Olie verversen, thermostaat en bougies

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Hallo mensen,

- Binnenkort wil ik even een kleine beurt uitvoeren bij mijn S40. Ik weet dat er 5w30 in moet maar welke merk en type raden jullie aan?

- Mijn koelvloeistof temp meter is 1mm lager dan in het midden wanneer de auto op bedrijfstemp is, moet ik me zorgen maken? Ik weet niet of dit altijd al zo was valt me nu pas op.

- Zolang ik de auto heb zijn de bougies nog nooit vervangen, dus al 50.000 km's. Moet ik ze vervangen? Zo ja, met welke?

Bedankt!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Welk blok heb je precies?

Vwb olie ben ik altijd erg te spreken over de synthetische oliën van Castrol maar dat is zeker niet de enige goede olie. Kroon is trouwens ook lang niet verkeerd, wij gebruiken het in onze circuitauto (BMW 325) en die doet het er perfect op.

KVS temp zou ik me "zorgen" om gaan maken als je met de verwarming vol open gedurende een tijdje met rustig rijden ziet dat de temperatuur zakt. Dan zou je een aardige kans lopen dat je thermostaat open blijft staan. Zo'n ramp is het niet als hij wel rond de bedrijfstemperatuur komt maar beter is natuurlijk als het gewoon werkt zoals het hoort. Heb je het idee dat het ook erg lang duurt voordat de auto warm wordt? Als je de motor start, worden dan de slangen van/naar de radiateur direct warm? Zo ja dan staat je thermostaat open.

Bougies hangt even af van je blok, de betere automaterialenzaak (of dealer) weet wel welke het zijn. Altijd even vergelijken met degene die eruit komen, en eigenlijk met een voelermaatje ook even kijken of de electrodenafstand wel klopt met de specificaties.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Ik heb de 1.8i van Volvo, met motorcode: B4184S2.

De motor komt zoals gewoonlijk binnen 10 minuten op bedrijfstemperatuur bij redelijk weer.

Raad je het aan de bougies vervangen? Motor loopt perfect zoals het hoort, maar voorkomen is wel eens beter zeggen ze. Ik heb trouwens geen bougiesleutel, kan ik ze los krijgen met een ratelset?

Kan je mij een precieze product aanraden van Castrol? Ik ben nogal verlegen met dit soort dingen, ik wil dit niet fout doen! (ik wil niet bezuinigen)

Bedankt!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik heb in de S60 (wel een turbo) Castrol Edge zitten. Ik weet alleen niet uit m'n hoofd of ze die viscositeit ook leveren die jij zoekt in de Edge serie. Volgens mij loopt er iets van een kleine 4 liter olie in jouw blok dus met een jerrycan van 5 liter moet je een eind komen. Die zijn rond de 65 euro online en wellicht ook in die richting als je om korting vraagt bij de onderdelenboer in de buurt. Ik denk dat je in principe met iedere castrol volsyntheet met de juiste viscositeit kunt volstaan, aangezien je toch geen turbo of getunede auto hebt.
Als je van een A-merk een volsyntheet pakt kun je eigenlijk uberhaupt niet zo veel verkeerd doen met dergelijke blokken, er is niks of weinig aan veranderd tov standaard en het is geen hele gevoelige techniek. Je kunt hooguit nog kijken of je een olie wil welke additieven heeft die beter passen bij een hoge kilometerstand.

Vwb de bougies zou ik geen haast hebben maar het wel een keer doen, zo duur zijn ze niet. Ik wissel bougies iedere 60.000 maar dat is wellicht wat snel. Je kunt ook wachten tot ze stuk gaan maar ik zou het zeker niet aanraden. Ik durf in het geval van jouw blok niet te zeggen of het je lukt zonder bougiesleutel/dop, vaak zitten de bougies heel diep in de kop en zijn de door hun vorm te lang voor een normale dop. Als je dan al een langere dop hebt, is het een heel gedoe om ze eruit te krijgen. Bougiedoppen hebben vaak een rubber ring erin waar de bougie in klem blijft zitten wanneer je de dop eruit trekt danwel erin doet met de nieuwe. Andere optie is zo'n trekveer achtig grijpertje a 2-4 euro om de bougie (maar ook handig voor andere dingen) eruit te krijgen. Heb je wel nog steeds een langere dop nodig omdat de bougie te lang is voor de standaard dop.

