v 50 T5 tunen?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vrobi71
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 25.06.2010 - 15:08
Locatie: noord-brabant

is het interessant om een volvo T5 v50 te tunen?
eik heb horen vertellen dat ie dan een flink stuk zuiniger is.
voor het vermogen hoeft het echt niet.
iemand ervaring met het tunen en waar kan ik dit dan het beste laten doen(omg van tilburg).
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Kijk even in het motortuning forumdeel voor meer ervaringen en welke tuners er aangeraden worden. De meeste antwoorden zijn daar al (meerdere keren) gegeven!

Zuiniger zal hij er wel van worden, de vraag is alleen wanneer het rendabel wordt.

Stel, je doet nu rond de 8l/100km volgens BC en dat wordt 7,5L/100km. Spaar je dus 0,5L/100km. Bij 20.000 per jaar is dat 100 liter. 100x1,70 euro = 170 euro. Een GOEDE tuning, dus van een betrouwbaar bedrijf met de nodige service en reputatie en waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat jouw (specifieke) tuning dus goed gedaan wordt, zal rond de 450-900 euro liggen. Moet je dus zeker 2,5 jaar rijden om het eruit te halen, in het slechtste geval moet je meer dan 100.000km rijden voor het de moeite is.

Bij een hogere besparing per 100km loopt dat uiteraard terug, maar met 1,0l/100km (en dat is best veel in de praktijk voor een benzine) zou je nog 25.000 tot 50.000km moeten rijden voor je de kosten eruit hebt.

En als je voor maximale zuinigheid gaat, kun je denk ik beter een auto kopen met minder vermogen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

En dan nog in acht nemen dat je dan geen gebruik maakt van het extra vermogen.

Mijn ervaring na het chippen is dat de auto 1.0l /100km meer is gaan gebruiken. Door de kleine turbo zit het vermogen al zo laag in de toeren.
En om dat vermogen te krijgen moet er uiteraard meer brandstof worden ingespoten. Bij veel lange stukken rijden zal het misschien iets zuiniger zijn.

Mijn gem. verbruik is nu ongeveer 11,8l / 100km, maar rij ook geen erg lange stukken. Mijn werk is 20km rijden.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Even offtopic, waarvoor excuses, maar Bas hoe bevalt die OBX downpipe? Die zijn vrij goedkoop in aanschaf maar ik heb nog geen ervaringen gehoord vwb de kwaliteit.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Downpipe van obx is perfect, de catback paste niet helemaal lekker.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Mijn persoonlijke ervaring met tunen is dat je het doet om het hogere vermogen ook daadwerkelijk te gebruiken. Dus het verbruik zal omhoog gaan.
Hoewel ik het mindere verbruik wel als excuus gebruikte naar mijn vriendin toe.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

De belangrijkste factor in zuinig rijden is je rechtervoet. Zoveel mogelijk rechts rijden, rustig optrekken, rustig remmen en de airco uit.

Ik heb een S40 D5 Geartronic en kan hiermee 1:18,5 halen, gemeten aan de pomp. Dit is zuiniger dan de meesten met een handgeschakelde 1.6D/D2.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Heb zelf een V50 T5 laten tunen. Oud forum sponsor Hartog deed dat toen.
Eerst was ik er heel erg blij mee, lager kreeg ik spijt.
Omdat het fijne karakter van de motor was verdwenen.
Auto werd zenuwachtig en hing aan het gas. Als je dat niet erg vind, was het een geweldige bak vermogen en super snel.
Nu heb ik besloten om mijn auto's dan ook niet meer te tunen.
Oh ja, na het tunen, bij dezelfde rijstijl, was de auto weldegelijk zuiniger geworden.
Gebruikersavatar
vrobi71
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 25.06.2010 - 15:08
Locatie: noord-brabant

bedankt alle voor het advies.
ik wist niet dat het zo prijzig was.
het duurt te lang voordat het rendabel wordt,dus laat ik het maar zo.
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Longone schreef:De belangrijkste factor in zuinig rijden is je rechtervoet. Zoveel mogelijk rechts rijden, rustig optrekken, rustig remmen en de airco uit.

Ik heb een S40 D5 Geartronic en kan hiermee 1:18,5 halen, gemeten aan de pomp. Dit is zuiniger dan de meesten met een handgeschakelde 1.6D/D2.
Knap van je haha :)

Ik rij in een V50 D5 Geartronic maar die 1:18,5 lukt me niet..

Wil wel...

Maar......

Dat geluid...

Die Roffel...

Rij ook veel in de stad en ja daar heb je nou eenmaal veel verkeerslichten :P
V50 D5 GT edition II
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

En op het onderwerp terug te komen.. bij de dealer hadden ze onlangs nog een aanbieding voor 799 de tuning van Polestar meen ik. Behoudt je wel de fabrieksgarantie.. niet geheel onbelangrijk lijkt me.
V50 D5 GT edition II
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Gezien de profielfoto van de topicstarter, heeft die het oude model V50. Fabrieksgarantie zal die dus niet meer hebben.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik geloof niet dat iemand zijn auto laat tunen om daarna rustiger en zuiniger te gaan rijden. Dus je brandstofkosten gaan omhoog, extra bandenslijtage, extra slijtage aan de aandrijflijn, meer steenslag en hogere kans op ongelukken en bekeuringen omdat het allemaal zo makkelijk gaat.

Bij mijn S40 D5 Geartronic is zelfs het koppel af fabriek verlaagd van 400 Nm naar 350 Nm om de automatische versnellingsbak een beetje te ontzien. Niet erg slim om dat dan (meer dan) ongedaan te maken lijkt me.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”