V70 2.5 D, gechipped naar 165 pk. Heeft trouwens met dit topic geen relevantie, meen ik.diesel01 schreef:21% is ook niet gering..
Welk type Volvo gaat het om.
Ik heb op een klein heuveltje met snowtrac2 en vier personen met een V40 115pk diesel eens hetzelfde probleem gehad.
Ook de vorige V70 stond gauw stil en had ik kettingen nodig.
Een Golf heeft een ander onderstel/wielbasis, ook breedte van een band maakt een significant verschil in grip.
Ik heb ook best ervaring in europa op het gebied van grip/gladheid/gewicht maar de locals versla je niet op dat gebied.
Ik ben in de Ardennen door Scandinaviers voorbij gestoken alsof het niet glad was een paar minuten later mochten wij de gordijnen dicht trekken op de vluchtstrook op last van de autoriteiten omdat er geen doorkomen meer aan was.
Heb nog even gezocht op het www maar ga toch vermoeden dat een wat smallere band inderdaad in het voordeel kan werken.
Trouwens dat locals je links en rechts voorbij vliegen is ook mij bekend. Ik bestrijd echter dat ze ook beter een heuvel kunnen nemen. In mijn onderwerp als topicstarter moest ook de Golf vanuit stilstand in z'n één naar boven. Technisch dus niet anders dan ik deed.