APK: vanalles gefixt

Voor kenners: de "Roffel"
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik heb vandaag mijn 1999 C70 voor de APK gebracht, en daar kwam 'ie onverwachts niet doorheen :oops:

Ik heb een lijstje meegekregen met voornamelijk hoezen die lekken. Mijn APK vervalt op 1 april, dus ik heb een maand om zelf te gaan klussen.

Materiaalkosten liggen iets boven de 100 euro, maar arbeid wordt geschat op nog eens 290. Daar heb ik geen zin in...

Ik ben nu aan het zoeken naar handleidingen (in de Haynes staat het niet duidelijk), maar ik kan niet alle Engelse benamingen vinden of weet ze niet zeker. Kunnen jullie me hiermee helpen? Handleidingen zijn nog beter :)

- aandrijfashoes links bakzijde (cv-boot inner left / drive shaft boot)
- stabilisator rechtsvoor (stabilizer rod)
- stuurkogels (tie rod end)
- fuseekogelhoes linksvoor (???)
- stuurhuishoes rechts (steering system rubber boot)

Volgens mij zou het niet al te lastig moeten zijn, behalve de stuurhuishoes.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Denk dat je wat onderdelen betreft toch wel meer kwijt bent dan 100 euro.
Als de binnenste kogels versleten zijn zit je al dik aan dat bedrag van 100 euro.
Stab stang is ingeveer 40 euro
Ashoes 30 euro
Stuurhoes 20 euro
Binnenste kogels 55 euro ps
buitenste 40 euro per stuk.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

De stuurkogels zijn deze dingen toch (€ 19 per stuk)?

http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... t/1002505/

Daar is de stabilisator € 22,50 en de hoezen ongeveer € 20.

Ik ben zelf nog niet echt thuis in de suspension en stuurinrichting , maar net als met de distri ben ik wel van plan het on-the-go te leren :P Wat bedoel je met binnenste en buitenste kogel? En ik kan de fuseekogel(hoes) nog niet echt plaatsen.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Veneficus schreef:En ik kan de fuseekogel(hoes) nog niet echt plaatsen.
Ik begrijp uit je opmerking niet helemaal wat je bedoelt. Weet je niet waar deze hoes zit of weet je niet wat er mee bedoeld wordt ?

Dan zou in ieder geval het onderstaande plaatje het duidelijk moeten maken.
En of het nu een stuurkogel of een fuseekogel betreft maakt niet zoveel uit, de hoezen zien er allemaal gelijksoortig uit met slechts een bedoeling: het vuil buiten en het smeermiddel binnen houden !

Afbeelding

Is overigens niet van een Volvo !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Thx Rob. Ik weet alleen niet helemaal waar ik dat ding moet zoeken, maar er begint zich langzaam een plaatje te vormen. Hier steunt het wiel zelf op?
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Via Google:

Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Veneficus schreef:De stuurkogels zijn deze dingen toch (€ 19 per stuk)?

http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... t/1002505/

Daar is de stabilisator € 22,50 en de hoezen ongeveer € 20.

Ik ben zelf nog niet echt thuis in de suspension en stuurinrichting , maar net als met de distri ben ik wel van plan het on-the-go te leren :P Wat bedoel je met binnenste en buitenste kogel? En ik kan de fuseekogel(hoes) nog niet echt plaatsen.
Je hebt binnenste en buitenste stuurkogels en die van 19 euro op die site?
Daar ga ik verder maar niet op in.
Plus als je die kogels vervangt moet de auto ook uitgelijnd worden,kost minimaal 60 euro ex btw.
Dus die 100 euro is iets te optimisties gesteld vrees ik..
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ramon&Ramon schreef:Denk dat je wat onderdelen betreft toch wel meer kwijt bent dan 100 euro.
Als de binnenste kogels versleten zijn zit je al dik aan dat bedrag van 100 euro.
Stab stang is ingeveer 40 euro
Ashoes 30 euro
Stuurhoes 20 euro
Binnenste kogels 55 euro ps
buitenste 40 euro per stuk.
En dan nog het werk zelf erbij

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ja, het werk is juist de reden dat ik het zelf wil doen. Dat loopt in de honderden euro's. Het totaal voor de APK, inclusief alles wat hier staat met nog remvloeistofwissel die ik wel heb laten doen, kwam op minstens € 530, waarvan maar iets van € 110 aan onderdelen.

