Welk type V70 zouden jullie adviseren?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Was weer eens een goede topgear aflevering ja :D

Ik ben nog eens wat rond aan het zoeken (nog geen tijd gehad om bij die dealer langs te rijden).

Er zijn wel heeeeeel erg veel automaten te krijgen zeg. Ik blijf dat een beetje eng vinden. In deze thread werd ook al gezegd dat de geartronic "aandacht verdient".

Ik heb al wat rondgezocht, maar ik krijg er nog niet echt een gevoel bij...

Dus dan maar zo: :D
Wat lijkt jullie verstandiger? Gewoon een handbak of een automaat?
Ik heb nog nooit in een (moderne :D) automaat gereden dus ik heb geen idee of het een beetje lekker rijdt, maar dat kan ik voor mezelf wel bepalen tijdens een proefrit.
Ik ben meer benieuwd naar problemen met automaten bij hoge(re) kilometerstanden. En dan met name problemen die niet bij de handbakken naar voren komen natuurlijk :D
Zijn er dingen waarop je bij een automaat extra moet letten?
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Ik rijd handgeschakeld. Een 5-bak. Niks mis mee. En ook ik word niet echt ontspannen van de verhalen die ik hoor en lees over de GT.
Daar staat tegenover dat met een automaat rijden wel superrelaxed is.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

J vraag gaat het er denk ik niet makkelijker op maken.
Zelf rijd ik V70 hand 5bak, geen enkel punt je schakelt gedachteloos.

Mijn Saab 9-3 is automaat en ik moet bekennen dat een automaat
meer ontspannen rijdt.
Andere kant is die zwaarder en zeker onzuiniger is.

Net zoals BlackSapphire gaat mijn voorkeur zeker niet naar de geartronic uit.
In veel autotests, zelfs de nieuwe met geartronic, zijn journalisten niet
bijster enthousiast, met name het trage schakelen.
Ook de vele verhalen op het forum laten voor mij, misschien onterecht, een
geartronic afvallen.
Succes met je zoektocht.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Zijn er dingen waarop je bij een automaat extra moet letten?

in ingeval hebben de meeste automaten (bijna allemaal) van volvo een revisie nodig tussen de 250Ken 350K
dat kan meevallen van alleen een kleppenhuis revisie ( ca 1 rug) tot een complete bak revisie ( ca 3 ruggen)
echter soms is fluhen al voldoende
keep calm!, your randomizer is running
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Ok, dat zijn de berichten die ik eigenlijk al een beetje had verwacht. Ik ga m'n zenuwen niet extra tergen en gewoon een handbak zoeken.

Maar eerst vanavond een nieuwe distributiespanner op de Mazda zetten.. En dan hopen dat het helse kabaal wat hij sinds 2 weken maakt afgelopen is... :D
Zo kunnen we hem niet inruilen :roll:
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6696
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sandeman schreef:Ok, dat zijn de berichten die ik eigenlijk al een beetje had verwacht. Ik ga m'n zenuwen niet extra tergen en gewoon een handbak zoeken.
Laat je niet gek maken door alle negatieve commentaren hier op de GT bakken.
Ok, misschien zijn ze niet de sterkste, meest verfijnde etc.
Toch zijn het prima bakken. De mijne heeft 400K op de teller zonder revisie.
Gewoon goed onderhouden en je verstand gebruiken.

Enig idee wat een koppelingsset met dual mass vliegwiel kost bij de handbakken?

Gewoon kiezen voor wat jij het prettigste rijden vindt. Vandaar dat ik heb gekozen voor een GT en ik wil noooooiiiiiiittttttttttt meer anders! 8)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

en ik een automaat , en wil ook nooit meer anders
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

en ik een automaat , en wil ook nooit meer anders
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
tdvXC90T6
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 08.05.2012 - 08:09

Probeer ze allebei een keertje uit tijdens een proefrit en ervaar het verschil. Ik vind een automaat persoonlijk geweldig rijden, super-relaxed. En zoals al gezegd: als het kapot gaat is in beide gevallen niet goedkoop.
XC90 T6 MY2003 / V70 D5 MY2007 / VW TOUAREG 3.0 V6 TDI MY2017 / AUDI A3 1.4 TFSI MY2011
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Automaat is tikkeltje trager en verbruitk meer. Maar het rijdt hemels. Ik heb een V70 H6 en een S60 GT. De V70 prive bewust een handbak vanwege hogere gebruik en ook mijn angst van hogere onderhoudskosten (die sowieso best fors zijn bij Volvo). De S60 is een leaseauto, dus dan is de afweging anders. Dat rijdt echter wel heerlijk ontspannen, en meerverbruik vind ik erg meevallen!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Ik heb zelf een GT in mn Rrr en ben er ook erg blij mee. Schakeld soepel en snel genoeg (hoewel hij langzamer is dan een handgeschakelde) Toch denk ik ook: De verhalen van de GT bakken komen niet uit het niets. Dus onderhoud is alles. Je zou: of iets met niet teveel KM willen hebben als je een GT neemt. Of een duidelijke onderhouds historie in kunnen zien als je iets met 2 ton + op de teller koopt. Dat laatste had mijn auto niet dus heb ik hem helemaal laten keuren op echt alles wat er maar op zit. Verder ben ik van mening dat alle Volvo's met 5 of meer cilinders echt stevige en robuste auto's zijn. Van de nieuwere types met kleinere motoren moet dit nog maar blijken (dat zeg ik hiet misschien met gevaar voor eigen leven hier maar het is iets wat zelfs mijn dealer toe geeft) Ik ben het helemaal eens met tdvXC90T6: Proberen en nog eens proberen, kijken en voelen
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Bedankt jongens, dit helpt echt! :D
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Een heel onnozele vraag, maar kom er ondanks dit forum en Google niet uit.

