[C70] Distributieriem vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Veneficus
2nd Gear member

Toen ik hier eerder aankondigde dat ik zelf mijn ditributieriem wou vervangen zonder al teveel ervaring werd ik volledig voor gek verklaard. Ik was er wel van overtuigd dat het met behulp van de Haynes Manual en Volvo VIDA moest lukken.
Gisteren heb ik samen met een vriend van me (ook geen ervaring met distri) het volgende vervangen:

- distributieriem
- spanrol
- idler pulley
- waterpomp
- koelvloeistofreservoir
- multiriem

Het leek me wel nuttig om te beschrijven hoe dat is bevallen en waar je op moet letten. Nogmaals: iedereen met enig inzicht in mechanica kan dit zelf met de juiste tools.

Voordat je hieraan begint moet je de volgende bijzondere tools regelen:

- momentsleutel 180 Nm
- dop van 30 mm
- sprocket holding tool (zelf maken zie foto)
- bij voorkeur materieel om een zwaar vastgeroeste moer los te krijgen (lees verder voor mijn ervaring)
- Tipex
- Tijd (reken voor de eerste keer zo'n 6-7 uur, inclusief pauzes. De volgende keer zou ik het nu in zo'n 4-5 uur moeten kunnen doen.)

Afbeelding
Maak deze tool niet van al te dik materiaal, daar krijg je last mee. In plaats van de uiteinden om te buigen moet je er hiervoor gaten in maken van ongeveer 10 mm, om de tool vast te kunnen bouten.

Vergeet ook niet een flinke teil onder de auto te zetten om het koelwater op te vangen. Bij het vervangen van de waterpomp loopt er een paar liter vloeistof uit.

Begin met de negatieve pool van de accu los te halen. Daarna de auto aan de voorkant opkrikken om het rechter voorwiel te verwijderen. Haal dan het schort aan de rechterkant gedeeltelijk los, zodat je het opzij kan vouwen om bij de krukas te kunnen.

Afbeelding

Til de vloeistoftankjes op en hang die met een touwtje even ergens op, zodat je makkelijk
bij de riemen kunt. Bij mij zaten er kleine scheurtjes in het tankje, dus die ging ik ook vervangen. Ik heb het tankje meteen geleegd, de slangen afgestopt en het tankje losgesloopt van de stuurbekrachtigingsvloeistoftank. Dat kreeg ik niet zonder slopen voor elkaar. Geen idee hoe ze dat in de fabriek ooit zo hebben kunnen construeren. Let even op de bedrading van de levelsensor van de koelvloeistof, die moet je even loshalen.

Afbeelding

Met de tankjes aan de kant kun je alle beschermkappen van de riem eruit halen. Maak een tekening van de loop van de multiriem en de distributieriem. Haal dan de multiriem eraf. Hiervoor moet je de spanrol met een sleutel "vastdraaien", dan ontspant de rol.
Plaats daarna de bovenste beschermkap van de distributieriem terug. Hierop zijn twee markeringen aangebracht. De inkepingen zijn bij sommige modellen, zoals die van mij, alleen van de zijkant te zien.

Afbeelding

Dan begint het deel waar je echt op moet letten. Draai met een grote sleutel de moer van de krukas met de klok mee tot de twee markeringen op de bovenste tandwielen ongeveer uitgelijnd staan met de markeringen in de afdekplaat. Markeer de positie van de kerfjes in de tandwielen met Tipex OP DE RIEM en teken op de Tipex een nauwkeuriger streepje met potlood.

Afbeelding

Haal vervolgens de vier kleine bouten uit de krukaspoelie en zet met twee daarvan de special tool vast aan de krukaspoelie. Gebruik hiervoor NIET de originele bouten. Bij mij waren die te kort, dus hebben wij gelukkig meteen andere gepakt. Er kwamen zulke grote krachten op te staan dat de bouten volledig verbogen. Mijn auto stond gewoon op de grond, dus wij hadden geen ruimte om alles onder de auto te doen. Mijn tool hebben we van bovenaf gemonteerd. Vervolgens hebben we hem tegen de stabilisatiestang vastgezet. het doel van deze tool is voorkomen dat de de zaak gaat draaien als je een moment aan gaat bieden aan de moer. Draai vervolgens de moer los. Dit klinkt makkelijker dan het vaak is. Deze moer wordt namelijk aangedraaid met 180 Nm. Omdat de riem maar zelden vervangen wordt gaat die moer vaster zitten. Een lang verhaal, maar die van mij zat zo vast dat we er anderhalf tot twee uur (!!!) over hebben gedaan om deze los te krijgen. Kruipolie, tikken, verhitten, alles toegepast. Uiteindelijk heeft er een moment van zo'n 600-700 Nm (!!!) op gestaan en toen pas schoot hij los.

