Aantal vraagjes m.b.t. starten en onderdelen V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
JornZ
Starter

Beste lezers,

Ik heb een Volvo V50 1.8 benzine uit september 2008. Er is een klein probleempje met starten wat ik zo verder zal uitleggen en er zijn wat (plastic) onderdelen met schade waarvan ik mij afvraag of dat gebruikt te verkrijgen is en of moeilijk te vervangen.

Het startprobleem: de auto start soms niet lekker, er is dan een tweede poging nodig waarbij hij het altijd wel doet (al is het niet altijd helemaal van harte, beetje gas bijgeven enzo). In mijn idee is dit eigenlijk altijd na een kort ritje naar bijvoorbeeld de supermarkt in de buurt (1 km). Hiervoor is een aantal maanden geleden de software voor motormanagement ge-update. Het probleem is hierdoor wel minder erg geworden maar nooit helemaal verdwenen, voor de update was het nog wel eens dat de motor dan heel raar liep na het starten en het hele blok eigenlijk raar trilde. Dat laatste is nu nooit meer. Ik kwam ook dit topic tegen: www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53780, maar vind het moeilijk te bepalen of het bij mij ook een sensor kan zijn. Iemand enig idee?

De problemen met onderdelen: ik heb hiervoor wat foto's gemaakt omdat ik het anders nooit uitgelegd krijg. In de kofferbak zit bij de haak / ring (?) waar het slot van de achterklep in grijpt een stuk plastic wat los zit. Ik heb niet het idee dat dit hoort. Ik kan het ook niet meer bevestigen omdat ik het idee heb dat er wat stukjes plastic zijn afgebroken. Moet er om dit op te lossen een heel nieuw stuk plastic in, het deel wat om het "slot" zit? Is dit makkelijk verkrijgbaar en te vervangen? Is het een duur onderdeel en wel of niet de moeite? Ik heb ook geen idee hoe het onderdeel eigenlijk heet haha.

Er zit een scheur in het plastic bij de rechter zijspiegel, eigenlijk heb ik dezelfde vragen als voor de schade bij de kofferbak. Is dit makkelijk verkrijgbaar en te vervangen? En is het een duur onderdeel?

De foto's:

Kofferbak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spiegel:

Afbeelding

Bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden!

Groet,

Jorn
Volvo V50 1.8 edition II [2008]
Bert de Klein
1st Gear member

met de motor heb ik ook gehad, het is net of niet alle cilinders het doen. ik heb het met de monteurs ooit besproken maar het schijnt bij de 1.8 meer voor te komen, maar ze weten niet wat ze er aan kunnen doen, heb het al lang niet meer gehad. dat klepje is voor de afwerking hoort te werken als de klep open is dat het mooi kijkt, ja spiegel kijkt niet mooi, misschien eens informeren bij auto rima in Druten voor een andere en meteen dat klepje vervangen.
ik ben zelf zeer tevreden met die 1.8 gr Bert
1989 volvo 440 dl
1994 volvo 440 gl
1998 volvo s40 1.8
nu 2006 volvo s40 ed II met nav 1.8
kreidler rmc 1977 + kreidler rmc 1995
janvanmeer
3rd Gear member

Dat klepje bij het slot ligt bij mij er al 3 jaar eruit. Geen aandacht aan schenken.
Frederik Welvaert
5th Gear member

Dat klepje hoort trouwens een veer achter te zitten. Bij mijn V50 was die veer destijds ook losgekomen waardoor het klepje maar wat lag te rammelen. Gelukkig lag het veertje er nog in en kon ik de boel terug monteren. Anders gewoon het klepje dumpen, enige nut is volgens mij om het slot iets mooier af te werken (puur esthetisch dus)
Dat plastic van de spiegel is zeker te bestellen, weet alleen niet of je het plastic alleen kan bestellen, zou kunnen dat je meteen een nieuwe spiegel moet. De dealer of sloper kunnen je zeker verder helpen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
treshold21
2nd Gear member

Ik heb ook een V50 1.8 (MY2005) en herken dit startprobleem zoals JornZ beschrijft. Het schijnt inderdaad bij de 1.8 nogal vaak voor te komen.

