V40 T3: Momentum/R-design/Sumum?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
wh82
1st Gear member

Dag allemaal, ik zal me even voorstellen, ik ben Wim, kom uit een familie waar alleen maar Volvo wordt gereden (Begin jaren 80 begonnen met een 240) maar zelf heb ik tot nu toe alleen maar andere auto's gehad waarvan de laatste 2 Alfa's, rijd nu ook nog een Alfa Giulietta en daarvoor een Alfa 159 SW.
Maargoed, Alfa gaat niet met een grotere auto komen en ik mag weer een andere auto kiezen, en ik rij het liefst een jong model. BMW vind ik imagotechnisch minder leuk, idem voor Mercedes. VAG heb ik een trauma van (alleen maar bij de garage, met de Alfa's is dat wel anders, die rijd ik probleemloos)
Zodoende: Volvo V40 en V60 proefgereden. Vind de V40 mooi, en de praktische extra ruimte in de V60 is nihil. (Heb bij de dealer getest met eigen kinderwagen en autostoeltjes). V40 is in de 20% bijtelling dus de keuze is gemaakt (Heb een hekel aan veel bijtelling betalen). Het wordt een V40.

Nu zit ik met een dillema. Mijn leasebudget is erg ruim. Ik wil echter dat de fiscale waarde van de auto niet boven de 35500 uitkomt.

Ik kan dan kiezen uit:

Summum + Driver Support Line + Intro line. Heb dan geen ruimte meer voor zaken zoals een automatisch dimmende binnenspiegel, IAQS enz.

Momentum + Driver Support Line + Intro line + Winter Line (voor xenon).

Kan er dan nog bij doen:
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • 12 V achterin.
  • Armsteun voorin
  • IAQS
  • Clean Zone package
  • Quick Heater function
En er achteraf leer in laten zetten.

Voor beide keuzes geld dat ik waarschijnlijk een spoiler + diffuser + leuke velgen er bij zou doen maar dat zijn Accessoires en dat maakt voor de bijtelling niet uit.

Ik kan ook nog kiezen voor een R-Design + Driver Support Line + Intro Line, het lijstje bij de Momentum kan ik er dan nog wel bij optellen maar dan heb ik geen Xenon.
Nu rijd ik altijd met halogeen maar ik zie graag veel in het donker en (rij veel in het donker) daarom het leek me een goed idee om Xenon te kiezen.

Al met al, lastig kiezen. Zelf ben ik geneigd om voor de Momemtum + extra's te kiezen omdat ik de R-Design gewoon veel geld vind voor een hoop optische dingen terwijl je binnen kariger zit. (Terwijl ik toch 99% van de tijd binnen zit) Dat optische vind ik makkelijk genoeg te realiseren met acessoires en dat kost mij niets.

Overigens zou ik, zodra dat beschikbaar komt ook Tuning door polestar van de T3 naar 180PK overwegen omdat de CO2 uitstoot gelijk blijft. Het vermogen dat ik nu heb (170PK) en de daarmee gepaard gaande souplesse, vind ik wel erg comfortabel. De T3 houd nu een beetje gekuntseld op met trekken vind ik.

Goed, een hoop statements en een hoop vragen. Wat vinden julllie.
LightStar
4th Gear member

Zelf ben ik gegaan voor een R-Design met een aantal hoofdredenen

1) Het dashboard... alle digitale standen zijn met blauw (en persoonlijk vind ik dat erg gaaf)
2) De hemel is zwart gekleurt ipv beige/wit
3) Stoelen zijn erg gaaf eventals de rest is het afgewerkt met andere stiksels !
4) Het exterieur spreekt mij persoonlijk meer aan als de normale V40

Mijn configuratie zit op een fiscale waarde van net boven de 35.000
V40 D2 R-Design
Intro Line
Winter Line
Dynamic Line
Keyless start

Auto zoals ik hem nu geconfigureerd heb was financieel interessanter als een Momentum met de zelfde optiepakketten...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
The Volvoboy
7th Gear member

Ik zou gaan voor de Momentum met Intro Line, Driver Support Line en Winter Line. Mooie 17 of 18 inch velgen eronder, en leer erin, en je hebt een hele dikke auto lijkt mij.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
a3sedition
1st Gear member

Ook ik stond voor hetzelfde dilemma, en heb net als LightStar gekozen voor de R-design.

