Wel of niet in neutraal

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
MN
1st Gear member

Hoi Allemaal,

Misschien een vreemde vraag. De V70 die ik nu heb is mijn eerste auto met een automaat en ik moet zeggen dat ik het ideaal vindt. Wat ik mij nu afvraag, is het bijvoorbeeld bij een verkeerslicht beter om de automaat in "drive" te laten, met je voet op de rem of kan je hem beter in "neutraal" zetten. Dit in verband met slijten van onderdelen. Ik heb het al aan verschillende personen gevraagd, maar niemand weet te vertellen wat beter is.

Gr Marcel
Afbeelding
Ludo
6th Gear member

in Drive laten staan, handrem optrekken als de remmen écht warm zijn, en voet los van de pedaal.
óf voldoende afstand houden en stilletjes 'blijven kruipen'.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Zo doe ik het ook. Alleen de handrem gebruik ik nooit. Zet 'm wel eens in N. Mee eens dus :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

lekker in drive laten met je voet op de rem
Volvo for life
Bover
8th Gear member

Ja maar wanneer zijn de remmen (te)warm?.
Ik zet de automaat in N als het lang duurt. ( meer dan twee minuten.)

Maar hoe zit het dan technisch. Kun je gewoon in de D vijf minuten staan draaien en je voet op de rem?

Mijn idiee is dat N beter is omdat er dan mogelijk geen wrijving ontstaat.

Zijn daar formele richtlijnen voor.? :?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
MN
1st Gear member

Bover schreef:Ja maar wanneer zijn de remmen (te)warm?.
Ik zet de automaat in N als het lang duurt. ( meer dan twee minuten.)

Maar hoe zit het dan technisch. Kun je gewoon in de D vijf minuten staan draaien en je voet op de rem?

Dat is mijn idee ook een beetje. Gevoelsmatig denk je dat het verkeerd is om in D te laten, omdat de auto eigenlijk vooruit wil en wordt tegengehouden door de rem. Wat dus slijtage zou veroorzaken. Maar de techniek maak het misschien anders. :?:
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

MN schreef:
Bover schreef:Ja maar wanneer zijn de remmen (te)warm?.Ik zet de automaat in N als het lang duurt. ( meer dan twee minuten.)
Dat is mijn idee ook een beetje. Gevoelsmatig denk je dat het verkeerd is om in D te laten, omdat de auto eigenlijk vooruit wil en wordt tegengehouden door de rem. Wat dus slijtage zou veroorzaken. Maar de techniek maak het misschien anders. :?:
Er is geen slijtage daar er geen directe overbrenging is, het is uitsluitend olie die beweegt, het is dus niet nodig om in N stil te staan, D will do the trick
Bover
8th Gear member

@Bart: is het mogelijk een simpele uitleg te geven over de automaat werking.?
p.s. heb automaat geflusd. Wat verschil en pas 111.oookm gereden.

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

even wikipedia geraadpleegt:
Automatische versnellingsbak, Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie, is een versnellingsbak waarbij na het inschakelen van de 'D' (Drive) stand, niet meer hoeft te worden geschakeld te rijden. Het schakelen van de verschillende versnellingen geschiedt bij deze versnellingsbak door het hydraulisch vastzetten of lossen van koppelingen, welke in verbinding staan met de verschillende assen van het tandwielstelsel (het planetaire stelsel). Automaten hebben net als handgeschakelde versnellingsbakken een aantal vaste overbrengingen, ook wel trappen genoemd. De meeste moderne (Europeese)automaten hebben 4- of 5 trappen, terwijl de automaten in duurdere modellen van BMW en Mercedes Benz 6- of zelfs 7 trappen hebben. In de Verenigde Staten is de automaat standaard: 99% van de autobezitters rijdt met een automaat. Veel Amerikanen kunnen zelfs niet eens schakelen. In Nederland en België zijn automaten in opkomst, maar nog steeds vooral in trek bij exclusieve autobezitters.

Werking:
Door de geregelde oliedruk in de versnellingsbak wordt bij een juist toerental geschakeld naar een hogere versnelling. Zodra de auto afremt, schakelt de versnellingsbak terug naar een lagere versnelling, en zodra er gestopt wordt, schakelt de versnellingsbak automatisch terug naar de laagste versnelling, echter is het dan wel noodzakelijk om de rem ingedrukt (ingetrapt) te houden, of om de auto in de 'N' (Neutraal) stand te schakelen.

Standen, de standaardstanden:

D: Drive (rijden)
R: Reverse (achteruit rijden)
P: Park (parkeren)
N: Neutral ('de vrij')
Veel oudere automaten bieden de mogelijkheid een maximum-versnelling (veelal 1, 2 of 3) in te stellen, bedoeld om in de bergen op de motor te kunnen remmen. Moderne automaten zijn vaak in een aparte stand volledig manueel (maar zonder koppeling) te bedienen.

optionele standen:
1: stand waarin de auto in de 1e trap staat
2: stand waarin de auto niet hoger gaat dan de 2e trap
3: stand waarin de auto niet hoger gaat dan de 3e trap
W-knop (Winter): schakelprogramma waarbij de automaat bij lagere toerentallen dan normaal schakelt op om slippen bij winterweer te voorkomen
S-knop (Sport): schakelprogramma waarbij de automaat bij hogere toerentallen dan normaal schakelt op om zodoende sneller te accelereren
E-knop (Economic): schakelprogramma waarbij de automaat de schakelmomenten aanpast aan een optimaal brandstofverbruik
Volvo for life
Ludo
6th Gear member