Als ik de verhalen op verschillende fora en internetsite's goed heb begrepen kan dit eventueel ook liggen aan de plaats waar de elektronische brandstofpompmodule (PEM) gemonteerd is (onder de wielkast rechtsachter) en die daardoor erg gevoelig is voor corrosie. Kennelijk was dit bekend bij Volvo en werden bij een terugroepactie in de USA (alleen voor de 2.4-motoren) de gecorrodeerde brandstofpompmodules vervangen en op een andere locatie (onder de achterbank) gemonteerd, waardoor het probleem opgelost zou moeten zijn.
Recall Details
Vehicle 2005 VOLVO V50
Manufacturer VOLVO CARS OF N.A. LLC.
Manufactured between 2/4/2003 - 8/22/2005
Recalled on 1/28/2008
Influenced by VOLVO CARS OF N.A. LLC.
Owners Notified on 2/20/2008
# Affected 23,000
Recalled for FUEL SYSTEM, GASOLINE:DELIVERY:FUEL PUMP

Description ON CERTAIN VEHICLES SOLD IN OR CURRENTLY REGISTERED IN THE STATES OF CONNECTICUT, DELAWARE, ILLINOIS, INDIANA, IOWA, MAINE, MARYLAND, MASSACHUSETTS, MICHIGAN, MINNESOTA, MISSOURI, NEW HAMPSHIRE, NEW JERSEY, NEW YORK, OHIO, PENNSYLVANIA, RHODE ISLAND, VERMONT, WEST VIRGINIA, WISCONSIN, AND THE DISTRICT OF COLUMBIA, REOCCURRING, LONG-TERM EXPOSURE TO CERTAIN ENVIRONMENTAL CONDITIONS SUCH AS SALTY-WET CONDITIONS, IT IS POSSIBLE FOR THE PUMP ELECTRONIC MODULE (PEM) TO BECOME CORRODED INTERNALLY. THIS CAN CAUSE A FAULTY SIGNAL TO THE FUEL PUMP, RESULTING IN LOW OR NO FUEL PRESSURE TO THE ENGINE.
Consequences IF THIS OCCURS, THE CHECK ENGINE LIGHT MAY ILLUMINATE. IN SOME CASES, THE VEHICLE MAY FAIL TO START OR MAY STALL, INCREASING THE RISK OF A CRASH.
Corrective action DEALERS WILL REPLACE THE PEM AND INSTALL IT IN A NEW LOCATION TO PREVENT CORROSION. THE RECALL BEGAN ON FEBRUARY 20, 2008. OWNERS MAY CONTACT VOLVO AT 1-800-458-1552.
Notes VOLVO RECALL NO. 190.CUSTOMERS MAY ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION'S VEHICLE SAFETY HOTLINE AT 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153.
Ik heb helaas niets kunnen vinden over een terugroepactie voor de 1.8 of een recall in Europa.

Opvallend is wel dat dit probleem zich alleen (soms, niet altijd) voordoet bij het starten, maar niet als de motor eenmaal draait.
Volvo V50 1.8 MY05 - 019 Black Stone
Volvo V70 2.4 MY05 - 426 Mystic Silver Metallic
Hksvs
2nd Gear member

Hier hetzelfde startprobleem zo nu en dan. Alleen na hele korte ritjes zoals ts ook omschrijft. Het lijkt mij ook mogelijk dat het hemin de aansturing van de choke zit?
EX30 Single Motor Extended Range Plus
V70 3.2 Summum Heico
V70 2.5T Geartronic Momentum
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
MarioC70
6th Gear member

Hksvs schreef:Hier hetzelfde startprobleem zo nu en dan. Alleen na hele korte ritjes zoals ts ook omschrijft. Het lijkt mij ook mogelijk dat het hemin de aansturing van de choke zit?
Choke?,dat is uit de jaren 70..
kiprich
1st Gear member

Dat klepje van je achterklep lag ook los bij mij. Er hoort een veertje achter te zitten, zodat het plastic klepje het gat afsluit als de achterklep open staat.

Aangemeld bij de dealer en die hebben het weer gemaakt. Het is puur esthetisch, maar toch :)
MarioC70
6th Gear member

Gasklephuis,de gasklep blijft hangen soms,dat is een bekend probleem bij de 1.8,schoonmaken dus, en ze zijn zeer gevoelig op bougies,dus eerder vervangen dan de voorgeschreven interval,niet om de 60000km maar eerder..
De dealer zou dat ook moeten weten,er is een servicebulletin van geweest.
Amlux
2nd Gear member

Nou, ik denk bij het startprobleem ook aan wat Hksvs zegt. Klinkt als een motor die een beetje verzopen wordt door de extra plens benzine van de 'automatische choke' bij het starten. Waardoor ie na een kort ritje dan moeilijk start de daaropvolgende keer.

Dat gebeurt mij in ieder geval, maar dan meer bij ritjes van 2 meter (als ik de auto even verzet).
V60 Recharge Inscription (2021)
JornZ
Starter

Bedankt voor al jullie berichten. Dus even resumerend v.w.b. het startprobleem, het zou kunnen zijn:

1. Een gasklep die blijft hangen in het gasklephuis
2. Probleem met de automatisch choke
3. Probleem met de bougies
4. Corrosie van de brandstofpompmodule

Wat zijn dan de bijbehorende oplossingen, ik roep maar wat dus graag jullie commentaar?

