Water in het systeem staat me al helemaal niet aan.
Wat kost die volvo koelvloeistof en hoeveel ga ik nodig hebben (12 liter?).
Welke koelvloeistof
- Iroll
- 6th Gear member
Ik snap je probleem niet, je laat wel een ander blok inbouwen tegen aanzienlijke kosten maar ziet op tegen een ommetje om de juiste kv te regelen? Dan gooi je er toch in wat jij wil? Het is jouw auto dus waar je op wilt bezuinigen is je eigen zaak.
-
- 4th Gear member
Bedankt voor de tips allen, jammer dat nog nooit iemand het gehele koelvloeistof systeem van zijn/haar S60 met rode koelvloeistof heeft gevuld. Had graag meer over de ervaringen daarmee geleerd.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 7th Gear member
Je gaat toch ook geen wijn drinken als je liever een biertje hebt?
- JohanH
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Koelvloeistof, leuk dat er hier een topic over geopend word want hier bestaan nogal wat misverstanden over. Mengen mag je sowieso niet doen, en bij vervangen naar een andere type (kleur) moet je systeem doorgespoeld worden.
Rood (of roodachtig) is het type wat vooral door de VAG Groep als standaard gebruikt worden, heeft net wat andere eigenschappen als andere merken en dat is van het G12 type.
De bekende blauwige koelvloeistof die onderandere ook door Volvo gebruikt word is G11 en kan absoluut niet gemengd worden met G12, je krijgt dan geheid reactie. Schuimvorming en zelfs rubbers en leidingen die aangetast kunnen worden.
Je hebt dan nog een geel/groene G11 variant, om zeker te zijn zou ik deze niet mengen met de blauwe, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen.
Onderling tussen alle soorten zit qat verschil qua temperaturen en koeleigenschappen, maar in ons klimaatje kan daar niet veel mis mee gaan.
Mocht je toch naar G12 willen gaan, spoel je systeem goed door!
Rood (of roodachtig) is het type wat vooral door de VAG Groep als standaard gebruikt worden, heeft net wat andere eigenschappen als andere merken en dat is van het G12 type.
De bekende blauwige koelvloeistof die onderandere ook door Volvo gebruikt word is G11 en kan absoluut niet gemengd worden met G12, je krijgt dan geheid reactie. Schuimvorming en zelfs rubbers en leidingen die aangetast kunnen worden.
Je hebt dan nog een geel/groene G11 variant, om zeker te zijn zou ik deze niet mengen met de blauwe, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen.
Onderling tussen alle soorten zit qat verschil qua temperaturen en koeleigenschappen, maar in ons klimaatje kan daar niet veel mis mee gaan.
Mocht je toch naar G12 willen gaan, spoel je systeem goed door!
-
- 4th Gear member
Maar zal de rode G12 schade doen aan mijn volvo systeem, als ik mijn systeem goed doorspoel met water en dan geheel met rode G12 vul?
Zijn hier voorbeelden van dat men dit heeft gedaan (dus niet gemengd maar vervangen heeft) en dat er problemen ontstaan?
Zijn hier voorbeelden van dat men dit heeft gedaan (dus niet gemengd maar vervangen heeft) en dat er problemen ontstaan?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
- Johan s60
- 6th Gear member
Alleen met onverdunde "vloeistof" (anti vries neem ik aan) krijg je niet voldoende bescherming door de toevoeging van water daalt het eutectisch punt (vries punt) dus;M@rcel schreef:maar heeft het zin om, als de vloeistof volledig vervangen wordt, onverdunde vloeistof van Volvo te gebruiken? Ik denk dan met name aan nog betere bescherming tegen corrosie ed.
Gemengd in de verh: 1:1 biedt een betere bescherming tegen vorst als pure anti-vries
bovendien koelt water ook veel beter dan pure anti-vries
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- JohanH
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik ken zo geen problemen die ontstaan zijn na het doorspoelen en vullen met de G12 versie, wel met mengen. Ik zal het anders nog eens navragen voor je, maar volgens mij kon dat geen kwaad.sju_art schreef:Maar zal de rode G12 schade doen aan mijn volvo systeem, als ik mijn systeem goed doorspoel met water en dan geheel met rode G12 vul?
-
- 2nd Gear member
Ik wil niet bijdehand of vervelend doen :oops: maar waarom anders/moeilijk doen als het makkelijk kan? Bij de Volvo dealer krijg je de koelvloeistof die voorgeschreven is voor jouw auto en is misschien niet eens duurder dan die G12. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zelf ben ik niet zo gek op afwijken van de voorgeschreven vloeistoffen met de bijbehorende specificaties.
Ik durf niet te zeggen of er überhaupt verschil in de twee koelvloeistoffen zit behalve de kleur. Volvo's zijn gebouwd voor tonnen rijplezier...onderhoud hoort daarbij en hetgene wat hoofdzakelijk zorgt voor die tonnen rijplezier is de motor. Ik zou daar zonder twijfel niks mee riskeren en gewoon voor origineel Volvo gaan, of het nu om een vloeistof of een filtertje gaat. Just my 2 cents... Suc6
!
Rens
Ik durf niet te zeggen of er überhaupt verschil in de twee koelvloeistoffen zit behalve de kleur. Volvo's zijn gebouwd voor tonnen rijplezier...onderhoud hoort daarbij en hetgene wat hoofdzakelijk zorgt voor die tonnen rijplezier is de motor. Ik zou daar zonder twijfel niks mee riskeren en gewoon voor origineel Volvo gaan, of het nu om een vloeistof of een filtertje gaat. Just my 2 cents... Suc6

