De voorgeschreven bandenspanning is in principe toch wel de juiste, al snap ik het gegoochel wel. Meestal staan er ook 2 spanningen, voor onbeladen, normaal rijden tot beladen hard. Afhankelijk van je eigen situatie kan je daar een beetje tussen schipperen.
Zachter zeker niet, dan waggelt zo'n ding door de bocht en bij te hard stuurt het wel makkelijk, maar gaat toch echt ten koste van je grip.
In de tijd dat ik nog als monteur werkte 'keek' ik de klant ook wel een beetje aan: een piloot die van beurt naar beurt ging zonder ergens naar te kijken kreeg 0.2 extra. Over het hele tijdsbestek toch een goed gemiddelde;)
bandenspanning
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 20:49
En waar basseer je dat op? Laat je hem calibreren? Perfect heeft een tolerantie van 0%.ps-amazon schreef: ..., en die geeft na jaren nog steeds perfect aan
- least
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 07.02.2009 - 20:03
- Locatie: Middelpunt van Nederland
wat is er dan anders?remmm schreef:Mijn v60 geeft aan 2.6 rondom voor ECO-mode.... en anders V2.2 en A2.3 bij normaal en V2.6 en A2.8 bij vollast. Ik ben toevallig net even gaan checken en ik had 2.2 rondom... Rijdt toch wel even anders met 0.4 erbij op alle bandjes..
nadenkend over weer een Volvo: V90
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik heb 12 jaar bij Michelin gewerkt als technisch specialist en heb nog steeds mijn netwerk bij fabrikanten en leveranciers van oa meetapparatuur waar ik regelmatig mijn meetapparaten laat controlerentoedeledoki schreef:En waar basseer je dat op? Laat je hem calibreren? Perfect heeft een tolerantie van 0%.ps-amazon schreef: ..., en die geeft na jaren nog steeds perfect aan
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Het gevoel.... Ik vond hem met minder druk iets meer zwabberen. Hij lijkt nu beter te sporen dan daarvoor. Het voelt ook wel een stuk harder aan.. Ben ook benieuwd of het nog effect heeft op mijn verbruik.least schreef:wat is er dan anders?remmm schreef:Mijn v60 geeft aan 2.6 rondom voor ECO-mode.... en anders V2.2 en A2.3 bij normaal en V2.6 en A2.8 bij vollast. Ik ben toevallig net even gaan checken en ik had 2.2 rondom... Rijdt toch wel even anders met 0.4 erbij op alle bandjes..
- least
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 07.02.2009 - 20:03
- Locatie: Middelpunt van Nederland
ik ben er eens op gaan letten: ik rij ook met de eco waarde van 2,6, nu net de winterbanden eronder gekregen, voor de aardigheid op de "normale" waarde laten zetten, en gereden, maar daar werd ik niet vrolijk van, meteen weer 2,6 erin voor meer comfort. Verbruik zal wel gunstiger zijn met minder rolweerstand, remmen iets minder met minder rolweerstand.remmm schreef:Het gevoel.... Ik vond hem met minder druk iets meer zwabberen. Hij lijkt nu beter te sporen dan daarvoor. Het voelt ook wel een stuk harder aan.. Ben ook benieuwd of het nog effect heeft op mijn verbruik.least schreef:wat is er dan anders?remmm schreef:Mijn v60 geeft aan 2.6 rondom voor ECO-mode.... en anders V2.2 en A2.3 bij normaal en V2.6 en A2.8 bij vollast. Ik ben toevallig net even gaan checken en ik had 2.2 rondom... Rijdt toch wel even anders met 0.4 erbij op alle bandjes..
nadenkend over weer een Volvo: V90
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27161
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
2.6 bar mag ook wel met zo'n bandenmaat. Zou persoonlijk zelfs misschien nog iets hoger proberen, zo rond de 2.8.
Heb zelf altijd aan de voorkant de bandenspanning iets hoger staan dan achter, vind ikzelf fijner rijden.
Maar ik ben sowieso een beetje aan het experimenteren met bandenspanningen
Heb zelf altijd aan de voorkant de bandenspanning iets hoger staan dan achter, vind ikzelf fijner rijden.
Maar ik ben sowieso een beetje aan het experimenteren met bandenspanningen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Idem hier! 2.7 rijdt ook nog goed, 2.8 is me te hard..lint schreef: met bandenmaat 245/40/18 goed rijden met de spanning op ECO waarde, is 2.6 V/A. Met lagere waardes rijdt de auto minder strak.
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
In welke maat heb je die op de XC60 gelegd ?
Mag ik je vragen wat je ervoor betaald hebt ?
ZIet er erg gaaf uit !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
Ik rij voor ook altijd met een hogere spanning dan achter. Zal gevoelsmatig zijn maar met het gewicht van de motor voorin..fredhead schreef:2.6 bar mag ook wel met zo'n bandenmaat. Zou persoonlijk zelfs misschien nog iets hoger proberen, zo rond de 2.8.
Heb zelf altijd aan de voorkant de bandenspanning iets hoger staan dan achter, vind ikzelf fijner rijden.
Maar ik ben sowieso een beetje aan het experimenteren met bandenspanningen
Voor bij mij 2.8 en achter 2.6 vind ik het prettigst. Winterbanden 0.1 hoger.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27161
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn V50 stond met 235/40/18 op precies dezelfde bandenspanning voor en achter.
Voor mijn gevoel geeft achterin iets minder bandenspanning een rustigere achterkant.
Aan de voorkant zit net wat jij zegt een hoop gewicht van de motor
Voor mijn gevoel geeft achterin iets minder bandenspanning een rustigere achterkant.
Aan de voorkant zit net wat jij zegt een hoop gewicht van de motor
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
@V70/2.4D/2003,V70/2.4D/2003 schreef:Quota, Geen last van. Ik heb zelf een compressor :
Beetje late reactie;
tot voor kort deed ik dat met een hand/voet pomp met een nauwkeurige manometer.
Sinds kort met een compressor

Vraag,
laat je de ketel na gebruik gevuld, of laat je hem leeglopen?
In TFM kan ik er niets over vinden wat beter is. :roll:
- Blackraven
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:44
- Locatie: Friesland
Mijn ervaring met persluchtflessen is dat je er altijd een beetje druk in moet laten om condensvorming te voorkomen. Neem aan dat dat ook opgaat voor een compressor.
V50 2.4 Momentum Black Sapphire 2004, 16"; Cygnus (W) & 17"; Zaurak Silver (Z)
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996
Mitsubishi Space Star 1.3 Family 2000
Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1996