Durf het bijna niet te vragen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Heeft een D5 hydraulische of vaste klepstoters, kan het nergens terug vinden, maar dat ligt aan mijn zoekkunsten :oops: :oops: :oops:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Dank je, maar 100% zeker ben je er ook niet van, nou Volvokenners help me aub uit de brand
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Heeft hydraulische klepstoters.
De kleppen zijn geplaatst aan beide kanten van de verbrandingskamer. Dit levert een doorstroomeffect (cross-flow) op waardoor het binnenstromende dieselbrandstof-luchtmengsel de uitlaatgassen helpt bij het uitstromen uit het uitlaatgaskanaal.
Het kleppensysteem is voorzien van een hydraulische afstelling van de klepspeling. Dit biedt voordelen als onderhoudsvrij zijn en een rustige klepregeling.
De kleppen worden geopend (A)
De hydraulische eenheid moet een zekere interne lekkage hebben om onder meer de toegenomen lengte van de kleppen tijdens de opwarmfase van de motor te compenseren, en te voorkomen dat de hydraulische eenheid zich bij hogere toerentallen oppompt met lekke kleppen als gevolg.
Wanneer de nokkenas de klep opent, gebeurt het volgende:
De hydraulische stoter en daardoor de beweegbare zuiger wordt blootgesteld aan de veerkracht van de klep.
De afstand tussen de beweegbare zuiger en de buitenbehuizing neemt af.
De olie wordt door de retouroliekamer uit de hogedrukkamer gedrukt en naar het oliereservoir geretourneerd.
De zuiger zakt ten opzichte van de buitenbehuizing.
Tijdens de hele openingsfase van de klep zakt de zuiger steeds meer, waardoor de effectieve opheffing van de klep verschilt (minder wordt) in verhouding tot het openingsprofiel van de nokkenas.
De klep gesloten (B)
Het compenseren van de speling tussen nokkenas en tuimelaars vindt als volgt plaats:
De veer drukt het huis en de zuiger uit elkaar totdat de nokkenas en de tuimelaars elkaar raken.
De retourklep gaat open omdat de druk in de hogedrukkamer lager wordt dan die in het reservoir.
De olie stroomt vanuit het reservoir via de retourklep naar de hogedrukkamer die wordt gevuld.
De retourklep gaat dicht wanneer de nokkenas de klep weer opent. De druk in de hogedrukkamer is dan hoger dan die in het reservoir.
De kleppen zijn geplaatst aan beide kanten van de verbrandingskamer. Dit levert een doorstroomeffect (cross-flow) op waardoor het binnenstromende dieselbrandstof-luchtmengsel de uitlaatgassen helpt bij het uitstromen uit het uitlaatgaskanaal.
Het kleppensysteem is voorzien van een hydraulische afstelling van de klepspeling. Dit biedt voordelen als onderhoudsvrij zijn en een rustige klepregeling.
De kleppen worden geopend (A)
De hydraulische eenheid moet een zekere interne lekkage hebben om onder meer de toegenomen lengte van de kleppen tijdens de opwarmfase van de motor te compenseren, en te voorkomen dat de hydraulische eenheid zich bij hogere toerentallen oppompt met lekke kleppen als gevolg.
Wanneer de nokkenas de klep opent, gebeurt het volgende:
De hydraulische stoter en daardoor de beweegbare zuiger wordt blootgesteld aan de veerkracht van de klep.
De afstand tussen de beweegbare zuiger en de buitenbehuizing neemt af.
De olie wordt door de retouroliekamer uit de hogedrukkamer gedrukt en naar het oliereservoir geretourneerd.
De zuiger zakt ten opzichte van de buitenbehuizing.
Tijdens de hele openingsfase van de klep zakt de zuiger steeds meer, waardoor de effectieve opheffing van de klep verschilt (minder wordt) in verhouding tot het openingsprofiel van de nokkenas.
De klep gesloten (B)
Het compenseren van de speling tussen nokkenas en tuimelaars vindt als volgt plaats:
De veer drukt het huis en de zuiger uit elkaar totdat de nokkenas en de tuimelaars elkaar raken.
De retourklep gaat open omdat de druk in de hogedrukkamer lager wordt dan die in het reservoir.
De olie stroomt vanuit het reservoir via de retourklep naar de hogedrukkamer die wordt gevuld.
De retourklep gaat dicht wanneer de nokkenas de klep weer opent. De druk in de hogedrukkamer is dan hoger dan die in het reservoir.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Thijs schreef:bartv70, Vanwaar de vraag?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Nee hoor, een medeforumlid vermoedde dat verkeerde olie de oorzaak kon zijn van hard tikkende kleppen bij koude start, ik was in de veronderstelling dat het vaste stoters waren.
Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast
Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Juist met hydraulische stoters heb je met verkeerde olie last van tikkende kleppen! Ze vullen dan niet snel genoeg en hebben dus in het begin met starten meer ruimte en gaan de kleppen tikken.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- veeeseventy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 20.10.2012 - 10:01
- Locatie: Elst
Talking about me?bartv70 schreef:Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank

SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
Nee nu zit je goed.bartv70 schreef:Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
En in de diesel van Bart zit de goeie olie weet ik zeker!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
yepveeeseventy schreef:Talking about me?bartv70 schreef:Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ik ookRamon&Ramon schreef:En in de diesel van Bart zit de goeie olie weet ik zeker!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!

V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd