Durf het bijna niet te vragen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Heeft een D5 hydraulische of vaste klepstoters, kan het nergens terug vinden, maar dat ligt aan mijn zoekkunsten :oops: :oops: :oops:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gast

bij mijn weten vaste
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Dank je, maar 100% zeker ben je er ook niet van, nou Volvokenners help me aub uit de brand
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Heeft hydraulische klepstoters.

De kleppen zijn geplaatst aan beide kanten van de verbrandingskamer. Dit levert een doorstroomeffect (cross-flow) op waardoor het binnenstromende dieselbrandstof-luchtmengsel de uitlaatgassen helpt bij het uitstromen uit het uitlaatgaskanaal.

Het kleppensysteem is voorzien van een hydraulische afstelling van de klepspeling. Dit biedt voordelen als onderhoudsvrij zijn en een rustige klepregeling.

De kleppen worden geopend (A)
De hydraulische eenheid moet een zekere interne lekkage hebben om onder meer de toegenomen lengte van de kleppen tijdens de opwarmfase van de motor te compenseren, en te voorkomen dat de hydraulische eenheid zich bij hogere toerentallen oppompt met lekke kleppen als gevolg.

Wanneer de nokkenas de klep opent, gebeurt het volgende:

De hydraulische stoter en daardoor de beweegbare zuiger wordt blootgesteld aan de veerkracht van de klep.
De afstand tussen de beweegbare zuiger en de buitenbehuizing neemt af.
De olie wordt door de retouroliekamer uit de hogedrukkamer gedrukt en naar het oliereservoir geretourneerd.
De zuiger zakt ten opzichte van de buitenbehuizing.
Tijdens de hele openingsfase van de klep zakt de zuiger steeds meer, waardoor de effectieve opheffing van de klep verschilt (minder wordt) in verhouding tot het openingsprofiel van de nokkenas.


De klep gesloten (B)
Het compenseren van de speling tussen nokkenas en tuimelaars vindt als volgt plaats:

De veer drukt het huis en de zuiger uit elkaar totdat de nokkenas en de tuimelaars elkaar raken.
De retourklep gaat open omdat de druk in de hogedrukkamer lager wordt dan die in het reservoir.
De olie stroomt vanuit het reservoir via de retourklep naar de hogedrukkamer die wordt gevuld.
De retourklep gaat dicht wanneer de nokkenas de klep weer opent. De druk in de hogedrukkamer is dan hoger dan die in het reservoir.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

bartv70, Vanwaar de vraag?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Thijs schreef:bartv70, Vanwaar de vraag?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Misschien wil hij LPG inbouwen? ;)
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Nee hoor, een medeforumlid vermoedde dat verkeerde olie de oorzaak kon zijn van hard tikkende kleppen bij koude start, ik was in de veronderstelling dat het vaste stoters waren.
Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Juist met hydraulische stoters heb je met verkeerde olie last van tikkende kleppen! Ze vullen dan niet snel genoeg en hebben dus in het begin met starten meer ruimte en gaan de kleppen tikken.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
veeeseventy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 20.10.2012 - 10:01
Locatie: Elst

bartv70 schreef:Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
Talking about me? :D
SMILE!!, You're driving a VOLVO!!
Gast

bartv70 schreef:Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast
Nee nu zit je goed. :P Benzine - vaste stoters
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En in de diesel van Bart zit de goeie olie weet ik zeker!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

veeeseventy schreef:
bartv70 schreef:Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
Talking about me? :D
yep
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Ramon&Ramon schreef:En in de diesel van Bart zit de goeie olie weet ik zeker!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!
Ik ook :lol:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”