Rens
-
- 7th Gear member
Ik snap het probleem ook niet echt,hij wil ook niet uitleggen waarom hij geen koelvloeistof van Volvo er in doet.
- Oceanracer
- Geartronic member
Hierom denk ik:
sju_art schreef:Ik zal uit m'n route moeten om volvo koelvloeistof te regelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 7th Gear member
Je woont niet op Texel toch? 
Beter omrijden dan een puinhoop van je koelsysteem maken,omrijden is stuk goedkoper,

Beter omrijden dan een puinhoop van je koelsysteem maken,omrijden is stuk goedkoper,
- JohanH
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Als het het juiste type is dan kan daar iig weinig mis mee gaan, alleen een risico op klontvorming en/of bevroren koelwater in de winter of bij hele hete dagen. Zou ik niet willen nemen.
Hopelijk rijd jij niet op Action olie iig?
Hopelijk rijd jij niet op Action olie iig?
- elianmars
- 5th Gear member
Probleem opgelost: http://www.vomd.nl/index.php?main_page= ... ts_id=2142Oceanracer schreef:Hierom denk ik:
sju_art schreef:Ik zal uit m'n route moeten om volvo koelvloeistof te regelen.

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- jds
- 4th Gear member
Types koelvloeistof(WIKI)
Over G12+ koelvloeistof
De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, in 2005 ge-upgrade naar de G12-plus (Coolmix LL). Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG 'TL-VW 774 F' zijn oftewel G12-plus. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur
De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.
Mengen
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
oudere vloeistoffen
Voor oudere auto's en motoren (grofweg voor 2000) geld dat er vaak of een 'groene' of een 'blauwe' vloeistof in zit.
Soms zelfs (gedemineraliseerd) water met een antivries middel.
Een bruikbare handregel voor het aanvullen is:
Als er een blauwe of groene vloeistof in zit, kun je er een blauwe of groene aan toevoegen.
Als de vloeistof een andere kleur heeft (oranje of roze) dan moet je goed opletten.
Sommige combinaties (bijvoorbeeld G12 (ZONDER +)) leiden tot klonteren/vlokken en een 'vieze' kleur.
Vervangen door een moderne koelvloeistof
Het voordeel van gebruik van een Het grote voordeel is de lange levensduur. In 99 van de 100 gevallen hoef je daarna je koelvloeistof niet meer te vervangen.
Er zijn een aantal moderne vloeistoffen die bruikbaar zijn als aanvulling of vervanging zonder grondige reiniging. Bijvoorbeeld:
G12+, een (moderne) koelvloeistof van de Volkswagen-Audi groep, die mengbaar is met de oudere vloeistoffen. (maar niet met sommige andere moderne varianten!)
Over G12+ koelvloeistof
De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, in 2005 ge-upgrade naar de G12-plus (Coolmix LL). Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG 'TL-VW 774 F' zijn oftewel G12-plus. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur
De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.
Mengen
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
oudere vloeistoffen
Voor oudere auto's en motoren (grofweg voor 2000) geld dat er vaak of een 'groene' of een 'blauwe' vloeistof in zit.
Soms zelfs (gedemineraliseerd) water met een antivries middel.
Een bruikbare handregel voor het aanvullen is:
Als er een blauwe of groene vloeistof in zit, kun je er een blauwe of groene aan toevoegen.
Als de vloeistof een andere kleur heeft (oranje of roze) dan moet je goed opletten.
Sommige combinaties (bijvoorbeeld G12 (ZONDER +)) leiden tot klonteren/vlokken en een 'vieze' kleur.
Vervangen door een moderne koelvloeistof
Het voordeel van gebruik van een Het grote voordeel is de lange levensduur. In 99 van de 100 gevallen hoef je daarna je koelvloeistof niet meer te vervangen.
Er zijn een aantal moderne vloeistoffen die bruikbaar zijn als aanvulling of vervanging zonder grondige reiniging. Bijvoorbeeld:
G12+, een (moderne) koelvloeistof van de Volkswagen-Audi groep, die mengbaar is met de oudere vloeistoffen. (maar niet met sommige andere moderne varianten!)