Afbeelding

Je lokale Brezan of andere auto onderdelen boer kan ongetwijfeld in de computer kijken welke bougies je precies nodig hebt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Frank,

Je wordt zeer bedankt voor de duidelijke uitleg, hier kom ik er wel mee. Mijn auto heeft inmiddels 80.000 km's, zonder nieuwe bougies sinds ik de auto heb, dit was bij 30.000 km's, daarom ga ik ze toch vervangen.

Ik wil deze auto compleet af rijden en het liefste zo lang mogelijk daarom wil ik er goede olie in doen waar de motor goed op loopt. Ik zal eens zoeken naar de olie die jij bedoelt.

De laatste keer dat mijn olie is vervangen was bij 60.000 km's, dit is nog geen eens een jaar geleden maar toch wil ik aan de safe-side blijven. Of is 30.000 km's geen probleem met een verversbeurt?

Ik zal de olie opzoeken en informeren over de bougies! Ik zal de staat van de oude bougies ook eens bekijken, ik heb nu een week vakantie dus ik heb alle tijd. :)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

30K km tussen oliewissels is naar mijn mening geen enkel probleem, of je moet hem met grote regelmaat enorm aan het aftrappen zijn. Een jaar oud zegt op zich niet zo heel veel, al is het wel zo dat olie ook door verloop van tijd minder van kwaliteit wordt. Zolang het niet 2 a 3 jaar is zou ik me er persoonlijk geen zorgen om maken, maar dat is niet gebaseerd op enige statistiek! Oja, vergeet natuurlijk je oliefilter niet te vervangen en een nieuw (vaak koperen) ringetje mee te nemen voor de afdichting van je carterplug op het carter. Met bijvullen bedacht zijn op het feit dat het even duurt voor alle olie in de carterpan ligt en je dus niet direct kunt peilen!

Vwb de bougies, check vooral de kleur en of ze eventueel ernstig versleten zijn op de electrodepuntjes. De juiste kleur kun je zo terugvinden op internet, al is een regelmatig gehoorde term koffie-met-wolkje-melk-bruin.

Succes!

Afbeelding
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Zo te zien is de kleur de eerste bougie normaal. Ik heb de rest eerst laten zitten. Er staat een code op de bougie, 104x9146775. Dit zal wel het product nummer zijn dan..

Oh ja ik kwam erachter dat ik zelfs een dop heb liggen voor de bougies waarin ze vast klikken :D

Dit is de kleur van de eerste bougie:
Afbeelding


Thanks!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Kleur lijkt me idd goed, wel enigszins versleten zo op t eerste oog. Zou ze lekker vervangen.

Succes en graag gedaan!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die zitten er al even in zie ik.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Ja ik bestel direct nieuwe :)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Goedkoop adresje gevonden (ik ga maar geen reclame maken)

U heeft de volgende producten besteld:
1 x Castrol Edge 5W-30 longlife Motorolie, 5 liter fles - €45,50

Op halfords maar liefst 100+ euro!

Olie 51 euro met verzenden, niet verkeerd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dutchlimits schreef:Goedkoop adresje gevonden (ik ga maar geen reclame maken)

U heeft de volgende producten besteld:
1 x Castrol Edge 5W-30 longlife Motorolie, 5 liter fles - €45,50

Op halfords maar liefst 100+ euro!

Olie 51 euro met verzenden, niet verkeerd.

Bougies zou ik gewoon bij de dealer kopen!
dan weet je zeker dat je de goeie hebt.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Ik heb gisteravond al via internet bougies besteld, het typenummer van mijn oude bougie staat tussen het lijstje dus moet kloppen dacht ik...

http://www.mister-auto.nl/fl/bougie/bos ... 5!748.html
DLS
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 03.10.2012 - 20:44

Ik zou me met bougies niet te druk maken over origineel Volvo. Dat is naar mijn mening dikke onzin. Net als met filters en olie. Zolang de specs overeen komen kun je ieder merk gebruiken die dit aanbied.

Voor mijn motor gebruik ik ook geen Yamaha bougies, maar gewoon NGK, werkt prima. Filter is ook een standaard merk. Voor de auto zijn alle filters van MANN FILTER. Daar liep mijn vorige auto ca. 130.000 km prima op (van 190 tot 330).
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

dutchlimits schreef:Ik heb gisteravond al via internet bougies besteld, het typenummer van mijn oude bougie staat tussen het lijstje dus moet kloppen dacht ik...

http://www.mister-auto.nl/fl/bougie/bos ... 5!748.html
Dat moeten wel hele goede bougies zijn, al vind ik ze wel erg duur. Originele bougies van Volvo zijn, meen ik, iets van 22 euro per set van 4.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”