Wat betreft Ramon's twijfels over de prijs: de buitenste stuurkogels zijn niet zo duur. De binnenste zijn € 35 per stuk, en Volvo origineel zelfs € 65. Dan kom je inderdaad makkelijk op € 100 alleen al voor de stuurkogels. Maar ik geloof zeker dat je voor merkonderdelen te makkelijk teveel betaalt. Mijn garage zou dus ook geen merkonderdelen gebruiken en ik kom dan op ongeveer hetzelfde bedrag.

Ik heb intussen tutorials gevonden van alles wat ik moet doen, alleen moet ik nog even bij de garage checken of het alleen om de buitenste stuurkogels ging of dat het ook om de binnenste gaat. Ik dacht alleen buiten (L+R).
Het is vooral vervelend dat 3 dingen links moeten en 3 dingen rechts.

Misschien een hele domme vraag, maar als ik de hoezen vervang, moet ik dan ook meteen opnieuw invetten? Of doe je dat alleen bij het vervangen van de onderliggende onderdelen?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

ramon maak je niks wijs over volvo prijzen!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je aan dit soort onderdelen gaat sleutelen is een beetje technische kennis wel noodzakelijk,je bent immers met de wielophanging en stuurinrichting bezig.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij de ashoezen zit als het goed is vet. Ik heb van onze S70 ooit eens een ashoes vervangen, Spidan genomen en daar zat netjes een tube (zakje)vet bij. Overigens een erg smerig klusje

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik weet niet hoe technisch je bent, maar je hebt wel redelijk wat van de voorwielophanging los, zeker om een ashoes te vervangen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik ben zelf technisch opgeleid; fysisch en mechanisch inzicht is het punt niet. Daarom durfde ik de distributieriem ook wel aan zonder ervaring. Dit is hetzelfde, namelijk ervaring opdoen bij de eerste keer. Het is bij mij meer een gebrek aan kennis van naamgeving van onderdelen en exacte constructie van een auto die voor vertraging zorgen :P
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

al doende leert men, zo ik ook, en van fouten leer je nog meer
ik maak veel fouten dus...
nadat je alles vervangen heb kan de garage alles nog eens nalopen en gelijk uitlijnen
€530 voor apk..... och ik was vorige week 570 kwijt, apk + beurt
maar affein je doet maar, 't is jouw auto
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Veneficus schreef:Ik ben zelf technisch opgeleid; fysisch en mechanisch inzicht is het punt niet. Daarom durfde ik de distributieriem ook wel aan zonder ervaring. Dit is hetzelfde, namelijk ervaring opdoen bij de eerste keer. Het is bij mij meer een gebrek aan kennis van naamgeving van onderdelen en exacte constructie van een auto die voor vertraging zorgen :P
Succes zou ik dan zeggen, zorg voor goed gereedschap om de aandrijfas los te halen. Mijn ervaring is dat ze nog wel eens erg vast kunnen zitten.
Heb je een as met een bout of een moer aan het uiteinde ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Je bedoelt aan de kant van het wiel neem ik aan? Een collega heeft dit vaker gedaan, en hij heeft nog wel een grote sleutel en een paar meter pijp liggen die hij voor zijn Volvo gebruikt heeft. Hij heeft er toen met een moment van ongeveer 3000 Nm op gestaan :P

Zijn er assen met een bout aan het einde? Hoe zou dat zitten? Het is toch gewoon een as met schroefdraad en een moer?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31225
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is 3000 nm niet ernstig veel ?
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10908
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ramon&Ramon schreef:Als je aan dit soort onderdelen gaat sleutelen is een beetje technische kennis wel noodzakelijk,je bent immers met de wielophanging en stuurinrichting bezig.
+1!
Uit ervaring kan ik melden dat indien je bepaalde onderdelen wilt gaan vervangen die op het eerst moment relatief eenvoudig zouden kunnen zijn, in de praktijk zwaar klootn uit kunnen vallen. Waarom omdat je de benodigde hulpstukken qua gereedschap niet hebt.
Tja en dat wordt het een martelgang.... en een gevloek... :P Niet in de kerk maar onder de auto.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo". Een auto met inmiddels een “verhaal”.
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Met schade en schande wordt je wijs,maar ik zou dat niet op een stuurinrichting uit proberen als je er totaal geen verstand van hebt,maar ok,ieder zijn ding..
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”