Gisteren heb ik samen met een vriend van me (ook geen ervaring met distri) het volgende vervangen:
- distributieriem
- spanrol
- idler pulley
- waterpomp
- koelvloeistofreservoir
- multiriem
Het leek me wel nuttig om te beschrijven hoe dat is bevallen en waar je op moet letten. Nogmaals: iedereen met enig inzicht in mechanica kan dit zelf met de juiste tools.
Voordat je hieraan begint moet je de volgende bijzondere tools regelen:
- momentsleutel 180 Nm
- dop van 30 mm
- sprocket holding tool (zelf maken zie foto)
- bij voorkeur materieel om een zwaar vastgeroeste moer los te krijgen (lees verder voor mijn ervaring)
- Tipex
- Tijd (reken voor de eerste keer zo'n 6-7 uur, inclusief pauzes. De volgende keer zou ik het nu in zo'n 4-5 uur moeten kunnen doen.)

Maak deze tool niet van al te dik materiaal, daar krijg je last mee. In plaats van de uiteinden om te buigen moet je er hiervoor gaten in maken van ongeveer 10 mm, om de tool vast te kunnen bouten.
Vergeet ook niet een flinke teil onder de auto te zetten om het koelwater op te vangen. Bij het vervangen van de waterpomp loopt er een paar liter vloeistof uit.
Begin met de negatieve pool van de accu los te halen. Daarna de auto aan de voorkant opkrikken om het rechter voorwiel te verwijderen. Haal dan het schort aan de rechterkant gedeeltelijk los, zodat je het opzij kan vouwen om bij de krukas te kunnen.

Til de vloeistoftankjes op en hang die met een touwtje even ergens op, zodat je makkelijk
bij de riemen kunt. Bij mij zaten er kleine scheurtjes in het tankje, dus die ging ik ook vervangen. Ik heb het tankje meteen geleegd, de slangen afgestopt en het tankje losgesloopt van de stuurbekrachtigingsvloeistoftank. Dat kreeg ik niet zonder slopen voor elkaar. Geen idee hoe ze dat in de fabriek ooit zo hebben kunnen construeren. Let even op de bedrading van de levelsensor van de koelvloeistof, die moet je even loshalen.

Met de tankjes aan de kant kun je alle beschermkappen van de riem eruit halen. Maak een tekening van de loop van de multiriem en de distributieriem. Haal dan de multiriem eraf. Hiervoor moet je de spanrol met een sleutel "vastdraaien", dan ontspant de rol.
Plaats daarna de bovenste beschermkap van de distributieriem terug. Hierop zijn twee markeringen aangebracht. De inkepingen zijn bij sommige modellen, zoals die van mij, alleen van de zijkant te zien.

Dan begint het deel waar je echt op moet letten. Draai met een grote sleutel de moer van de krukas met de klok mee tot de twee markeringen op de bovenste tandwielen ongeveer uitgelijnd staan met de markeringen in de afdekplaat. Markeer de positie van de kerfjes in de tandwielen met Tipex OP DE RIEM en teken op de Tipex een nauwkeuriger streepje met potlood.

Haal vervolgens de vier kleine bouten uit de krukaspoelie en zet met twee daarvan de special tool vast aan de krukaspoelie. Gebruik hiervoor NIET de originele bouten. Bij mij waren die te kort, dus hebben wij gelukkig meteen andere gepakt. Er kwamen zulke grote krachten op te staan dat de bouten volledig verbogen. Mijn auto stond gewoon op de grond, dus wij hadden geen ruimte om alles onder de auto te doen. Mijn tool hebben we van bovenaf gemonteerd. Vervolgens hebben we hem tegen de stabilisatiestang vastgezet. het doel van deze tool is voorkomen dat de de zaak gaat draaien als je een moment aan gaat bieden aan de moer. Draai vervolgens de moer los. Dit klinkt makkelijker dan het vaak is. Deze moer wordt namelijk aangedraaid met 180 Nm. Omdat de riem maar zelden vervangen wordt gaat die moer vaster zitten. Een lang verhaal, maar die van mij zat zo vast dat we er anderhalf tot twee uur (!!!) over hebben gedaan om deze los te krijgen. Kruipolie, tikken, verhitten, alles toegepast. Uiteindelijk heeft er een moment van zo'n 600-700 Nm (!!!) op gestaan en toen pas schoot hij los.


Als je die los hebt kun je de krukaspulley eraf halen met een puller. Let er hierbij op dat de zaak niet gaat draaien en dat je de puller niet op de ribben van de rol zet, maar echt op de rand.

Wanneer je die rol eraf hebt kun je de distributieriem markeren. Maak hiervoor weer met Tipex een markering op de riem EN het tandwiel, en zet weer potloodstreepjes om die uit te lijnen. Onthoud dat de absolute positie van de riem niets uitmaakt, zolang de tandwielen maar goed ten opzichte van elkaar staan. Controleer nogmaals of de drie tandwielen goed staan (check de Tipex markeringen), en haal dan de riem eraf door de spanrol te ontspannen. Draai hiervoor de bout iets los en gebruik dan een imbussleutel om de spanner te ontspannen.
Het vervangen van de idler en de waterpomp is gewoon een kwestie van losschroeven en vervangen. Zorg wel dat je hydraulische sealant gebruikt bij de bouten van de waterpomp. Monteer de spanner weer, maar draai deze niet helemaal vast. Draai het excenter zodanig dat de ontspanner op de meest ontspannen stand staat.
Neem nu de nieuwe distributieriem en gebruik ducttape in plaats van Tipex om de markeringen over te nemen. Dit kan makkelijk door de riemen naast elkaar te houden met de tandjes precies uitgelijnd. Leg dan de riem eerst rond het onderste tandwiel met de markeringen weer uitgelijnd. Laat deze stevig vasthouden door iemand terwijl je de riem tegen de klok in weer om alle tandwielen en pulleys legt, waarbij de markeringen op de bovenste twee tandwielen ook weer uitgelijnd zijn. Dit kan bijna niet fout gaan, want als je er één tand naast zou zitten scheelt dat meteen een halve centimeter, en dat valt meteen op. Wanneer je het rondje rond bent, inclusief de spanrol, span je de rol weer aan met de imbussleutel (zie plaatje). Hou die op z'n plek terwijl je de centrale bout aandraait.

Daarna kan de krukaspoelie er weer op, die je weer aan moet draaien met 180 Nm, terwijl je 'm op z'n plek houdt met je speciale tool (en weer nieuwe andere bouten). Om te checken of alles goed is gegaan kun je de daarna weer aan dezelfde moer draaien om te kijken of alles goed loopt en de originele markeringen na één rondje weer uitlijnen met de berschermkap. Je hebt nu even niets aan de Tipex, want je riem draait niet een heel rondje in dezelfde tijd als de tandwielen. Als alles soepel loopt kan de ducttape eraf en kan alles weer terug op z'n plek (multiriem, berschermkappen, koelwatertankje) en moet je het koelsysteem weer vullen. Wiel er weer op, auto laten zakken, accu aansluiten en motor starten

Dit is allemaal goed te doen met z'n tweeen, zonder echte auto-kluservaring. Zorg er gewoon voor dat je het Haynes manual hebt en je goed ingelezen hebt.