tussenlager kardan as vervangen -> trilt nu.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

50% Wim. En van dat verschil koop ik elke 5 jaar een andere auto die 15 jaar oud is en gooi er 1000 euro onderhoud tegenaan. Op die manier rij ik auto voor een habbekrats.

Groot en stevig. Iedereen jaloers op de ruimte en trekkracht en ze voelen zich veiliger dan in hun eigen auto (u weet wel: die 14% koekblikjes).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik heb nu het gedeelte dat krom was vervangen door een ander deel. Maar nu moeten ze nog op elkaar gebalanceerd worden.

Heb vanmorgen al een paar bedrijven gebeld maar ze geven allemaal aan dat ze deze as niet kunnen balanceren vanwege de homokeneet.

Kent iemand een bedrijf.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Terberg in Ijsselstein is een hele goeie. Kunnen ook balanceren met de as onder de auto. Maar misschien net een tikkeltje te ver uit de buurt?
De verklaring dat een versleten ophangrubber de onbalans heeft gemaskeerd lijkt me trouwens ver gezocht. Als de as krom is had je dat zeker ook met een versleten ophangrubber gemerkt. Dat versterkt een onbalans eerder dan dat die het maskeert.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Toch was het zo. Ervoor trilde hij absoluut niet! de slag zat in het gedeelte waar het lager NIET op zit.

Terberg had ik al gebeld. Die konden de as niet balanceren was hun verhaal.

Heb er 1 in Veendam gevonden maar die hebben mij niet gevraagd wat voor as het was. Dus neem aan dat het daar dan geen probleem is. Prijs is ook netjes in mijn ogen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Heb er 1 in Veendam gevonden
Mag men vragen wie dat is?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Dat mag je zeker.

Dat is http://www.technotransbv.nl/
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ben er net geweest. Blijkt dat er minimale speling op de homokineet zit. Ze kunnen hem dus niet balanceren.

Heb vomd al een mailtje gestuurd maar ben bang dat het een duur geintje word.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

wim de jong schreef:Tsja, als je geen kosten wilt hebben voor onderhoud, koop je gewoon elke 2 jaar een nieuwe.......

Maar wat dacht je dan van de afschrijving?
Het gaat hier niet om kosten voor onderhoud, maar om een (lastige, tijdrovende) reparatie. En ik ben dan vrij pragmatisch; ipv. moeilijk doen zou ik de auto gewoon inruilen voor een andere tegen ongeveer dezelfde kosten bij te betalen en waarschijnlijk heb je dan weer een exemplaar dat minder kilometerslijtage heeft opgelopen...de 960's kosten tegenwoordig niks meer, je krijgt er bij wijze van spreken nog geld bij om hem mee te nemen. En dat is best zonde van die mooie auto's al vind ik de estate dan persoonlijk zelf niet zo mooi als de sedan :shock:.

Wat betreft de wegenbelasting: je haalt het er wel uit als je maar veel rijdt en dan nog is 100 Euro per maand nog steeds behoorlijk geld. Zelf ben ik weer terug naar 2 stuks 244/245 belastingvrij op LPG en van die uitgespaarde 1200 Euro per jaar ga ik dan op vakantie ofzo. Waarom 2? Als er 1 stuk gaat dan pak ik de andere en neem rustig de tijd om de ene te repareren...

Maargoed, dit is mijn boerenlogica. Er zijn er altijd die het veel beter weten :lol:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Een sedan is iig niks voor mij. Heb er een gehad maar ergerde me kapot dat ik niks kon vervoeren. Zelfs men nieuwe vaatwasser moest ik in men alto vervoeren omdat ie niet in de volvo paste....

Enne niks waard? Mag jij me een 960 Estate aanwijzen die strak in de lak staat. Gelijke opties heeft als die van mij. En in zeer goede staat van onderhoud verkeerd. En dan voor een appel en een ei zoals jij beweerd. Dan staat hij morgen voor de deur. Ow ja vergeet LPG niet... (heb net een nieuwe LPI tank+pomp vergeet dat ook niet)

Belasting is idd aan de hoge kant (330 euro per kwartaal.) Maar haal het er met gemak uit met mijn Km's. Voor 30 euro heb ik een volle tank en kan ik weer ruim 300 km rijden.

