[C70] Vacuumslangen checken: locatie?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik heb laatst een foutcode gekregen (P0172) die kan wijzen op lekke vacuumslangen. Die wil ik dus gaan checken. Helaas kan ik in VIDA niet vinden waar ze allemaal zitten en in de Haynes manual wordt ernaar verwezen alsof het logisch is. Ze zouden color coded moeten zijn, maar ik zie geen gekleurde labels op slangen onder de kap.
Kan iemand me op weg helpen?

Overigens heb ik de foutcodes gereset, maar hij is nog niet teruggekomen.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Welk blok heb je erin?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

2.0T
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Hier heb je in ieder geval al wat foto's:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg636730

Weet niet of er veel verschil zit tussen de verschillende 5 cyl. turbo's qua vacuüm leidingen, maar denk dat dit wel redelijk klopt...

Afbeelding

Tip is om de aanzuigbuis tussen het luchtfilter en de turbo los te halen (in de tekening aangegeven met #21), samen met de IC buis die over het blok loopt. Dan creëer je wat meer 'speelruimte'.

Als je dan toch bezig bent, maak dan dat ding bij die rode punt (excuses voor de benaming, maar weet op dit moment even niets beters ;) )ook even schoon, wil nog wel eens rotzooi aankoeken:
Afbeelding
Hier een foto (zonder de turbo, geleende foto van 850 forum)
Afbeelding

Lastige is het zogenaamde 'knietje', wat zich onder het inlaatspruitsutk bevindt aan de distributiekant. Weet niet of dat te doen is zonder nog meer te demonteren, (nog) geen ervaring mee.

Verder natuurlijk het 'kerstboompje'. Klinkt een beetje raar, maar haal de kleine kunststof beschermkap maar eens weg, die waar je gaskabel naar toe loopt, dan snap je me wel denk ik.

Leidingen zijn redelijk goed te vervangen, alleen die in de buurt van de turbo zitten zal wel een beetje 'prutsen' worden qua ruimte...
Deze: Afbeelding
Afbeelding

Zolang je maar 1 slang tegelijk los haalt en deze direct vervangt voor een nieuwe, kun je bijna geen fouten maken...

(ik had aan slangen met een inwendige diameter van 4mm en 8mm genoeg...)
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Oja, je had het nog over 'colour coded',

dat zijn enkel de 3 slangen die naar de TCV (TurboControlValve) gaan. Klein 'kastje' met 3 vacuüm aansluiting en een stekker.
Rest is niet gecodeerd. Zoals hierboven ook al vermeld, het komt nogal precies dat je de slangen weer op dezelfde manier aansluit ;)

Good luck!
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

De slangen 1 voor 1 vervangen, en op maat maken.
Je moet ook de inlaatbuis waar je LMM aan zit demonteren, daar lopen ook nog 2 slangen heen(zie foto´s van TW)
Ik begon bij de TCV, op de oude slangen zie je kleuren.
-rood zit aan compressorhuis van de turbo
-blauw zit aan inlaatbuis tussen het luchtfilter en je turbo
-geel zit aan de actuator

De rode stip is de PTC, deze inderdaad schoonmaken.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”