Turbo 2.4D op 2.0D ? Mogelijk ? En heeft het nut ?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jé Lé
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
Locatie: Lembeek - België

Vraagje voor de kenners, maar eerst korte situatieschets :)

Ik rij met een V50 bj2004 2.0D met ondertussen 225.000km
Heb eens gekeken en de slang van turbo naar IC losgemaakt, toen ik dit deed liep de olie er zo uit. Dus vrees dat men turbo en IC niet meer zo lang zullen leven...

Nu ipv een nieuwe auto te kopen heb ik men zinnen gezet om de motor te laten reviseren. EN als je dan toch bezig bent, kan je evengoe upgraden :)

Hoe moeilijk zou het zijn om de standaard 2.0D turbo (Garrett GTA1749V) te vervangen door die van de 2.4D (Garrett GTB2056VL) ?
Zou ik hiermee vermogen winnen ?
Intercooler zou ik ook vervangen door een upgraded Focus ST intercooler.
Samen met een chip op maat hoop ik de 200pk-grens te overbruggen.

Nu mijn vraag: Heeft de 2.4D turbo nut om te plaatsen ? Of bestaat er een beter alternatief om op mijn 2.0D te zetten ? (plug & play soms ?)

Bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Om nu een motor te reviseren vanwege een lekke intercooler en defecte turbo....
Ik zou zelf een zelfde nieuwe turbo erop zetten.
200pk plus is leuk, maar denk eens aan je koppeling en de rest van het blok

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Jé Lé
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
Locatie: Lembeek - België

sbv schreef:Om nu een motor te reviseren vanwege een lekke intercooler en defecte turbo....
Ik zou zelf een zelfde nieuwe turbo erop zetten.
200pk plus is leuk, maar denk eens aan je koppeling en de rest van het blok
Tsja, is ook hoe je het bekijkt. Kan nu nieuwe turbo en IC steken. Binnen 6maand kan ik bv dan de koppeling doen, dan paar maand daarachter heb ik ergens anders stukke onderdelen en zo kan het verhaal verder gaan :)
daarom dat ik meer van het principe ben om alles in één keer toe doen.
daarom dat ik ook wacht tot de motor ook niet meer wil :)
dit kan 1maand zijn of 1jaar en langer.
Maar ben ondertussen aan het kijken (en sparen :) ) welke upgrades ik eventueel kan doen.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21123
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Volgensmij is hier eens iemand geweest die 204pk uit zijn 2.0d heeft gehaald.
Hij kon hem naar de verkopende partij brengen omdat de koppeling het aantal pk's niet kon bijbenen.
Dus toch maar een D5 als volgende auto.
Gebruikersavatar
Jé Lé
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
Locatie: Lembeek - België

Sowiso zou ik volgende aanpassingen doen:

- grotere turbo (van een 2.4 ??)
- Grotere IC (focus st)
- grotere injectoren
- custom uitlaat
- custom chip
- versterkte koppeling
- K&N inlegfilter met cold air feed
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Turboslangen loopt altijd iets olie uit,niks aan de hand dus.
Een nieuwe met 10000km heeft dat al,is een normaal verschijnsel!
Gebruikersavatar
Jé Lé
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
Locatie: Lembeek - België

Ok, dan duurt het nog even eer ik revisie laat doen, maar daarmee is men vraag niet beantwoord :)

kan je een turbo van een 2.4 makkelijk op een 2.0 zetten of niet ?
Of zijn er plug & play turbos die het vermogen opschroeven ?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

je kunt hem software matig tunen,kun je op wachten en je hoeft niet te sleutelen..
En die turbowissel zoals je van plan bent,dat gaat niet.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar ook softwarematig heeft zijn beperkingen, de turbo op een 2.0D heeft ook zijn grens van wat hij maximaal aan kan qua turbodruk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Ga eens rijden met een standaard getunede 2.0d. Ik vind dat niet top. De motor / bakcombinatie is niet lekker voor mijn gevoel.
Een grotere turbo zorgt voor meer vermogen maar wel hoger in de toeren. Daarom bestaan er biturbo's om onderin met een kleine turbo de boel op gang te trekken. Een grotere turbo lijkt me dus niet perse fijner rijden.
Doe dan een motorswap en hang er een d5 in met de bak erbij. Dat zal het beste rijden.

Ofwel: ruil je auto in voor de auto die je wilt.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”