Km stand moet je door heen kijken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Waarom koop je geen as bij Rima of Verwijst,dan is het probleem toch opgelost?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Heb nu al 1 gebruikte as gekocht waar dus ook speling op de homokineet zit. Is het tussenrubber soepel dan zal dit niet te merken zijn maar zodra er een nieuw stug rubber gemonteerd zit krijg je alsnog trillingen. Bij technotrans hadden ze wel vaker zulke assen voorbij zien komen en bijna altijd hadden ze wel speling.
Ik moet er nog even over na denken wat ik doe.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

ik geef toe dat een betaalbare estate moeilijk te vinden is. Het begint zo bij 3450,-. en dan heb je er een onder de 300 dkm. Blijkbaar zijn er een speciaal type rijders voor, die het ook makkelijk kunnen veroorloven...
De gewone sedans kun je vrijwel allemaal voor minder dan een rug meenemen en dan zal men toch erg opgelucht zijn. Persoonlijk rijd ik liever niet in een estate, alhoewel het ook z'n voordelen heeft. Maar een wasmachine laat ik gewoon bezorgen door sterke mannen (die er voor geleerd hebben). Daarnaast heeft bijna elke Volvo een trekhaak om een aanhanger mee te trekken.

Ach zolang je het onder de noemer "hobby" gooit is er niks aan de hand, maar ik vind het vervangen van dure onderdelen vrijwel hetzelfde als geld in een bodemloze put gooien....de auto wordt er niks meer door waard helaas.

Sterkte er mee!
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Kijk dat bedoel ik. een sedan vind ik dan weer niks (die discussie heb ik ook altijd met mijn collega die een 960 sedan heeft.)
als ik elke keer als ik iets groots moet vervoeren een aanhanger moet aan hangen dan kan ik die beter altijd er achter laten....

een auto is altijd een slechte investering. maar ja als je er goed voor zorgt en gewoon vervangt wat nodig is dan gaat zon tank eeuwig door en zet ik er nog een paar ton bij... moet mijn vader nog in halen met zijn 8 ton!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

moet mijn vader nog in halen met zijn 8 ton
Dat wordt lastig met een kromme as, :) :)
Voorlopig komt hij al naar me toe: "mag ik je D5 lenen voor mijn vakantie volgende week???" whaahaaahaa
Deze rijdt 5,3 l/100 km Dus € 90 voor ruim 1200 km.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ghehe Jup. Lijkt me niet goed vo or bak lager en cardan lager om zon stuk te rijden.

Daarna kijk ik wel weer verder.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jaaaa, wij dachten al zoiets.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Zow. Weer terug van korte vakantie met de D5 van men pa.

Gister heb ik de gebruikte as die ik toen gekocht heb weer terug in elkaar gezet en onder de auto terug gezet. Trillingen zijn nu weer weg. Maar zoals verwacht is het klopje weer terug omdat het rubber soepel is.

Maar voorlopig kan ik hier goed mee leven.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat lijkt op "terug bij af". Of niet dan?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik heb een groen servicebulletin van Volvo gezien waarin stond dat je de Hardyschijf vooraan de aandrijfas niet mag losmaken ivm trillingen achteraf..
Bij mij hebben we dat ook gedaan en inderdaad: rond de 80km/u dreunen met het nieuwe tussenlager!
In het zelfde servicebulletin stond dat je dan ringen onder de bevestigingsplaat van het tussenlager moest leggen zodat de as iets lager komt te liggen. Het heeft blijkbaar te maken met de stand van de as? Het heeft inderdaad geholpen, bij mij is het een heel stuk minder geworden.
Of het bij jou zal helpen weet ik niet, maar....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat nu als je de Hardyschijf moet vervangen?
Dan is loshalen dus ook noodzakelijk.
Meestal zit het tril probleem in de achterste baksteun,waardoor deze te laag komt te hangen,dit kun je ondervangen door vulringen te plaatsen onder de assteun,maar is niet echt de oplossing.
Ik zelf heb al een hondertal van die assen gedemonteerd gehad en nooit problemen onder vonden met trillen of wat dan ook,er is dus echt iets mis!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”