- Half leder / half stof vind ik ideaal.
- Een zwart hemel geeft voor mij een veel rustigere sfeer in de auto
- De opties die bij een Momentum / Summum zitten, zitten grotendeels ook in de twee optiepaketten die ik heb gekozen.

Vanwege de eerste twee punten heb ik dus voor een R-Design gekozen met
- Intro Line
- Winter Line
- Park Assist Pilot als accesoire (dus geen bijtelling)
- Afneembare trekhaak als accesoire (dus geen bijtelling)

Dit als opvolger van mijn A3 S-edition, inderdaad, met half leer en zwart hemel :wink:
The Volvoboy
7th Gear member

Is geen standaard "stof" hoor, maar alcantara ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
a3sedition
1st Gear member

Om precies te zijn:

• R-Design Leder met Nubuck (textiel) bekleding

Dus half leder / half textiel.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

slim die parkassist pilot achteraf, dat scheelt je zo maar 3,5 euro per maand
Volvo for life
wh82
1st Gear member

@The Volvoboy, dat zou normaalgesproken ook mijn keuze zijn maar ben er nog niet helemaal uit.

@LightStar en @a3sedition
Jullie hebben beide de Winter Line boven de drive support line gekozen. Die keuze kan ik niet helemaal plaatsen:
Gaat dan eigenlijk alleen om Xenon en de verwarmbare voorruit.

In de Driver Support Line heb je naast een hoop andere dingen twee zaken die mij erg handig lijken (en bij de testrit werkte het prima):

-Adaptieve Cruise Control met Distance Alert: Ik rijd veel op stukken met trajectcontrole A2, A12, A4, A13. Daar wordt je moe van de mensen die steeds harder en zachter rijden omdat ze de cruise control niet aanzetten, of cruise control die net een halve kilometer harder of zachter als jou staat.
-Grootlichtassistent: Bij lange nachtelijke ritten kun je dan gewoon je grootlicht aan laten staan zonder dat iemand er last van heeft, lijkt me heerlijk.
-Regensensor: Erg makkelijk..

Ik denk dat ik liever dat dan als Xenon (de rest in dat pakket vind ik een beetje gimmicks maar niet echt toegevoegde waarde). Of is Xenon echt iets fantastisch?
HakanC
3rd Gear member

Buiten 'functie' vind ik Xenon vooral mooier staan met lenzen.. Auto staat duurder en kijkt 'bozer'.. Geeft de auto vooral hele andere uitstraling. Vooral bij een sportieve looks van R-Design vind ik het beter passen..

Maar ja.. iedereen zijn eigen prio's.. Ik vond alleen de achterdiffuser met dikke uitlaatpijpen mooier aan een een R-Design dan de Summum.. Dus heb ik deze los laten monteren achteraf (op een summum). Vind zelf de liggende DRL LED in de voorbumper toch mooier dan da staande van R-Design.

Daarnaast is V40 zoals bekend niet de ruimste auto van binnen.. zwart interieur + dak versterkt dat gevoel alleen maar. Heb nu wit/beige leer (lichte bekleding bovenkant en pano dak.. Auto voelt daardoor toch ruimer dan hij is.. belangrijk als ik 80.000 km maak per jaar. Met een R-Design in de showroom kreeg ik toch snel benauwd.. te donker binnen in.
wh82
1st Gear member

M.. dat mooier van de Xenon doet mij niet zoveel en is discutabel, bij een rijdende auto zie je dat niet, dan moet je er echt al bovenop gaan staan, ik heb de auto voor het rijden en heb geen oprit. Het gaat mij vooral om de functie.
Is de lichtopbrengst en het uiteindelijk het zichtbare resultaat daarvan bij Xenon echt heel veel beter?
LightStar
4th Gear member

wh82 schreef:@The Volvoboy, dat zou normaalgesproken ook mijn keuze zijn maar ben er nog niet helemaal uit.

@LightStar en @a3sedition
Jullie hebben beide de Winter Line boven de drive support line gekozen. Die keuze kan ik niet helemaal plaatsen:
Gaat dan eigenlijk alleen om Xenon en de verwarmbare voorruit.

In de Driver Support Line heb je naast een hoop andere dingen twee zaken die mij erg handig lijken (en bij de testrit werkte het prima):

-Adaptieve Cruise Control met Distance Alert: Ik rijd veel op stukken met trajectcontrole A2, A12, A4, A13. Daar wordt je moe van de mensen die steeds harder en zachter rijden omdat ze de cruise control niet aanzetten, of cruise control die net een halve kilometer harder of zachter als jou staat.
-Grootlichtassistent: Bij lange nachtelijke ritten kun je dan gewoon je grootlicht aan laten staan zonder dat iemand er last van heeft, lijkt me heerlijk.
-Regensensor: Erg makkelijk..

