"klimprobleem"

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

diesel01 schreef:21% is ook niet gering..
Welk type Volvo gaat het om.
Ik heb op een klein heuveltje met snowtrac2 en vier personen met een V40 115pk diesel eens hetzelfde probleem gehad.
Ook de vorige V70 stond gauw stil en had ik kettingen nodig.
Een Golf heeft een ander onderstel/wielbasis, ook breedte van een band maakt een significant verschil in grip.
Ik heb ook best ervaring in europa op het gebied van grip/gladheid/gewicht maar de locals versla je niet op dat gebied.
Ik ben in de Ardennen door Scandinaviers voorbij gestoken alsof het niet glad was een paar minuten later mochten wij de gordijnen dicht trekken op de vluchtstrook op last van de autoriteiten omdat er geen doorkomen meer aan was.
V70 2.5 D, gechipped naar 165 pk. Heeft trouwens met dit topic geen relevantie, meen ik.
Heb nog even gezocht op het www maar ga toch vermoeden dat een wat smallere band inderdaad in het voordeel kan werken.

Trouwens dat locals je links en rechts voorbij vliegen is ook mij bekend. Ik bestrijd echter dat ze ook beter een heuvel kunnen nemen. In mijn onderwerp als topicstarter moest ook de Golf vanuit stilstand in z'n één naar boven. Technisch dus niet anders dan ik deed.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21118
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nee maar ik geloof dat een V40 new met het juiste schoeisel een betere klimmer is dan een V70.
Gewicht is dan alles en je bent met een V70 250a300 kilogram in de min toz van een Golf.
Tel daarbij een smallere band op en je hebt het verhaal compleet.

Edit locals zijn beter thuis in dergelijke omgeving.
Ik heb ze in 4wd richting piste zien rijden, elke bocht zette de skileraar zijn Audi 90 dwars.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Wat ik nog niet verteld heb is dat bij de buren door zo'n UPS-busje een pakje bezorgd werd, over hetzelfde weggetje. Lijkt me toch een behoorlijk zwaar 'kreng', zo'n Mercedes-busje.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13638
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

als het niet aan jou ligt dan zal het wel aan je auto liggen
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29005
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je wint het nooit van de lokale bevolking met dit soort dingen, de jarenlange ervaring met deze omstandigheden haal je nooit in!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13638
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

jij hebt ook geen idee hoe vaak die uit de greppel gevist zijn :lol:
emil
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 11.09.2010 - 19:36
Locatie: Flevoland

Hallo Jos,

Een aantal jaren geleden zelfde ervaring gehad in Zweden. Niet eens zo'n steile helling, winterbanden 1 seizoen 'oud'. Moest met aanloop naar boven. Heb zelf het idee dat het met gewichtverdeling van de auto te maken heeft.

Vond het zelf wel een beetje knullig: in Zweden in een Volvo met winterbanden de heuvel niet op (overigens: de meeste rijden daar met spikes).

Emil.
Volvo V70 d3 - 2010
Volvo V70 2.4d Geartronic - 2006
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29005
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

OGA244 schreef:jij hebt ook geen idee hoe vaak die uit de greppel gevist zijn :lol:
Maar die mannen hoor je ook niet zeuren, die nemen dan hun verlies!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21151
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik lees iets over de breedte van de banden.

Hoe smaller de band desto hoger de druk per vierkante cm en daar volgt uit dat de grip beter moet zijn.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21118
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Msuidgeest schreef:Ik lees iets over de breedte van de banden.

Hoe smaller de band desto hoger de druk per vierkante cm en daar volgt uit dat de grip beter moet zijn.
U hebt hem door.
Maar voor de looks moet het plat en breed zijn, op de droge autobahn ben je het heertje/mevrouwtje maar zodra het wit word is het naatje.
Het UPS busje doet de hele dag niet anders dan bergdorpjes op en neer rijden, overrigens zie ik diezelfde busjes nooit zonder deukjes en krasjes.
Ik heb eens een drankenhandel vrachtwgen klem tegen Hexenalm(Fiss) zien staan die zonder kettingen naar boven was gereden.
Een Touareg van de politie met een staalkabel eraan heeft hem een stukje losgetrokken waarna er een pistenbully aankwam en hem heeft gezekerd totdat de man zijn kettingen erom heen had.
De bekeuring bleek een maandsalaris te zijn.
Dus ja meestal zie je dat het goed gaat, soms gaat het ook fout.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

Ik heb met exact dezelfde maat banden hetzelfde probleem gehad. Toen ik in een skidorp een file veroorzaakte klopte er een bijzonder vriendelijke agente op mijn raam, en meldde mij in het mooiste frans dat ik in de 2e versnelling moest wegrijden (ipv in de 1e). Alhoewel dit wat vreemd aanvoelde (en wellicht op de lange duur voor de koppeling ook niet goed is) werkte dit wel prima, ik heb sindsdien nooit meer vastgestaan en dit truukje ook vaker nog wel gebruikt. Overigens kan ik ook beamen dat brede winterbanden absoluut minder grip hebben dan wat smallere winterbanden.
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
MarcoHollaar
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
Locatie: Midden van het land

Mercedes busje wellicht achterwielaandrijving?

