Mijn 140PK 2.4 volvo S60 loopt de laatste tijd ook beduidend zuiniger, dit komt bij mij door de winterbanden.
Maar ik ben er overigens wel van overtuigd dat door het correct tunen/afstellen van de motor er zeerzeker winst te behalen valt in efficiency. Echter de meeste mensen rijden tegenwoordig op winterbanden welke smaller zijn (en dus minder weerstand bieden) dan de zomerbanden.
Obbe over tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22
Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Op de site staat de 2.4 benzine met 140pk niet vermeld.
Wat doet deze in verbruik, koppel en vermogen? En kan de koppelkromme naar voren worden gehaald of blijft het effect slechts merkbaar in de toeren waar je meestal niet komt.
Wat doet deze in verbruik, koppel en vermogen? En kan de koppelkromme naar voren worden gehaald of blijft het effect slechts merkbaar in de toeren waar je meestal niet komt.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07.01.2013 - 20:56
mag ik vragen hoe je daar bij komt dat de meeste mensen tegenwoordig op smallere winterbanden rijd vanuit mijn werk weet ik dat dat niet helemaal kloptDentheman89 schreef:Mijn 140PK 2.4 volvo S60 loopt de laatste tijd ook beduidend zuiniger, dit komt bij mij door de winterbanden.
Maar ik ben er overigens wel van overtuigd dat door het correct tunen/afstellen van de motor er zeerzeker winst te behalen valt in efficiency. Echter de meeste mensen rijden tegenwoordig op winterbanden welke smaller zijn (en dus minder weerstand bieden) dan de zomerbanden.
beerde of smalle winterbanden hebben alle bij zo zijn voor en naar delen
http://ww2.autoscout24.de/meldung/winte ... 85/146042/
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Sorry voor het wat late antwoord, Ik was in de werkplaats in Ter-Aar en het liep wat uit....(Taxi chaufeur met een S80 met speciale wensen)
@
Dentheman89 & Bakboord1
Voor de auto's met de motoren 2.4: 103 kW (140 pk, 138 pk), 220 N · m (160 lb · ft), is er weinig aan tuning te melden en te maken.
maximaal 6 tot 7 % meer power (nm/hp) en eco....ik ben ermee aan het testen.
Dat deze motoren niet vermeld staan bij bv polestar ed, komt omdat ze niet eenvoudig te tunen zijn.
Ik heb een testexemplaar, mocht er iets leuks mbt tot tunen van deze ECU's gevonden worden stuur ik natuurlijk een PM
mvgr Obbe
@
Dentheman89 & Bakboord1
Voor de auto's met de motoren 2.4: 103 kW (140 pk, 138 pk), 220 N · m (160 lb · ft), is er weinig aan tuning te melden en te maken.
maximaal 6 tot 7 % meer power (nm/hp) en eco....ik ben ermee aan het testen.
Dat deze motoren niet vermeld staan bij bv polestar ed, komt omdat ze niet eenvoudig te tunen zijn.
Ik heb een testexemplaar, mocht er iets leuks mbt tot tunen van deze ECU's gevonden worden stuur ik natuurlijk een PM

mvgr Obbe
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
PM is onderwegQuota schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n pm , wat zou je voor mijn specifieke wagen kunnen adviseren?volvotune schreef:Pm's zijn onderweg
mvgr Obbe

mvgr Obbe
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22
Dat concludeer ik als ik om mij heen kijk naar vrienden & kennissen welke (ook) op winterbanden rijden.jwr55 schreef:mag ik vragen hoe je daar bij komt dat de meeste mensen tegenwoordig op smallere winterbanden rijd vanuit mijn werk weet ik dat dat niet helemaal kloptDentheman89 schreef:Mijn 140PK 2.4 volvo S60 loopt de laatste tijd ook beduidend zuiniger, dit komt bij mij door de winterbanden.
Echter de meeste mensen rijden tegenwoordig op winterbanden welke smaller zijn (en dus minder weerstand bieden) dan de zomerbanden.
Obbe, het zal vooral een voordeel bieden met turbo motoren neem ik aan?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40707
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Heren, melden dat je een PM hebt gestuurd voegt weinig toe aan de discussie.