MN schreef:Gevoelsmatig denk je dat het verkeerd is om in D te laten,
als jij 1 á 2 minuten met je voet op de rem gaat staan heb je geheid binnen 5000km kromme schijven.
remmen zijn al snel warm als je enkele keren kort op elkaar hebt moet remmen, of als je van iets hogere snelheid snel moet/wil stilstaan.
als je een stevig ritje achter de rug hebt, is de olie ook warmer, gewoon in D laten staan dan en handrem optrekken, de oliepomp stopt immers als je em naar N zet.

voor degene die niet gelooft dat schijven snel warm zijn, rij maar eens een klein blokje om, keer of 4-5 gewoon normaal remmen, als je dan weer thuis parkeert meteen de waterslang op de schijven en luister goed.
wat hoor je?.

:shock:
Bover
8th Gear member

BArt en Ludo antwoord is duidelijk.
DAnk je wel :D

toch wel fijn zo een forum. :D

Bover
8th Gear member

Nog een vraagje,

Als de W stand anders schakelt,,bij lagere toerentallen,
zou je die stand ook kunnen gebruiken om gewoon zuiniger te rijden.
Of om de W in te schakelen totdat de dieselmotor warm is.

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

W betekend "Winter" dit is een stand waarmee je vanuit 3 wegrijdt, voor normaal gebruik is deze stand feitelijk ongeschikt
Bover
8th Gear member

@ Bart ik kende die Wikipedia nog niet. Wat een naslagwerk.
Mijn zoon blij mee.

MN
1st Gear member

Ludo schreef:
MN schreef:Gevoelsmatig denk je dat het verkeerd is om in D te laten,
als jij 1 á 2 minuten met je voet op de rem gaat staan heb je geheid binnen 5000km kromme schijven.
remmen zijn al snel warm als je enkele keren kort op elkaar hebt moet remmen, of als je van iets hogere snelheid snel moet/wil stilstaan.
als je een stevig ritje achter de rug hebt, is de olie ook warmer, gewoon in D laten staan dan en handrem optrekken, de oliepomp stopt immers als je em naar N zet.

voor degene die niet gelooft dat schijven snel warm zijn, rij maar eens een klein blokje om, keer of 4-5 gewoon normaal remmen, als je dan weer thuis parkeert meteen de waterslang op de schijven en luister goed.
wat hoor je?.

:shock:
Allemaal bedankt voor de reacties. Ook wat jij zegt Ludo klinkt logisch. Een goed idee om met de handrem te werken. Is het alleen bij mijn R, met rondom schijfremmen, niet zo dat de handrem de achterste schijfremmen gebruikt? Dan zou je toch ook last van kromme schijven krijgen. Of is het zo dat de 70/30 % remkracht dat voorkomt?
Afbeelding
Ludo
6th Gear member

even een beetje verduidelijken:
rem en handrem zijn gescheiden.
zoals je op de foto kan zien drukken de schoentjes (nr5) van de handrem tegen de wand (waar nr6 op wijst)
aan de achterkant (rechts) zie je de klauw waar de schijf geremd word.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MN
1st Gear member

Ludo schreef:even een beetje verduidelijken:
rem en handrem zijn gescheiden.
zoals je op de foto kan zien drukken de schoentjes (nr5) van de handrem tegen de wand (waar nr6 op wijst)
aan de achterkant (rechts) zie je de klauw waar de schijf geremd word.
Dat maakt het een stuk duidelijker Ludo. Ga het gewoon proberen om met de handrem te wachten in zijn "D".

Gr Marcel
Afbeelding
Bover
8th Gear member

@Ludo:

Bart heeeft een algemene beschrijving gegeven van de automaat 4 traps.

Is er ook een technische uitleg? Hoe gaat die nu van drie naar vier.
Die lock functie wat is dat..
Die uitlegt HOE die werkt van binnen?
Of is dat teveel vragen? :oops:

Een link om zelf uit te zoeken is ook goed natuurlijk. :wink:

bob

Joep S.
1st Gear member

Bob, ik ga er vanuit dat je engels goed is. Op deze site staat relatief eenvoudig de werking van een automaat uitgelegd: http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm Ik denk dat vooral de tweede pagina van het verhaal interressant voor je is.

De werking is nou eenmaal een stuk lastiger dan die van een handgeschakelde bak.
Ludo
6th Gear member

in die link staat het idd in grote getalen uitgelegd.

de lock up houd eigenlijk in dat onze versnellingsbak (AW50-42) in 2, 3 en 4 de koppelomvormer word uitgeschakeld (overbruggingskoppeling).
de koppelomvormer beschikt dus over een overbruggingskoppeling.
als deze koppeling niet geactiveerd is, treedt er enige slip in de koppelomvormer op waardoor het koppel evenredig met dit slippen wordt versterkt.
als de overbrugging wordt geactiveerd, wordt er tussen de motor en versnellingsbak een mechanische koppeling tot stand gebracht.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”