inderdaad.......is goed te doen, maar moet wel droog weer zijn, en de krukaspoulie moet wel makkelijk los komen.......meestal zit deze muurvast.
Niet voor niets is er een officieel stukje gereedschap, de tegenhouder voor.
ik deed het zo de eerste keer:
Zet de auto goed op de handrem (deze moet het echt doen!), de versnelling in zijn vijf, dan de dop en ratel erop. Lukt het dan nog niet, verleng eventueel de ratel met een stevig stuk pijp. Zo kwam hij bij mij los de eerste keer. Daarna licht insmeren met kopervet, en dan is het de volgende keer een eitje.
Nooit lopen kloten met een schroevendraaier ergens tussen frutsen...
distibutiesnaar gebroken 940 hoe blok weer op tijd?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Inderdaad zeg! Die had ik nog niet bekeken. Ook mooie plaatjes.DawnBlueED schreef:De plaatjes op http://www.volvoclub.org.uk zijn anders ook zeer duidelijk hoor!
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Het doel van een krukaspolietegenhouder is behalve het heel houden van de vibratiedemper ook het ontlasten van de krukas. Als je hem niet gebruikt bestaat de mogelijkheid dat de krukas tordeerd.arjan_de_jong schreef:Ja kan dit nog wel voor de deur doen hoor. Of in je eigen garage. En krukas tegenhouder is ook nergens voor nodig.
Riem + spanner kost ongeveer 40 euro. Dus dat snel verdiend maar breng je hem liever weg dan kan dat ook natuurlijk.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Een 5x gelagerde krukas handmatig laten torderen lijkt me wat overdreven. Dat ding is een blok massief gehard staal ontworpen om niet te torderen. Die gebeurt niet eens onder de enorme lasten als de motor loopt laat staan als je de krukas poelie handmatig losdraait.
Zo'n tegenhouder kost je trouwens de kop niet, die kosten rond de €35 nieuw en zijn ook wel ergens te lenen bijv. bij de VKV of de dealer. Die doet daar vaak ook niet moeilijk over als je het vriendelijk vraagt en als ze je kennen.
Zo'n tegenhouder kost je trouwens de kop niet, die kosten rond de €35 nieuw en zijn ook wel ergens te lenen bijv. bij de VKV of de dealer. Die doet daar vaak ook niet moeilijk over als je het vriendelijk vraagt en als ze je kennen.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
maar als ze je kennen alleen iemand die komt om gereedschap te lenen, of technische vragen stelt in de trend van: "wat is de beste manier om...", of "hoe moet dit of dat los?" houd het ook een keertje op, denk ik..
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Tja dan kan je het idd nog eens aanschaffen zeker als je van plan bent die auto lang te rijden. Verdient zich zelf terug dan.
Maar niet heel perse nodig dus want ik geloof ook niet echt dat je een krukas krom kan draaien...
Ik kom zelf enkel bij de dealer voor onderdeeltjes en idd soms een vraag en batterijen voor mijn AB (goedkoopste adresje die ik gevonden heb) Maar ze zijn me altijd erg behulpzaam.
Maar niet heel perse nodig dus want ik geloof ook niet echt dat je een krukas krom kan draaien...
Ik kom zelf enkel bij de dealer voor onderdeeltjes en idd soms een vraag en batterijen voor mijn AB (goedkoopste adresje die ik gevonden heb) Maar ze zijn me altijd erg behulpzaam.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
welke kant draait de bout van de krukaspoulie rond om los te komen?
di. rechts of links draad?
di. rechts of links draad?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Zo help je je ratel aan een vroegtijdig overlijden, zeker als het een bouwmarktset betreft. Er zit meestal ook een wringijzer in de set (aandrijfvierkant met een staaf erdoor), daar kan je rustig een pijp op zetten en mocht ie sneuvelen heb je altijd je ratel nogwim de jong schreef: verleng eventueel de ratel met een stevig stuk pijp.

Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 04.10.2012 - 19:24
Linksom losdraaien - dankjewel
Volvo zegt dat het er vanaf hangt...
B230 blokken hebben toch allemaal dezelfde draad?
Volvo zegt dat het er vanaf hangt...
B230 blokken hebben toch allemaal dezelfde draad?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Volvo geeft dus de verkeerde info...Wielewagen schreef:Linksom losdraaien - dankjewel
Volvo zegt dat het er vanaf hangt...
B230 blokken hebben toch allemaal dezelfde draad?