Gewoon sturen, de ontvanger ziet dat vanzelf
Gewoon sturen, de ontvanger ziet dat vanzelf

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Exact Dentheman89,
Motoren met een turbo geven meer mogelijkheden om te tunen.
Zie het als een extra optie, we hebben lucht en brandstof nodig om tot een verbranding te komen, als we meer brandstof toevoegen hebben we ook meer lucht nodig.
Als er niet meer lucht (zuurstof) is en er wordt meer brandstof toegevoegt is er een te rijk mengsel, en gaat de motor oa roken.
Daar hebben we dan de turbo, die de extra lucht kan toevoegen.
Je ziet tegenwoordig steeds meer kleinere motoren waar ze door het spelen met lucht en brandstof ++pk's uithalen.
mvgr Obbe
Motoren met een turbo geven meer mogelijkheden om te tunen.
Zie het als een extra optie, we hebben lucht en brandstof nodig om tot een verbranding te komen, als we meer brandstof toevoegen hebben we ook meer lucht nodig.
Als er niet meer lucht (zuurstof) is en er wordt meer brandstof toegevoegt is er een te rijk mengsel, en gaat de motor oa roken.
Daar hebben we dan de turbo, die de extra lucht kan toevoegen.
Je ziet tegenwoordig steeds meer kleinere motoren waar ze door het spelen met lucht en brandstof ++pk's uithalen.
mvgr Obbe
- jimrask
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 11.03.2012 - 01:35
- Locatie: Tervuren
Hoi,
heb je enig idee of de D2 in de nieuwe V40 al te tunen is, en indien wel, wat zijn de te verwachten resultaten?
heb je enig idee of de D2 in de nieuwe V40 al te tunen is, en indien wel, wat zijn de te verwachten resultaten?
2002 - 2004: Volvo 740 Turbo 16 Valve Estate (1990)
2004 - 2008: Audi A6 Avant TDI (2000)
2008 - 2012: Alfa Romeo 147 JTD Distinctive (2004)
2013 - 2016: Volvo V40 D2 Momentum + Launch Pack + Motion Pack + Winter Plus Pack + Offblack lederen interieur (2013)
2016: Volvo S60 2.5T Geartronic Summum Inscription (MY2007)
2004 - 2008: Audi A6 Avant TDI (2000)
2008 - 2012: Alfa Romeo 147 JTD Distinctive (2004)
2013 - 2016: Volvo V40 D2 Momentum + Launch Pack + Motion Pack + Winter Plus Pack + Offblack lederen interieur (2013)
2016: Volvo S60 2.5T Geartronic Summum Inscription (MY2007)
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Zover ik weet kan deze nog niet.
In de programma's die ik gebruik staat de auto (nog) niet.
mvgr Obbe
In de programma's die ik gebruik staat de auto (nog) niet.
mvgr Obbe
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Als de auto in goede staat is , dwz motor, automaat en het benodigde onderhoud ook gedaan is.
Dan weten we dat een tuning naar 185pk en 400NM geen probleem is.
mvgr Obbe
Dan weten we dat een tuning naar 185pk en 400NM geen probleem is.
mvgr Obbe
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
---
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Mag ik je chassis nummer ? (PM)
mvgr Obbe
mvgr Obbe
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40707
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Zullen we dit topic houden voor de algemene zaken.
Verzoeken aan sponsors over offertes etc graag per PM
Zullen we dit topic houden voor de algemene zaken.
Verzoeken aan sponsors over offertes etc graag per PM
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- dukcer
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.12.2011 - 19:11
Vanmorgen naar Volvotune geweest, eerst een bakje koffie gedronken en uitleg gekregen over wat er gaat gebeuren. Er is eerst gekeken naar een originele polestar tuning. Daarna zijn er een aantal mappen oa torque via temp en torque via patm. vergeleken met een originele 163hp file
Torque via temp en torque via patm. staat voor koppel limiter voor temperatuur en koppel limiter voor luchtdruk,(mbar). Daarna is er de file uit de auto gelezen,en deze geopend in het bewerkings programma. De file uit de auto is vervolgens getuned van 340nm naar 444nm bij 3000 rpm. (187,06pk)
De nieuwe remap is daarna "smooth" gemaakt, dat houdt in dat alle oneffenheden eruit gehaald zijn zodat de auto nu lekker en soepel de nieuwe nm gebruikt. Het proefrijden is goed bevallen, de auto pakt goed op, heeft veel meer kracht. Wat een verschil met eerst!! De 440nm kan ik straks goed gebruiken als ik met de caravan op vakantie ga. Ik ga nu kijken of de auto ook zuiniger is geworden, ik kijk dit een paar weken aan. Mocht ik niet tevreden zijn over het verbruik dan overweeg ik ook nog om een eco tuning. Ik ga de auto nu een paar dagen 'uit proberen' en zal mijn bevindingen hier melden. Eerste indruk is in ieder geval positief!!