Maar, ik heb hetzelfde gehad met een Astra G, 1 dag oud. Op een besneeuwde helling op een gegeven moment niet meer verder komen, passagiers eruit gezet, hielp ook niet.
Local van boven laten komen om hen op te pikken. In zijn Suub (ja, met 4*4) geen enkel probleem.
Heeft toch met beheersing koppeling en grip van de banden te maken. En veel ervaring met op ijs/sneeuw rijden.
En met die paar sneeuwvlokken die wij jaarlijks krijgen, mogen wij niet over ervaring spreken. Al denkt de NS daar geheel anders over.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21118
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

MarcoHollaar schreef:Mercedes busje wellicht achterwielaandrijving?

Maar, ik heb hetzelfde gehad met een Astra G, 1 dag oud. Op een besneeuwde helling op een gegeven moment niet meer verder komen, passagiers eruit gezet, hielp ook niet.
Local van boven laten komen om hen op te pikken. In zijn Suub (ja, met 4*4) geen enkel probleem.
Heeft toch met beheersing koppeling en grip van de banden te maken. En veel ervaring met op ijs/sneeuw rijden.
En met die paar sneeuwvlokken die wij jaarlijks krijgen, mogen wij niet over ervaring spreken. Al denkt de NS daar geheel anders over.
Briljant overigens hou die mensen(NS) het eigen falen kunnen omturnen in iets waarbij het lijkt alsof ze het beste jongentje van de klas zijn.
#winterdienstregeling# welke winter? Denk ik dan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heren, ik ben eruit!
Volgend jaar gewoon een wat smallere winterband aanschaffen (van 205 naar 195).
Heb trouwens wel heimwee naar m'n 240 Polar Estate, lekker achterwielaandrijving. Heb daar bergen mee beklommen met onmogelijke percentages. Trusten, morgen weer beroepshalve wat financiële bergen slechten.
Bedankt voor jullie input.
Gebruikersavatar
MarcoHollaar
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
Locatie: Midden van het land

Jos,

Een 240 erbij kopen kan ook altijd nog natuurlijk.
Staat ook leuk voor de deur.

Een V70 met 195 bandjes ziet er natuurlijk niet zo fraai uit. Het oog wil ook wat, ook in de winter.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

MarcoHollaar schreef:Jos,

Een 240 erbij kopen kan ook altijd nog natuurlijk.
Staat ook leuk voor de deur.

Een V70 met 195 bandjes ziet er natuurlijk niet zo fraai uit. Het oog wil ook wat, ook in de winter.
Dat van die 240 is nog steeds een droom van me. Stuit echter op financiële hobbels. 195 bandjes hebben inderdaad niet 'de looks' maar een stilstaande Volvo op een heuveltje waar een Skoda wel tegenop komt is ook geen fraai gezicht.

En nu echt trusten.
Gebruikersavatar
MarcoHollaar
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
Locatie: Midden van het land

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Wel een beetje wegenbelasting extra, maar afschrijving nihil.
Ik zou het bijna doen, maar denk niet dat mijn wederhelft dat erg zal waarderen.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

MarcoHollaar schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Wel een beetje wegenbelasting extra, maar afschrijving nihil.
Ik zou het bijna doen, maar denk niet dat mijn wederhelft dat erg zal waarderen.
Ok, hier reageer ik nog even op, heb m'n nachtjapon al aan. Kijk, die auto is natuurlijk niet je van het. Mijn vaste leverancier van mijn Volvo's haalt ze veelal uit Italie. Echt, je weet soms niet wat je ziet. Bijna splinternieuwe 240's van soms meer dan 20 jaar oud. je betaalt dan wel de hoofdprijs, 10.000 euro is heel normaal.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Het is wel logisch dat een golfje veel meer grip heeft dan een V70.
Bij een hatchback drukt meer dan 60% van het gewicht op de voorwielen.
Bij een V70 vol vakantiebagage zal het snel veel minder dan 50% zijn.
Jaren geleden reed ik met een corsaatje op zomerbanden moeiteloos een besneeuwde helling op, terwijl diverse grote auto's niet verder kwamen en hun kettingen om moesten doen. Ook onze Mini Cooper rijdt op sneeuw met 4-seizoenenbanden veel makkelijker weg dan de V70 op winterbanden.

Wat ook heel irritant is: met een beetje natte weg slaan de voorwielen van de V70 (140pk) door als je een beetje vlot wil wegrijden en ondertussen rijdt een lullige clio gewoon bij je weg. Ik zoek de zomerbanden nu altijd uit op meeste grip bij natte weg...

Voorwielaandrijvng is gewoon niet optimaal bij een grote stationcar
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ok Volvolof, jij maakt dit draadje weer actueel. Omdat mijn "probleem" me behoorlijk dwars zat heb ik toch maar wat deskundige partijen benaderd. Allereerst mijn bandenspecialist, daarna een bekende rallyspecialist die ik persoonlijk ken en daarna Volvo Nederland.
Allen stellen ze dat de bandenmaat bepalend is. In wintersportomstandigheden is 205 gewoon te breed. 195 is derhalve aan te bevelen, despite the looks.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”