Ik denk dat ik liever dat dan als Xenon (de rest in dat pakket vind ik een beetje gimmicks maar niet echt toegevoegde waarde). Of is Xenon echt iets fantastisch?
Ja persoonlijk zag ik niet de meerwaarde in van de Driver support line gezien ik meestal enkel over de A28 kom (stuk tussen Assen en Zwolle), naast de genoemde opties van het Winterline pakket zit er ook stoelverwarming op en dat leek mij toch wel een lekkere optie in de winter + wat Hakan ook zegt Xenon oogt mooier en je hebt er meer licht van.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

HakanC
3rd Gear member

Ik heb niet in een V40 gereden met halogeen.. dus ik kan niet vergelijken.. Maar ik ben tevreden.. vooral grootlicht is echt goed....
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
a3sedition
1st Gear member

Zoals HakanC al zegt, ieder heeft zijn eigen prioriteiten en voorkeuren.

Bij een lichte hemel kan ik me een lichte bekleding voorstellen. Alleen gaat dat bij mij gegarandeerd smerig worden, en ik ben niet van het schoonmaken. Dus dan kom je al snel bij een donkere bekleding met bijbehorende hemel. En ik krijg het daar niet benauwd van, dus is voor mij een ideale oplossing.

Ik rij voornamelijk in het oosten en heb weinig last van files. Dus ACC had voor mij geen prioriteit. Wel vind ik xenon in het donker erg fijn en was stoelverwarming een eis van mijn vrouw. Bovendien zit de regensensor in het Winter Line pakket. Al ben ik geen fan van regen- en lichtsensoren over het algemeen. Voor mij was de Winter Line dus een betere keus dan Driver Support Line. Dit kan voor jou natuurlijk anders zijn.

Je moet niet iets nemen omdat iemand anders het handig of zelfs noodzakelijk vind, het blijft een kwestie van smaak/prioriteiten/omstandigheden/..... Andersom geldt natuurlijk ook, nooit een ander veroordelen op zijn/haar keuzes.
wh82
1st Gear member

Ik begrijp het. Ook andere omstandigheden, ik rijd veel kilometers en veel file vandaar idd de voorkeur voor ACC.

Vooral dat van de Xenon twijfel ik over maar lichtopbrengst in het donker vind ik erg belangrijk.

Lichte bekleding wordt het bij mij ook niet maar een lichte hemel wellicht wel? Ik kan volgens mij ook kiezen voor een donkere hemelbekleding zonder R-Design. (Pagina 38 van de Brochure).
LightStar
4th Gear member

Zwarte hemel is enkel mogelijk in R-Design (kijk in de prijslijst daar staat bij de V40 varianten een apart deel voor de R-Design, de andere uitvoering staat een - wat staat voor niet leverbaar)

wh82
1st Gear member

@Lightstar, idd je hebt gelijk. M.. keuzes keuzes keuzes ;)
Wat vinden jullie van "Leer achteraf"?
Gewoon
1st Gear member

wh82 schreef:@Lightstar, idd je hebt gelijk. M.. keuzes keuzes keuzes ;)
Wat vinden jullie van "Leer achteraf"?
Ik heb ook bewust gekozen om achteraf leer te laten overtrekken omdat je dat dan meer kan personaliseren.
Summum
6th Gear member

En voor wat betreft de ACC: mij bevalt het erg goed. Zeker in combinatie met de automaat, omdat je dan file-assist hebt. Afremmen en optrekken tot/van nul zonder dat je er iets aan doet!

Ten opzichte van mijn vroegere V50 mis ik nu de xenon. Ik heb daar lang over getwijfeld, vooral omdat ik xenon optisch mooier vind. Ik moet echter bekennen dat ik het qua lichtopbrengst nog niet echt gemist heb. Nu rij ik wel meest in de goed verlichte randstad.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
wh82
1st Gear member

Kijk dat is ook bruikbare info!
Leer achteraf: Check!
ACC: in de Driver support line: Check!

Had net een discussie met collega's die vonden het verschil in zicht tussen halogeen en xenon nihil.
nickster
2nd Gear member

als je het verschil in zicht tussen halogeen en xenon nihil vind ben je aan de drank...
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black

Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
Plaats reactie

Terug naar “V40”