Afbeelding

Afbeelding

Als je die los hebt kun je de krukaspulley eraf halen met een puller. Let er hierbij op dat de zaak niet gaat draaien en dat je de puller niet op de ribben van de rol zet, maar echt op de rand.

Afbeelding

Wanneer je die rol eraf hebt kun je de distributieriem markeren. Maak hiervoor weer met Tipex een markering op de riem EN het tandwiel, en zet weer potloodstreepjes om die uit te lijnen. Onthoud dat de absolute positie van de riem niets uitmaakt, zolang de tandwielen maar goed ten opzichte van elkaar staan. Controleer nogmaals of de drie tandwielen goed staan (check de Tipex markeringen), en haal dan de riem eraf door de spanrol te ontspannen. Draai hiervoor de bout iets los en gebruik dan een imbussleutel om de spanner te ontspannen.

Het vervangen van de idler en de waterpomp is gewoon een kwestie van losschroeven en vervangen. Zorg wel dat je hydraulische sealant gebruikt bij de bouten van de waterpomp. Monteer de spanner weer, maar draai deze niet helemaal vast. Draai het excenter zodanig dat de ontspanner op de meest ontspannen stand staat.

Neem nu de nieuwe distributieriem en gebruik ducttape in plaats van Tipex om de markeringen over te nemen. Dit kan makkelijk door de riemen naast elkaar te houden met de tandjes precies uitgelijnd. Leg dan de riem eerst rond het onderste tandwiel met de markeringen weer uitgelijnd. Laat deze stevig vasthouden door iemand terwijl je de riem tegen de klok in weer om alle tandwielen en pulleys legt, waarbij de markeringen op de bovenste twee tandwielen ook weer uitgelijnd zijn. Dit kan bijna niet fout gaan, want als je er één tand naast zou zitten scheelt dat meteen een halve centimeter, en dat valt meteen op. Wanneer je het rondje rond bent, inclusief de spanrol, span je de rol weer aan met de imbussleutel (zie plaatje). Hou die op z'n plek terwijl je de centrale bout aandraait.

Afbeelding

Daarna kan de krukaspoelie er weer op, die je weer aan moet draaien met 180 Nm, terwijl je 'm op z'n plek houdt met je speciale tool (en weer nieuwe andere bouten). Om te checken of alles goed is gegaan kun je de daarna weer aan dezelfde moer draaien om te kijken of alles goed loopt en de originele markeringen na één rondje weer uitlijnen met de berschermkap. Je hebt nu even niets aan de Tipex, want je riem draait niet een heel rondje in dezelfde tijd als de tandwielen. Als alles soepel loopt kan de ducttape eraf en kan alles weer terug op z'n plek (multiriem, berschermkappen, koelwatertankje) en moet je het koelsysteem weer vullen. Wiel er weer op, auto laten zakken, accu aansluiten en motor starten :)

Dit is allemaal goed te doen met z'n tweeen, zonder echte auto-kluservaring. Zorg er gewoon voor dat je het Haynes manual hebt en je goed ingelezen hebt.
lint
Geartronic member

Leuke "how to" met duidelijke tekst en uitleg. Moet vast veel voldoening geven als je uiteindelijk de klus hebt geklaard.
Johan s60
6th Gear member

Het valt me op dat hier de verstelbare nokkenas op de uitlaatzijde zit, dit zit toch altijd op de inlaat nokkenas.?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Veneficus
2nd Gear member

Johan s60 schreef:Het valt me op dat hier de verstelbare nokkenas op de uitlaatzijde zit, dit zit toch altijd op de inlaat nokkenas.?
Geen verstand van :D Verschilt dat misschien per blok? Dit is een 2.0T.
Johan s60
6th Gear member

Denk het dan, apart
Ramon&Ramon
7th Gear member

Johan s60 schreef:Het valt me op dat hier de verstelbare nokkenas op de uitlaatzijde zit, dit zit toch altijd op de inlaat nokkenas.?

Dat kan zowel in als uitlaat zijn en op beide..
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als de moer zo erg vast zit,kun je de poelie laten zitten,de riem kan er achterlangs.