1. Gasklep reinigen?
2. Motormanagement software? Valt hier nog iets in te regelen?
3. Bougies laten nakijken en of vervangen?
4. Brandstofpompmodule laten nakijken (dit zal wel een duur grapje zijn) en eventueel laten verplaatsen / vervangen bij corrosie?

Jullie denken niet dat het een sensor is zoals geopperd in een vergelijkbaar topic, zie de OP?

@kiprich Was dat een dure reparatie? Ik ben op zich wel van de esthetiek, maar alleen voor een aantrekkelijke prijs haha :D
Hksvs
2nd Gear member

MarioC70 schreef:
Hksvs schreef:Hier hetzelfde startprobleem zo nu en dan. Alleen na hele korte ritjes zoals ts ook omschrijft. Het lijkt mij ook mogelijk dat het hemin de aansturing van de choke zit?
Choke?,dat is uit de jaren 70..
Dat ik een automatische choke bedoelde leek mij eigenlijk duidelijk. Overigens was mijn eerste auto een 440 1.7 uit '91 en daar zat toch echt nog een handmatige choke in.....
V70 3.2 Summum Heico
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
Ramon&Ramon
7th Gear member

Zelfs een automatische choke kom je niet meer tegen op moderne auto,s.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Probleem is dus meestal het gasklephuis en of bougies,maar dat was al eerder aangegeven door een Volvo monteur las ik.
Hksvs
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Zelfs een automatische choke kom je niet meer tegen op moderne auto,s.
Oh, nou ja, het probleem kan omschreven worden zoals Amlux dat doet :D
V70 3.2 Summum Heico
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
HbTps
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Zelfs een automatische choke kom je niet meer tegen op moderne auto,s.
Idd, ik denk dat je dan beter kunt spreken van 'koud start verrijking'.

On topic, bij mij precies dezelfde klachten mbt het starten... Ik ga binnenkort nieuwe bougies monteren.
Ramon&Ramon
7th Gear member

HbTps schreef:
Idd, ik denk dat je dan beter kunt spreken van 'koud start verrijking'.

On topic, bij mij precies dezelfde klachten mbt het starten... Ik ga binnenkort nieuwe bougies monteren.
Kijk maar of het helpt,ik gok ook maar wat. :)
JornZ
Starter

Even een revival van dit topic. De auto is vandaag bij de dealer voor een beurt en APK. Het startprobleem speelt nog steeds af en toe op, ondanks dat de auto 2 jaar geleden ongeveer wel voorzien is van de nieuwste software. Het gekke is ook dat het lijkt alsof het met één van de twee sleutels vaker voor komt.

Ik vond hem ook niet helemaal rustig lopen stationair en de dealer raadt mij nu aan om het gasklephuis te laten reinigen, dus dat heb ik maar laten doen. Aangezien het ook eerder ter sprake kwam in dit topic als mogelijke oorzaak van het startprobleem ben ik benieuwd of daar nou iets gaat veranderen. Ik houd jullie op de hoogte.
JornZ
Starter

We zijn nu 2 weken verder en het reinigen van het gasklephuis lijkt toch de definitieve oplossing geweest te zijn voor het startprobleem!

Ik zit wel met een nieuwe vraag. De bestuurdersstoel kraakt wat raar (vooral bij het maken van scherpe bochten), het voelt ook in de rugleuning alsof er iets soms beweegt dan. Nou ben ik vandaag bij de garage geweest en heeft de monteur op een aantal bevestigingspunten onder de stoel wat siliconenspray gespoten in een eerste poging er iets aan te doen. Hij vertelde mij ook dat er wat zaken in de stoel zitten tegen whiplash e.d. en dat ik iets voel dat dat zou kunnen komen omdat e.e.a. dus niet meer zo soepel beweegt, vandaar de spray. Hij haalde ook nog even aan de achterzijde onderaan de stof los en toen kwam er een plastic gevalletje uit de stoel zetten. Hij wist niet meteen wat het was. Maarja als ik nu de zaak echt wil laten uitzoeken dan ben ik al €107 verder begreep ik voor het demonteren van stoel en bekleding en terug plaatsen. Het lijkt overigens wel of de spray wat geholpen heeft, dat moet ik sowieso even in de gaten houden. Voordat ik zomaar honderdzoveel euro uit ga geven om de stoel uit elkaar te laten halen vroeg ik mij af of iemand zo al weet wat voor onderdeel het is, als het niet spannends is dan zal er ook wel niet zoveel aan de hand zijn denk ik dan...

Enfin, dit is het onderdeel in de attachments, herkent iemand het misschien (het is wel afgebroken neem ik aan)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JornZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”