V60 PIH - Fiscaal

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Bluemagics
4th Gear member

Ik begreep dat je hem wel naar 0 euro mag afschrijven, dus volle 100%, maar dan weer corrigeert met de verkoop factuur wanneer je de auto verkoopt.

Maar met VAMIL mag je maar 75% vrij afschrijven toch? Dus max 75% in eerste jaar. resterende 25% wel verdelen over 5 jaar.

Ik ben geen fiscalist, kan dus zijn dat ik het verkeerd heb hoor. :-D
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
RichieB
6th Gear member

Gebruikelijk is om een auto in 5 jaar naar 10% af te schrijven. Met de VAMIL kan je het eerste jaar 75% afschrijven, en dan de 4 jaar daarna elk jaar bijvoorbeeld 3,75%.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
ferretje
4th Gear member

Fiscaal wordt voor een auto een minimale levensduur genomen van 5 jaar, dus de fiscaal maximaal toegestane afschrijving per jaar is 20%. Als je in vier jaar wilt afschrijven met een restwaarde van 20% na 4 jaar dan mag dat omdat de jaarlijkse afschrijving dan nog steeds maar 20% is. (100-20)/4

Je mag het eerste jaar 75 % afschrijven, het restant in 5 jaar. Ik denk dan ook dat het afschrijvingsschema is 75% jaar van aanschaf + tijdsevenredig 5%
vierjaar 5%, laatste jaarrestant. Bij verkoop of overbrenging naar prive realiseer je een boekwinst.

Voor de inkomstenbelasting wordt aangenomen dat er wel prive gebruik is, maar dat wordt gewaardeerd op nul. Er is dus wel prive gebruik. Daarom moet er dus wel 2,7% van de cataloguswaarde worden als correctie op de in rekening gebrachte BTW. Vroeger was dat 12% van de bijtelling. Die bijtelling kon nul, 14%, 20% of 25% zijn. In het kader van de 6e richtlijn Omzetbelasting hield dat een verboden discriminatie in zodat de overheid is overgestapt naar 2,7% van de catalogus waarde, wat niet geheel toevallig 12% van 25% is......

Ook met een PIH moet je dus deze BTW corrigeren. Stel nu dat je een auto koopt van 65K inclusief dan krijg je 11.281 BTW terug. Je draagt jaarlijks 1.755 af.
Als de auto na 5 jaar nog 25k waard is draag je nog eens 4.338 af als je hem dan verkoopt of overbrengt naar prive.
Je hebt dan dus 13.113 afgedragen en 11.281 ontvangen. Ik ga er van uit dat je gedurende die 5 jaar gebruik wel tenminste 1.832 aan btw hebt betaald op je onderhoud en brandstof. Maar hieruit blijkt al dat er maar een beperkt BTW voordeel inzit en dan zit het met name in de financiering van de BTW.

Als je een eigen bijdrage betaalt (dat kan bij een IB-ondernemer per definitie al niet) moet je 21% over de eigen bijdrage afdragen. Als je daarmee denkt dat je met een kleine eigen bijdrage deze heffing van 2,7% kunt omzeilen dan heb je het mis. De wetgever heeft hierin voorzien door in dat geval bij te heffen.

Voor juli 2011 was er een regel voor IB-ondernemers dat je 12% moest afdragen over het bedrag dat in de IB als bijtelling in aanmerking werd genomen. Zou die regel nog bestaan dan zou je nu ook geen BTW hoeven afdragen, want voor de IB wordt niets in aanmerking genomen.

Het betalen van een eigen bijdrage is ook voor de IB niet verstandig omdat die eigen bijdrage fiscaal niet verrekend kan worden omdat de bijtelling nul is. En het is zo dat de bijtelling verminderd met de eigen bijdrage nooit minder dan nul kan zijn. De wetgever gaat er van uit dat als je een eigen bijdrage betaalt die groter is dan de bijtelling het voor dat meerdere kennelijk een eigen bijdrage is voor het zakelijk gebruik en die is niet aftrekbaar.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Exit
2nd Gear member

Als ik de auto na 1 jaar verkoop aan mezelf prive voor 25% (want al voor 75% afgeschreven), dan kan dat zonder boekwinst, toch? En als je vervolgens die auto prive met een goede meerwaarde bovenop die 25% verkoopt is dat mooi "in the pocket" toch?
RichieB
6th Gear member