Torque via temp en torque via patm. staat voor koppel limiter voor temperatuur en koppel limiter voor luchtdruk,(mbar). Daarna is er de file uit de auto gelezen,en deze geopend in het bewerkings programma. De file uit de auto is vervolgens getuned van 340nm naar 444nm bij 3000 rpm. (187,06pk)
De nieuwe remap is daarna "smooth" gemaakt, dat houdt in dat alle oneffenheden eruit gehaald zijn zodat de auto nu lekker en soepel de nieuwe nm gebruikt. Het proefrijden is goed bevallen, de auto pakt goed op, heeft veel meer kracht. Wat een verschil met eerst!! De 440nm kan ik straks goed gebruiken als ik met de caravan op vakantie ga. Ik ga nu kijken of de auto ook zuiniger is geworden, ik kijk dit een paar weken aan. Mocht ik niet tevreden zijn over het verbruik dan overweeg ik ook nog om een eco tuning. Ik ga de auto nu een paar dagen 'uit proberen' en zal mijn bevindingen hier melden. Eerste indruk is in ieder geval positief!!
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14587
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
He dukcer, pff net ff op andere plek. Dit is plezieriger:) fijn voor je dat je tevreden bent. Ik geniet elke dag van deze modificatie.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- seville1977
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
- Locatie: friesland
hallo,
mijn 2.4d model 2008 heeft nu 163pk is een handbak met 230000km ervaring.
ik beb benieuwd of deze een pk boost aankan?
mijn verbruik is nu 1 op 14,5 dit zou iets zuiniger mogen. ik rijd veel op 80km wegen en als ik op snelweg ben rijd ik 140km per uur.
iemand ervaring?
en evt tips?
mijn 2.4d model 2008 heeft nu 163pk is een handbak met 230000km ervaring.
ik beb benieuwd of deze een pk boost aankan?
mijn verbruik is nu 1 op 14,5 dit zou iets zuiniger mogen. ik rijd veel op 80km wegen en als ik op snelweg ben rijd ik 140km per uur.
iemand ervaring?
en evt tips?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 09:56
- Locatie: Zwolle
Hoi, ik raad je aan contact op te nemen met Obbe.seville1977 schreef: hallo,
mijn 2.4d model 2008 heeft nu 163pk is een handbak met 230000km ervaring.
ik beb benieuwd of deze een pk boost aankan?
mijn verbruik is nu 1 op 14,5 dit zou iets zuiniger mogen. ik rijd veel op 80km wegen en als ik op snelweg ben rijd ik 140km per uur.
iemand ervaring?
en evt tips?
Mijn v70 d5 is vorige week bij hem behandeld. Voorheen verbruikte de auto zo'n 8l. Nu ongeveer 7, waarbij ik wel moet zeggen dat ik meer lange afstanden heb gereden.
Verder loopt de auto veel mooier en gelijkmatiger door het toerenbereik. Mn de tussenacceleraties zijn fenomenaal.
XC90 V8 2008 lpg-g3
V70 2.4T 2002 lpg-g3 met obbepower
V70 D5 Summum 2008 185PK helemaal niet standaard
V70 D5 edition II 2005
185 pk zes bak
Volvotune Eco en Power (227+pk en 500+nm
Volvo V70 2.5 20v 1998
Volvo 440
Volvo 164 3.0 v6 1969
V70 2.4T 2002 lpg-g3 met obbepower
V70 D5 Summum 2008 185PK helemaal niet standaard
V70 D5 edition II 2005
185 pk zes bak
Volvotune Eco en Power (227+pk en 500+nm
Volvo V70 2.5 20v 1998
Volvo 440
Volvo 164 3.0 v6 1969