanden. Tot dat ik voor de job dagelijks ongeveer 400km mocht afknallen, meestal met voor de gewone burger illegale snelheden. Het verschil tussen zomer- en winterschoeisel is wel degelijk duidelijk voelbaar, hoewel het geen garantie is. Vergelijk het met je zomersneakers en je winterbottines..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Schorpioen
5th Gear member

Voor wie wil weten in welk land sneeuwbanden of kettingen verplicht zijn is deze site een gemakkelijk hulpmiddel.

Deze winterbandenkaart is gebaseerd op de stand van zaken zoals bekend op 1 september 2011
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
BlackcurrantV70
7th Gear member

Nou het is gelukt, ze zitten erop, maar het gng niet vlot, mijn garage krik ging natuurlijk niet hoog genoeg voor een XC...(was gekocht voor de V70 en C70).

Met wat dikke planken onder de krik te leggen is het nog gelukt, maar zal eens moeten zoeken naar zulke dikke rubber blokken die ze bij bandencentrales gebruiken om tussen de krik en de auto te plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:

Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Paul
Geartronic member

Mooi!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”