adaptieve cruise control aanpassen

De eerste generatie XC60
P-Stone
2nd Gear member

Als je (in België) op het linker rijvak 75 meter tussen laat bij het inhalen van een vrachtwagen, waarbij je voorligger naast de vrachtwagen zit en jij nog niet, komt iedereen je doodleuk langs rechts voorbij en voegt dan tussen. Dus uiteindelijk moet jij dan trager dan de vrachtwagen gaan rijden om alle rechtsinhalers tussen te laten.
Dus sorry, maar ik laat -bij normale zichtbaarheid en normale toestand van de weg- ook maar een 10-tal meter tussen mijn voorligger en mijzelf tijdens een inhaalmaneuver. Je kan dit kleven noemen (voor mij is kleven maar 3 meter tussen laten), maar je hebt gewoon geen keuze. Of je moet rechts blijven tegen 90 tussen de vrachtwagens.
In de 26 jaar dat ik auto rij met 45.000 km/jaar ben ik nog maar 1 keer achteraan tegen een andere wagen gereden, en dat was in druk stadsverkeer tegen 20 km/u tijdens het invoegen, en zonder noemenswaardige schade. Dus ik denk wel dat ik mag stellen dat mijn rijstijl niet zo slecht is (even hout vasthouden).

Een omschakeling van ACC naar CC lijkt me heel gevaarlijk. Je zou kunnen vergeten dat de A afstaat en vervolgens niet tijdig ingrijpen bij het naderen van een trager voertuig. De optie geven om de afstand nog meer in te korten dan het huidige 1 streepje lijkt me ook beter.

In de praktijk rij ik dus altijd op ACC en als er omstandigheden zijn dat ik de tussenafstand wil verkorten geef ik gewoon wat gas bij. Als de situatie voorbij is laat ik het gaspedaal weer los en rij gewoon verder op ACC.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
renezzzz
2nd Gear member

@P-Stone:

Klopt hoor, mee eens voor wat betreft de ruimte tussen de autos in drukke situaties. Men past zich aan aan de verkeerssituatie. Strikt vasthouden aan de 2 seconden regel is dan misschien erg veilig maar zeker niet handig. Zoals jij in de praktijk de ACC in een drukke situatie gebruikt, doe ik dat ook.

Vwb. de veiligheid in geval van een ACC->CC schakeling: de beweegredenen zijn duidelijk. Ik persoonlijk vind dat geen veiligheids issue. ACC is net als CC geen automatische piloot. Je moet er nog steeds continue bewust van zijn wat er om je heen gebeurt.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Thom
5th Gear member

Het is zeker niet perfect, en er zijn Duitse merken die dit beter werkend hebben. Echter betaal je bij die merken een pak meer, zeker als je het hele pakket zoals de Driver Support Line wilt hebben. Alle waar naar z'n geld dus, en slecht is het zeker niet. Alleen Volvo ontwikkelt het onvoldoende door, maar dat is een simpele geldkwestie (de zakken zijn nu eenmaal niet zo diep als bv. in München).
renezzzz
2nd Gear member

@Thom

Daarom ben ik op zich ook tevreden met het Volvo systeem. Er blijven natuurlijk altijd wensen. En daarbij komt ook nog dat bij de (duurdere) duitse merken je ook geen perfect systeem krijgt. Het is en blijft geen automatische piloot. De vraag van de topicstarter is een herkenbaar fenomeen wat ook bij de duitse merken voorkomt. Natuurlijk zijn er vele experimenten gaande met een autonome auto. Of dit in de nabije toekomst echt door zal breken is maar de vraag. Ik vermoed wel dat als iedereen met autonome autos rijdt de files flink kunnen inkorten. Zover is het nog lang niet. Wat ik begrepen heb is dat de nieuwe Mercedes S-klasse de lat een flink stuk hoger gaat leggen, echter nog lang niet autonoom. Praat je nog steeds wel over een andere prijsklasse ;-)
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Fulaks
6th Gear member

P-Stone schreef:Als je (in België) op het linker rijvak 75 meter tussen laat bij het inhalen van een vrachtwagen, waarbij je voorligger naast de vrachtwagen zit en jij nog niet, komt iedereen je doodleuk langs rechts voorbij en voegt dan tussen.
Vooral die met geel kenteken :wink:

Ik rij veel op de Antwerpse ring, en het geslalom dat je daar ziet is angstwekkend. Maar dit ligt ook aan het ontwerp van die ring, er zijn gewoon veel te veel op- en afritten, waardoor je teveel weefbewegingen krijgt. De ACC heeft het daar dan erg moeilijk mee, dat werkt niet op een fijne manier als iedereen voor je neus komt rijden. Ik houd ook graag voldoende afstand, maar wat voor mij 'voldoende' is, lijkt me voor erg veel mensen 'veel te veel'.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
diesel01
Geartronic member

Fulaks schreef:
P-Stone schreef:Als je (in België) op het linker rijvak 75 meter tussen laat bij het inhalen van een vrachtwagen, waarbij je voorligger naast de vrachtwagen zit en jij nog niet, komt iedereen je doodleuk langs rechts voorbij en voegt dan tussen.
Vooral die met geel kenteken :wink:

Ik rij veel op de Antwerpse ring, en het geslalom dat je daar ziet is angstwekkend. Maar dit ligt ook aan het ontwerp van die ring, er zijn gewoon veel te veel op- en afritten, waardoor je teveel weefbewegingen krijgt. De ACC heeft het daar dan erg moeilijk mee, dat werkt niet op een fijne manier als iedereen voor je neus komt rijden. Ik houd ook graag voldoende afstand, maar wat voor mij 'voldoende' is, lijkt me voor erg veel mensen 'veel te veel'.
Die past zich aan :wink:

Inkoppertje sorry :oops: ik onderstreep jouw inzicht mbt ruimte houden.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”