Is, en ja wat, er een verschil tussen een conventionele automaat en een geartronic?
Mijn Saabje, 1998, is automaat, schakelt boterzacht en nagenoeg onmerkbaar. Geartronic nooit mee gereden.
Maat van me heeft een Ford V70 (1.6 :lol: ) Powershift..ook niet mijn ding.
Hij is razend enthousiast en da's belangrijkste
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2401
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Uit mijn hoofd:

GT is eventueel zelf te schakelen en houd die versnellingen dan ook vast.

Automaat is niet zelf te schakelen, enkel te beperken tot een maximale versnelling (bv 3 of 4) voor bijvoorbeeld afdalingen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Klopt. De GT is ook 'zelf' te schakelen al is dat niet als met een dubbel clutch DSG (wat ook eigenlijk gewoon een automaat is) 'zelf' schakelen. De GT is ietwat langzamer.....
Nieuwere automaten (BV DSG's zetten de eerstvolgende versnelling als het ware al voor je klaar, mooi spul en schakeld rap) Gaat trouwens ook stuk als je er geen regulier onderhoud aan pleegt, geloof me.....
Een automaat bestaat gewoon uit heel erg veel bewegende onderdelen waardoor onderhoud gewoon erg belangrijk is. Als dat gewoon gebeurd (af en toe nieuwe olie en filter. Eens in de pak weg 100 k een flush) gaat het echt wel heel lang mee..... We rijden toch allemaal geen 50.000 km op Zandvoort met onze versnellingsbakken?
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Vergeleken met een DSG bak is een Geartronic kwalitatief een uitstekende automaat (heb het nu even niet over hoe snel ze schakelen)

Mijn persoonlijke mening: koop lekker een handbak ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

praktische overweging, rijdt je vaak en veel file, dan een automaat, kom je zelden in de file terecht (zoals ik) dan is een handbak prima om mee te leven... Maar ook daar zitten zoals eerder aangegeven flinke kosten aan als je de koppeling en het vliegwiel moet vervangen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
jereng
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 02.02.2010 - 22:41

Heb met een D5 GT van 2003 150k gereden, heb nu een D5 GT van eind 2006 (een 6 bak GT dus). Daar heb ik al weer 35k mee gereden. Beide superauto's, schakelt geweldig en geen noemenswaardige problemen gehad t.n.t. Uiteraard is de laatste sneller (185 pk i.p.v. 163) maar ook dorstiger. ik wil echt nooit meer een handgeschakelde auto. Vind het persoonlijk ook een vrij zinloze handeling, bijna alles gaat automatisch (airco, ruitenwisser, verlichting, etc) en dan gaan we wel schakelen.... In een luxe Volvo hoort gewoon een automaat (of GT).
V70 D4 181pk AUT8 2016
V70 D5 Edition Sport 185pk GT6 2006
V70 D5 163pk GT5 2003
740 Estate Turbo Intercooler AUT
245 GLE Estate AUT
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Er wordt vaak gesproken over de kosten van een handbak. De koppeling en vliegwiel welke vervangen zuden moeten worden. Maar dan weet je precies wat je kwijt bent. En dat bedrag hoop je (maar) kwijt te zijn bij een automaatrevisie. En dat een koppeling en vliegwiel ook heel lang mee kunnen gaan bewees mijn vorige V70. Ingeruild met 380K op de teller met originele koppeling en vliegwiel!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Nou, ik ben er gisteren even langs geweest, niet eens de behoefte gehad om erin te rijden. Van binnen "net" even iets te afgeleefd naar mijn mening, ik hoop dat dat niet representatief is voor de "build quality" van alle V70's.
Het plastic was op veel plaatsen net niet meer goed passend, kraakte, etc. Hij was ook (goed kijken op plekken waar ze niet schoonmaken) niet echt schoon, is duidelijk een werkpaard geweest. Dus maar eens kijken of er een andere leuke te vinden is.

Ik vond de ruimte binnen trouwens ook wat tegenvallen. Ik had het gevoel dat de stoel niet "laag" genoeg ingesteld kon worden waardoor ik tegen de binnenspiegel aan zat te kijken. Gek systeem trouwens, dat je de voorkant- en de achterkant met aparte hendels moet instellen, ben ik niet gewend. En ik vond de ruimte achter de bestuurdersstoel ook een klein beetje tegenvallen. Scheelt een cm of 4-5 met de Mazda.

Op zoek naar eentje die wat netter is zodat ik wel even echt de moeite wil nemen om alles uit te zoeken en in te stellen..
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”