Slotbout breekt bij garage...

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

En dan bedoel ik dit type slotbout voor de duidelijkheid, met name de adapter begeeft het na een aantal keren wielen wisselen.
Zelfs mijn plaatselijke volvo dealer geeft toe dat het waardeloze dingen zijn 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ramon&Ramon schreef:Een 12 bar schroefcompressor lijkt me toch wel voldoende,als ze nieuw zijn werkt zo,n sleutel redelijk,daarna wordt het vaak minder!
Ikzelf gebruik hem weinig,heb zo,n electries ding voor lichte werkzaamheden,dat werkt super.
Ja dat moet zeker voldoen. Die elektrische dingen worden inderdaad steeds sterker. Krijg je met gemak wielbouten mee los.

Zelf gebruik ik een Ingersoll Rand pneumatische, en daar gaat nagenoeg alles mee los. Als hij maar voldoende lucht krijgt en regelmatig gesmeerd wordt. Dat laatste wordt vaak "vergeten" waardoor de sleutel er inderdaad niet beter op wordt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik heb al het volvo gereedschap,maar zo,n luchtsleutel is bij sommige klussen wel handig,ik zag laatst bij een volvo specialist,dat ze er de kopbouten mee vastdraaien met een luchtsleutel,knoeien eerste klas dus.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Haha, dat is inderdaad niet echt een aanrader. Tsja, als je niet weet hoe je met gereedschap om moet gaan wordt het nooit iets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
CY325i
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 19.12.2011 - 09:33

Ik verwissel zelf mijn zomerset naar winterset (en omgekeerd) handmatig met een momentsleutel. Op deze manier draai ik de slotbouten zeker niet kapot.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
Gast

CY325i schreef:Ik verwissel zelf mijn zomerset naar winterset (en omgekeerd) handmatig met een momentsleutel. Op deze manier draai ik de slotbouten zeker niet kapot.
+1
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Gewoon geen slotbouten gebruiken is mijn devies. Vroeg of laat altijd gezijk met die dingen. Als je in de ghetto moet zijn zet dan je auto bewaakt in een garage (buitenland idem.) en als je in the ghetto woont..... Volvo rijders wonen niet in achterbuurten :P
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

ovwest schreef:Gewoon geen slotbouten gebruiken is mijn devies. Vroeg of laat altijd gezijk met die dingen. Als je in de ghetto moet zijn zet dan je auto bewaakt in een garage (buitenland idem.) en als je in the ghetto woont..... Volvo rijders wonen niet in achterbuurten :P
+1
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Het wordt zoveel gestolen, zou ze toch wel gebruiken. Maar misschien een idee om de slotbouten om de paar jaar te vernieuwen als je ziet dat er slijtage op zichtbaar is. En idd niet de luchtsleutel gebruiken! Gaat nog niet eens om de kracht waarmee je het vast zet, maar als de adapter er niet niet goed op zit draai je er half overheen en gaat het kapot. Ik zet ze met 120NM vast (110Nm + kleine marge voor afwijking van de momentsleutel.

Gelukkig kan ik het allemaal zelf doen en heb ik hier niet mee te maken.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gast

Ik kan je vertellen dat ik mijn slotbouten ook altijd met de momentsleutel vastzet, en toch nog een slotbout van de V60 had die stuk ging.
120 nM is toch te veel voor de slotbout. Volgens mij moeten deze op 90 nM worden aangetrokken.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Ik moet andere wielmoeren dan normaal bij mijn huidige velgen gebruiken. Soort van imbus patroon, ik verwacht niet dat de gemiddelde dief deze sleutel op zak heeft..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”