Stuurbekrachtinging vloeistof dop

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Ongeveer een jaar geleden lekte mijn stuurbekrachtingsreservoir bij de dop, de dealer heeft een nieuwe dop gemonteerd. Probleem opgelost.

Nu heb ik laatst het niveau van de vloeistof gecontroleerd, alles in orde. Maar daarop is het zelfde verschijnsel weer teruggekomen, direct nadat de dop eraf is geweest. Na twee ritten is het reservoir al weer goed nat, terwijl de dop schijnbaar goed gemonteerd zit.

Wat doe ik fout, ik kan mij niet voorstellen dat ik na een jaar alweer een nieuwe dop nodig heb..?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Lekt de dikke slang niet ?
wvamst
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 01.06.2012 - 11:57
Locatie: Zwolle

Omdat de dop niet meer goed was en er een overdruk optrad in het reservoir heeft mijn garagehouder een klein gaatje in de dop geboord. geen olieverloop meer.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb mijn tankje vervangen. Het oude model gaat lekken bij de naad die rondom loopt. Het nieuwe model reservoir is beter gedicht en gaat niet meer lekken.
Misschien is dat het? Ik had de olie overal zitten omdat de multiriem het oppikt en rond slingert.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Ik heb de dop nu wat minder strak gedraaid, op een gegeven moment voel je een soort van klik, daar ben ik nu gestopt. Zal morgen kijken of dat het gewenste effect heeft.

Als je na een rit kijkt, is het hele schroefdraad aan de buitenkant nat van het reservoir. De rest is droog nadat ik het weer heb schoon gemaakt. Dus ik durf de slang en reservoir zelf wel uit te sluiten. Vooral omdat het precies is gebeurd nadat ik de dop eraf heb gehad..
...

JeroenSpock schreef:Ik heb mijn tankje vervangen. Het oude model gaat lekken bij de naad die rondom loopt. Het nieuwe model reservoir is beter gedicht en gaat niet meer lekken.
Misschien is dat het? Ik had de olie overal zitten omdat de multiriem het oppikt en rond slingert.
Vandaag de auto voorzien van de witerslofjes en even een goede wintercheck uitgevoerd. En jawel hoor: sporen van lekkage bij het betreffende tankje.

Wat zijn de kosten voor het gemodificeerde tankje?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Alleen de tank zit op 41 euro inc. Maar ze willen je er graag een stuk slang bij doen van 51 ex en een liter servo olie van 20 euro.
Er gaat 600ml in als ik het goed heb, ik heb mijn 'oude' olie weer gebruikt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Toevallig was mijn tankje laatst ook vochtig langs de naad :P. Ik had dat ding al vervangen, slechts een paar maanden geleden maar nu was ie weer vochtig. Nu heeft de Volvo dat ding schoongemaakt met remreiniger (hoefde niks af te rekenen) en nu moet ik hem gewoon in de gaten houden; tot nu toe nog droog.

Misschien kun je dat ook eens proberen? Volvo gaf trouwens te kennen dat die reservoirtjes nooit lekten.....in your dreams. Als het weer vochtig werd zouden ze hem onder garantie vervangen.
RoninS60
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23

Tijd voor een update; ongelovelijk maar waar, nadat ik de dop niet volledig vast heb gedraaid is het lekken weer gestopt en het tankje alweer sinds maandag mooi droog.

Ik zag laatst bij een S60 uit 2007 dat Volvo een iets ander tankje en dop heeft gebruikt, ik snap nu waarom.. :)
wvamst
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 01.06.2012 - 11:57
Locatie: Zwolle

zoals eerder aangegeven een klein gaatje buren in de dop doet wonderen !!!
herby
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.10.2008 - 19:59

wvamst schreef:zoals eerder aangegeven een klein gaatje buren in de dop doet wonderen !!!
Kun je aangeven waar dit gaatje precies in de dop is geboord en hoe groot het is?

Ik zou het namelijk ook wel eens willen proberen vanwege hetzelfde probleem. :cry:
wvamst
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 01.06.2012 - 11:57
Locatie: Zwolle

een heel klein gaatje 1mm en daar waar de boor het makkelijkst doorheen gaat
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als er een overdrukprobleem is,dan is er duidelijk iets mis met de vloeistofpot of er zijn twee soorten olie door elkaar gebruikt,ATF dus,wat er niet in mag.
Gaatje boren is dus niet de goeie oplossing..
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Ramon&Ramon schreef:Als er een overdrukprobleem is,dan is er duidelijk iets mis met de vloeistofpot of er zijn twee soorten olie door elkaar gebruikt,ATF dus,wat er niet in mag.
Welke olie is dan het beste om er in te doen?
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik kreeg van de dealer een flesje servo olie.
Gaatje boren in de dop zou ik niet doen, dan zouden ze dat in de fabriek wel doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Rikkert91
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.09.2012 - 22:43

Als je het goed wilt doen kun je het beste een nieuw vaatje, de slang naar de pomp en het belangrijkste, nieuwe slangklemmen monteren.

Vergelijk de oude en de nieuwe eens, mijne was stond helemaal bol.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

laheije schreef:
Ramon&Ramon schreef:Als er een overdrukprobleem is,dan is er duidelijk iets mis met de vloeistofpot of er zijn twee soorten olie door elkaar gebruikt,ATF dus,wat er niet in mag.
Welke olie is dan het beste om er in te doen?
Huub

Dat verkoopt de dealer.
En niet alle groene stuurolie is hetzelfde,citroen en vag olie is verschillend ten opzichte van de volvo olie..
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”