De tijd die je er over gedaan hebt is goed voor het guinness book of records. :)

Maar natuurlijk wel leuk als het allemaal goed gelukt is en het is leerzaam ook.
Veneficus
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef: Als de moer zo erg vast zit,kun je de poelie laten zitten,de riem kan er achterlangs.
Klopt, maar dan kun je 'm niet markeren. Wat in principe geen ramp is, want die poelie draait niet zo makkelijk, dus die blijft wel op z'n plek. Helemaal als je 'm vlak voor een compressiepunt stil zet.
Ramon&Ramon schreef: De tijd die je er over gedaan hebt is goed voor het guinness book of records. :)
:lol:
Johan s60
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:

Op beide wordt lastig denk ik, wellicht zit ie hier op de uitlaat omdat het een turbo is
gvz
2nd Gear member

netjes hoor, gefeliciteerd

trouwens..... ik heb onlangs een v70, 2.5, comfortline 10 valve. dohc, g3-gas, uit begin 99 aangeschaft, mijn 940 was door een vrachtwagen gemangeld.

volgens de officieële volvo dealer, hun info direct van hun volvoinformatie-fabieksinformatiesysteem, dus op kenteken infoin hun webbestand,
hoeft bij deze wagen de distributie pas om de 165000 vervangen te worden.
voor alle zekerheid heb ik bij 2 dealers deze info opgevraagd, en ze zijn er zeker van.
weet iemand of dit echt klopt?
het lijkt me wel, de garage zou me toch waarschijnlijk wel een distributiewissel willen verkopen, als die kmstand twijfelachtig was.

gvz
lint
Geartronic member

De distributieriem vervangen is volgens mij bij de vroege V70 om de 160.000 km en de latere versies om de 180.000 km.
Staat als het goed is ook in het instructieboekje en/of het onderhoudsboekje.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ramon&Ramon
7th Gear member

Johan s60 schreef:
Ramon&Ramon schreef:

Op beide wordt lastig denk ik, wellicht zit ie hier op de uitlaat omdat het een turbo is

Op sommige 5 cilinders zit op beide nokkenassen een verstelbaar tandwiel,meest turbo,s..
Ramon&Ramon
7th Gear member

Veneficus schreef:
Ramon&Ramon schreef: Als de moer zo erg vast zit,kun je de poelie laten zitten,de riem kan er achterlangs.
Klopt, maar dan kun je 'm niet markeren. Wat in principe geen ramp is, want die poelie draait niet zo makkelijk, dus die blijft wel op z'n plek. Helemaal als je 'm vlak voor een compressiepunt stil zet.
Ramon&Ramon schreef: De tijd die je er over gedaan hebt is goed voor het guinness book of records. :)
:lol:

Er staat een merkteken op het krukastandwiel,markeren hoeft dus niet.
Ramon&Ramon
7th Gear member

lint schreef:De distributieriem vervangen is volgens mij bij de vroege V70 om de 160.000 km en de latere versies om de 180.000 km.
Staat als het goed is ook in het instructieboekje en/of het onderhoudsboekje.

Iets eerder vervangen is verstandiger om vroegtijdig breken te voorkomen.
Zo rond de 150000km of 6 jaar.
Veneficus
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:
Er staat een merkteken op het krukastandwiel,markeren hoeft dus niet.
Daar staat inderdaad een merkteken, maar de referentie voor deze markering vond ik niet erg bruikbaar. Maar het kan inderdaad zonder eigen markeringen.

Wat betreft het vervangingsinterval: die van mij staat nu op 150.000 km, en volgens de papieren was de riem bij import vervangen, op zo'n 100.000 km 4-5 jaar geleden. Dan zou hij nu dus 50.000 km gehad hebben, maar de garage vroeg me afgelopen maart bij de APK wanneer die voor het laatst vervangen was, omdat hij er wat twijfelachtig uit zag. Toen ben ik even geleden voor een second opinion naar de dealer gegaan, en daar schrokken ze van de staat. Ik heb nu dus zwaar mijn twijfels over de gang van zaken rond deze auto bij de importeur/vorige eigenaar, al kan ik natuurlijk niets bewijzen...
Johan s60
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
Johan s60 schreef:
Ramon&Ramon schreef:

Op sommige 5 cilinders zit op beide nokkenassen een verstelbaar tandwiel,meest turbo,s..
Hoe zitten die stuurkleppen dan gemonteerd?, door hun afm. kunnen er geen 2 tegelijk op zitten, een plaatje zou de boel wel verhelderen, ben het in vadis ofzo nog nooit tegengekomen.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Er zitten twee regelkleppen op,tegenover elkaar.
Johan s60
6th Gear member

Laat eens zien
Ramon&Ramon
7th Gear member

V70 met dubbele variabele nokkenassen..
Twijfel weggenomen mag ik hopen?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dit wordt al vrij lang toegepast om sommige moteren.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”