Nee, de VAMIL is een fiscale afschrijvingsuitzonderingsregel. Het vermindert niet de echte dagwaarde van de auto. Bij verkoop moet je normale commerciële prijzen gebruiken, anders wordt het gezien als uitdeling.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
Paul
Geartronic member

Thanks Ferretje! Helder!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
ferretje
4th Gear member

ojee99 schreef:Als ik de auto na 1 jaar verkoop aan mezelf prive voor 25% (want al voor 75% afgeschreven), dan kan dat zonder boekwinst, toch? En als je vervolgens die auto prive met een goede meerwaarde bovenop die 25% verkoopt is dat mooi "in the pocket" toch?
Helaas, je moet gewoon van de waarde in het economische verkeer uitgaan. Dat kan overigens wel fors lager zijn omdat de tweede eigenaar geen kia/mia nul bijtelling heeft en deze auto veel van zijn (fiscale) charme heeft verloren.

Houd er ook rekening mee dat voor de KIA/MIA een desinvesteringstermijn geldt van 5 jaar. Als je daarbinnen de auto verkoopt of onttrekt aan de onderneming moet je de MIA/KIA (grotendeels) terugnemen......
RichieB
6th Gear member

Dus al die bedrijven met leasecontracten van 4 jaar kunnen geen MIA/VAMIL toepassen? Dom, dom, dom.
Autozoeker
5th Gear member

Ik heb hier ooit ook al een en ander opgezocht. Het is zo dat wanneer je eenmaal gekozen heb (zakelijk/prive) je dit zonder hele goede reden nooit meer mag aanpassen. Dus prive aan jezelf verkopen zit er niet in. Spelregels bij de belastingdienst

wat betreft MIA/VAMIL. Natuurlijk doen lease maatschappijen dit wel.
Ze strijken de subsidie op. Als ze hem na 4 jaar weg doen, moeten ze 1/5 deel van de subsidie terug geven (desinvestering). Maar ze hebben nog steeds 4/5 deel van subsidie kunnen opstrijken.
RichieB
6th Gear member

Waar heb je dat gevonden over verkoop van auto van zakelijk aan privé? Volgens mij kan dat prima als je maar een zakelijke prijs berekent.
ZX10r
5th Gear member

Gaat om de marktwaarde volgens mij, daarvoor moet je hem verkopen en niet tegen de boekwaarde.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Autozoeker
5th Gear member

Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting

Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
Aan jezelf verkopen is opnieuw kiezen van keuze zakelijk/prive.
RichieB
6th Gear member

Ik heb de bron gevonden. Dit geldt voor een eenmanszaak maar niet voor een bv.
Autozoeker
5th Gear member

uit de vorige post:
Spelregels bij de belastingdienst <-- je kan erop klikken ;-)

Ik weet niet hoe het werkt voor een BV. Dat heb ik niet uitgezocht. Eenmanszaken en VOF's is niet zo maar toegestaan.
ferretje
4th Gear member

@autozoeker, je hebt gelijk. Ten eerste kan je geen auto aan jezelf verkopen, is gewoon onmogelijk. De spelregels die jij aanhaalt gaan over vermogensetikettering. Zo noemen ze dat fiscaal. Om te voorkomen dat iedereen na twee zinnen afhaakt ben ik daar maar niet te diep op ingegaan.

Maar je kan natuurlijk na 5 jaar je auto verkopen aan een dealer en na een week terugkopen..... verzin een list. Als je maar een nieuw keuzemoment creëert. Ver kopen aan je vrouw kan werken maar dat hangt weer af van je huwelijkse voorwaarden etc. veel te ingewikkeld voor dit topic wat mij betreft.

De terug te betalen MIA/KIA is mede afhankelijk van de prijs waarvoor ze hem wegdoen.....

Een BV kan natuurlijk wel de auto aan haar DGA verkopen...... dat dan weer wel. Maar ook dan moet de KIA/Mia deels worden teruggenomen terwijl de DGA geen KIA/MIA meer krijgt, het moet namelijk om een nieuwe auto gaan.
Autozoeker
5th Gear member

@ferretje:
je heb gelijk, ik ben voor gemak vanuit gegaan dat de waarde na 4 jaar stukken lager is (bijv 15-20k). Je moet dan de MIA/KIA percentages over dat bedrag halen en als desinvestering meenemen in je aangifte. Het is dus verstandig om de auto pas na 5 jaar te verkopen.