Het is linksom los.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Wij hebben hier een vast gelaste oude ratel die het al eens begeven had. Lange pijp er op en wedden dat het los komt!! ook ideaal voor centrale wiel moeren. 1 persoon houd rem pedaal heel hard ingetrapt en de ander met vastgelaste ratel en verleng pijp... Maar vaak wil het ook wel met de lucht sleutel.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij een automaat bijv gaat die truk niet lukken.Alleen bij een handgeschakelde dus wel,maar kan ook schade veroorzaken!arjan_de_jong schreef:Wij hebben hier een vast gelaste oude ratel die het al eens begeven had. Lange pijp er op en wedden dat het los komt!! ook ideaal voor centrale wiel moeren. 1 persoon houd rem pedaal heel hard ingetrapt en de ander met vastgelaste ratel en verleng pijp... Maar vaak wil het ook wel met de lucht sleutel.
Zet je de auto in een verkeerde versnelling is de kans groot dat er een tand uit een tandwiel breekt.
Niet vervelend bedoeld,maar als je al niet weet hoe de poelie los te krijgen,liet ik het over aan iemand met ervaring en goed gereedschap.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Met een automaat zal het wat lastiger zijn, maar je hebt er een tegenhouder voor, speciaal Volvo stukje gereedschap.
Maar met de 945 deed ik het ook met een pijpje om de dopsleutel, en de versnelling in z'n 5, op de handrem.......los kwam hij wel, hoor!
Maar met de 945 deed ik het ook met een pijpje om de dopsleutel, en de versnelling in z'n 5, op de handrem.......los kwam hij wel, hoor!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 30.09.2012 - 17:44
Zo heb ik eens met een maat van me heel lang lopen kloten om de krukaspoelie van een 360 los te krijgen, die moer zat ook abnormaal vast. Luchtsleutel hielp niet, een wringijzer met een pijp van ruim een meter ook niet.Ramon&Ramon schreef:Bij een automaat bijv gaat die truk niet lukken.Alleen bij een handgeschakelde dus wel,maar kan ook schade veroorzaken!arjan_de_jong schreef:Wij hebben hier een vast gelaste oude ratel die het al eens begeven had. Lange pijp er op en wedden dat het los komt!! ook ideaal voor centrale wiel moeren. 1 persoon houd rem pedaal heel hard ingetrapt en de ander met vastgelaste ratel en verleng pijp... Maar vaak wil het ook wel met de lucht sleutel.
Zet je de auto in een verkeerde versnelling is de kans groot dat er een tand uit een tandwiel breekt.
Niet vervelend bedoeld,maar als je al niet weet hoe de poelie los te krijgen,liet ik het over aan iemand met ervaring en goed gereedschap.
Toen maar de 'beun' manier gedaan, wringijzer net boven de draagarm laten rusten, en dan de motor even kort starten. 2x gedaan en toen schrikte de moer los
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Tsja, die manier heb ik ook gehoord......totdat iemand mij vertelde dat toen de sleutel los schoot, en dwars door de radiator ging.....twee keer met je ogen knipperen en al je koelvloeistof op de grond.
Daar word je ook niet vrolijk van, en verpest je dag behoorlijk!
Daar word je ook niet vrolijk van, en verpest je dag behoorlijk!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je de sleutel afdekt met een deken of vastbind met een touw/spanband kan die niet wegschieten. Bij dit soort paardenmiddelen altijd voorzorgsmaatregelen nemen.Tsja, die manier heb ik ook gehoord......totdat iemand mij vertelde dat toen de sleutel los schoot, en dwars door de radiator ging.....twee keer met je ogen knipperen en al je koelvloeistof op de grond.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Het is ons ook meerdere keren geluk door de start krans met een stevige platte schroeven draaier tegen te houden en dan de ander met de vast gelaste ratel de moer los halen. Je met daarvoor dus wel de startmotor weg halen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
man, man, man en dat allemaal om een tegenhouder van een paar tientjes uit te sparen. Als het weer in elkaar zit loopt de motor niet meer lekker omdat de krukas een 'zetje' heeft gekregen...
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Als je alles netjes op tijd weer in elkaar zet dan loopt het toch gewoon goed?
Ik heb nog nooit zulk speciaal gereedschap nodig gehad en nooit problemen gehad.
Ik heb nog nooit zulk speciaal gereedschap nodig gehad en nooit problemen gehad.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D