Startprobleem V50! Contactslot stuk?

Geleverd vanaf 2003
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Allereerst nog de beste wensen voor 2013!

Onze Volvo V50 start soms niet! Hij gaat wel gewoon op contact zodat alles werkt. Maar als ik dan de sleutel verder doordraai om te starten, gebeurt er soms niks. Soms doet ie het wel in één keer, maar in de meeste gevallen moet ik wel 5 a 6 keer de sleutel omdraaien voordat ie start!

Zelf denk ik dat het contactslot niet goed meer is, maar weet het niet zeker.
Mocht het de contactslot zijn, is deze dan zelf te vervangen? Heeft iemand hier ervaring mee? En enig idee wat een contactslot kost?

Groet Albert
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat voor V50?
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Oh sorry, beetje dom van mij!

Het gaat om een V50 D Van 2005
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Draaien om te starten?
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Ja de sleutel omdraaien
Gebruikersavatar
bijlaard
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 23.01.2012 - 17:24
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

Krijg je "immobiliser probleem" in je schermpje op het dashboard ?
Wat je met een klik van je muis op het net wel niet kan leren :-)
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Nee ik krijg geen melding van een storing!
Het is wel zo dat het erger is geworden vanaf afgelopen maandag, want toen moest ik 'm overstarten omdat de accu leeg was. Daarvoor was het maar een enkele keer dat ik deze probleem had. Maar of het toevallig is?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er is een modificatie geweest op die sloten,hij is denk ik stuk bij je auto.
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Okay..., mag ik vragen wat je ermee bedoeld?

En dan is zo'n contactslot zelf te vervangen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dan moet er een nieuwe in en ik weet niet hoe handig je bent?Maar erg spannend is het vervangen niet,
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Dus erg moeilijk is het niet?
Is er ergens een handleiding voor te vinden?

Maar kan het ook zijn dat er een of andere relais stuk is? Soms hoor ik een klikje als ik 'm op contact zet en soms niet. En als ik het klikje hoor dan start ie vrijwel zeker.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is het stuurslot wat je hoort,dat klopt.staat los van elkaar.
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

De klik van het stuurslot is het niet, die hoor je voor die tijd al.
Moet zo'n contactslot ook aangemeld worden? Daar bedoel ik mee, nieuwe software of inlezen?
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Draait je startmotor wel? of gaat het daar al mis? Ik kan het niet uit je bericht opmaken.
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

De startmotor die doet het wel. Soms start ie wel in één keer en soms moet ik zo 5 á 6 keer de sleutel omdraaien voordat hij start.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

In het begin zijn deze sloten vervangen bij de V50 diesels,mede door dit probleem.
Was toendertijd een modificatie!
De contactslotschakelaar is stuk vrees ik.
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Weet je misschien ook wat zo'n contactslot kost? En dat het niet erg spannend is om het te vervangen, daar bedoel je dan mee dat het te doen is neem ik aan,
toch?
Maar moet zo'n slot dan ook ingelezen worden of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Contact slot vervangen, zover als ik weet kan je daar niet eenvoudig bij.
In Uden ( werkplaats) staat een V50 van Powerflush uit 2009 met het contact slot los en het dashboard naar voren losgesleuteld.

In het contact slot zit een printplaat(je) met daarop de chip met de gegevens van de auto, die chip communiceerd weer met de CEM ,ECU, om de auto vrij te geven zodat je kan starten.

Zoals ik het kan zien zou je evt het printplaatje over kunnen zetten naar een kompleet slot van de sloop, de originele (ijzeren ) sleutel moet dan natuurlijk wel bij de auto blijven.

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Heb vanmiddag het onderste gedeelte onder de stuurkolom los gehad en het kapje achter de midden console (radio).
Je ziet het contactslot zitten via de onderkant, maar om hem via die weg eruit te krijgen zal niet gaan lukken!
Ik denk dat het gemakkelijker gaat worden als de midden console ook verwijderd is.
Alleen hoe krijg ik deze verwijderd? Heeft iemand hier ervaring mee?
aksinner
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 30.06.2012 - 23:48

Ben bij de dealer geweest en ze hebben 'm uitgelezen.
Startschakelaar blijkt wel stuk te zijn.
Wie kan mij vertellen hoe ik het er het gemakkelijkst uit kan halen?
Volgens de dealer hoeft het niet ingeleerd of geprogrammeerd te worden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”