De lease maatschappijen profiteren dus wel degelijk van de subsidies. Ik kan me voorstellen dat ze de auto misschien jaartje laten staan alvorens pas weg te doen. Genoeg listen te verzinnen om de MIA/KIA volledig te gebruiken.
MarcoHollaar
3rd Gear member

@richieB
Als je een eenmanszaak hebt, dan maak je bij aanschaf de keuze zakelijk of privé.
Op die keuze kan je in principe niet terugkomen, tenzij er sprake is van gewijzigde omstandigheden in gebruik. Wanneer je bijvoorbeeld meer dan 90% zakelijk gebruik hebt, dan is zakelijk etiketteren verplicht. Idem indien je minder dan 10% zakelijk gebruik hebt, dan is de auto verplicht privé-vermogen.
Voor een BV is dat anders. Koop je de auto in de BV dan mag je deze best na 2 of 3 jaar aan jezelf (DGA) verkopen. Dat omdat de BV een aparte (rechts)persoonlijkheid heeft dan de DGA.
Maar bij een eenmanszaak is dat niet het geval. Uiteraard kan de aanschaf van een nieuwe auto na enige tijd ook een reden zijn voor her-etikettering van de oude auto. Uiteraard geldt in deze een zakelijke prijs, maar alleen een zakelijke prijs is niet voldoende helaas.

Verder, er is geen sprake van een subsidie bij zakelijke aanschaf.
bij aanschaf krijg je 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Daarnaast krijg je 36% milieu-investeringsaftrek.
Deze aftrekken gelden over de prijs ex. BTW en in het jaar van ingebruikname of betaling. Dat hoeft dus niet altijd het jaar van bestelling te zijn.
Daarnaast mag je tot 75% van de aanschaf (ex. BTW) willekeurig afschrijven in het jaar van aanschaf. De overige 25% in de reguliere tijd van 5 jaar.
Voor iemand met een leuk inkomen (toptarief 52%) betekent dat een heel leuke aftrekpost.
Houdt er wel rekening mee dat de aftrek iets getemperd wordt door de MKB-winstvrijstelling van 14%.
Tot zover het fiscaal advies. Mocht iemand voor zijn/haar situatie een advies willen, dan hoor ik dat wel via PM.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Autozoeker
5th Gear member

Die aftrek posten zijn natuurlijk verkapte subsidies. De 75% mag je ook 1 jaar naar voren halen (vergelijkbaar met een soort verliesverrekening). Als je dit jaar bijv minder goed draait, maar wel de aanschaf doet, kan je dmv de VAMIL de 75% ten laste leggen van het jaar ervoor. Je mag het ook uitstellen als je denkt dat je komend jaar beter draait (1 jaar terug of tot 9 vooruit)
MarcoHollaar
3rd Gear member

@autozoeker,
Er is zeker speelruimte om binnen de grenzen van verliesverrekening en middeling de voordelen te maximeren.
Maar, die zijn al minder gunstig dan verrekening in het jaar zelf.

Verder, een aftrekpost is NIET HETZELFDE als een subsidie. Ik ben met je eens dat de aftrekpost belachelijk hoog is, maar een subsidie is het niet.
Een subsidie is een bijdrage die daadwerkelijk door de overheid of vergelijkbare instantie wordt uitgekeerd bij aanschaf.
In dit geval is "enkel" sprake van een hoog fiscaal voordeel, en dus een lage aanslag inkomstenbelasting. Dat levert dus wel voordeel op, wat per saldo op eenzelfde bedrag zou kunnen uitkomen, maar wezenlijk niet hetzelfde is.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Bluemagics
4th Gear member

Kan ik met VAMIL dus de 75% ook verrekenen in de jaarrekening van vorig jaar (Ik ben een ZZP'er, dus IB-aangifte)? Dat zou in mijn geval heel gunstig zijn, vorig jaar had een goed jaar maar weinig geïnvesteerd.

Zijn er andere bijzonderheden of nadelen wanneer ik met VAMIL de investering in de administratie verwerk van 1 jaar terug?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”