V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

Zo langzaamaan worden de eerste PIHs uitgeleverd in NL en België. Het is interessant om van de berijders te horen welk verbruik ze realiseren en hoe ze dat bereikt hebben.

Zo kunnen we van elkaar leren welke rijstrategie het beste is: wanneer Pure, wanneer Hybrid, wanneer Save, andere tips/trucs,...
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
rtino
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 24.10.2012 - 11:28

Heb gisteren een korte proefrit gehad in een MY13 Volvo V60 PIH en moet zeggen dat het electrisch rijden wel erg gaaf is.
Waar ik mij wel wat zorgen over maakte zijn de verbruikcijfers van de dieselmotor. In de boardcomputer zag ik een verbruik van 14,1 KM/L wat niet echt zuinig te noemen is.

Weet niet of dit verbruikcijfer klopt, maar dat was te lezen in de boardcomputer.
Ben wel erg benieuwd naar de ervaring van huidige PIH rijders.
Zelf zal ik voornamelijk snelweg kilometers maken dus ben ook erg gebaat bij een erg zuinige dieselmotor.
Gebruikersavatar
ZX10r
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
Locatie: REO Rotterdam en Omgeving

14.1 dat zijn gewoon D5 verbruikscijfers
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik ga mij hier niet echt om druk maken, heb ik bij geen enkele auto gedaan tot nu toe.
rtino
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 24.10.2012 - 11:28

Heb zelf in het verleden een VW Touareg 3.0 TDI gehad die gemiddeld 1 op 9 reed. Heb toen de overstap gemaakt naar een VW Passat 2.0 TDI die 1 op 14 reed gemiddeld. En ik hoopte eigenlijk met de V60 PIH dat er een zuinigere dieselmotor in aanwezig was.

Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Dat is dan net geen 650km op een tank (zonder elektro motor). dat is wel jammer dat je zo snel moet tanken.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

rtino schreef:Heb zelf in het verleden een VW Touareg 3.0 TDI gehad die gemiddeld 1 op 9 reed. Heb toen de overstap gemaakt naar een VW Passat 2.0 TDI die 1 op 14 reed gemiddeld. En ik hoopte eigenlijk met de V60 PIH dat er een zuinigere dieselmotor in aanwezig was.

Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
als je op de snelweg in hybrid mode rijdt, gebruik je zowel electra als diesel. Ik heb van Beesd naar Waddinxveen gereden en had toen nog een kwart aan electra over. Je rijdt dus niet continu electrisch tot het op is. Dus met de juiste rijstijl, ga je absoluut zuiniger rijden
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Tsja hoe ga je het berekenen he...
Als ik de folder lees zou je zo'n 900km moeten halen. MAAR er zijn bij mij dagen dat ik PUUR elektrisch kan rijden, dus dan haal ik veel meer kilometers op een tank...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik ben een doemdenker, ik weet het.

Ik gok dat het in de praktijk tegen gaat vallen. Ik denk dat veel PIH's niet zo vaak electrisch opgeladen zullen worden. Als het iets teveel gedoe is, als je bijvoorbeeld niet een handige laadpaal heb op zowel je thuis- als je werk-parkeerplaats, dan zal je toch voornamelijk op diesel rijden.
Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.

-aanvulling:
iets wat je overigens ook hoort over de priussen en dergelijke: In de praktijk zijn ze vaak helemaal niet zuiniger dan normale benzine auto's. Te zware rechtervoet enzo.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

Mwah, ik ga toch mn best doen. Een zware rechtervoet maakt met een D5 trouwens ook weinig uit. Ik heb wel eens geprobeerd super zuinig te rijden met mijn huidige D5 en het verschil war dermate gering dat ik vanaf dat moment weer gewoon gas gaf…erg he.. :-)
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4269
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

IkeV70 schreef:Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.
Zal zelfs iets meer zijn, die elektromotor en de batterijen moeten ook meegezeuld worden :-)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
wihoek
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:08

Met mijn huidige Ampera rijdt ik 40.000 km per jaar. Mijn ervaringscijfers:
-iedere dag thuis opladen (250x per jaar)
-beperkt bij laadpalen (50x per jaar)
-12 kwh per keer (€2,30 per keer)
-45 km per volle accu
=13.500 km elektrisch per jaar
dus 26.500 km fossiele brandstof tegen 1:16 benzine Ampera, 1:14 diesel Volvo
Al met al schat ik in €250 per maand kwijt te zijn aan elektra+fossiel. Rij je meer lange ritten dan korte, dan zal het wat hoger uitpakken. Meer korte dan lange ritten, wat minder kosten.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Interessante statistieken.

Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.

(t.o.v. een normale D5)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
wihoek
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:08

Dat zijn in ieder geval reëlere cijfers dan 1:40 tot 1:50 (of nog zuiniger).
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

IkeV70 schreef:Interessante statistieken.

Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.

(t.o.v. een normale D5)
756 euro is natuurlijk niks vergeleken bij de afschrijving van een nieuwe auto
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

De D5van 2012 e.v. valt niet te vergelijken met de 185PK D5 motor. Is echt veel zuiniger, icm GT (weliswaar zonderAWD) 1:20 als je rustig op de snelweg rijdt
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Exit
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 24.12.2012 - 23:19

Hi Walter

Heb je enig idee (we zullen je er niet aan ophangen ;-) wat het verbruik toen is geweest, tussen Beesd en W'veen?

Grtn
Onno
Walter schreef: als je op de snelweg in hybrid mode rijdt, gebruik je zowel electra als diesel. Ik heb van Beesd naar Waddinxveen gereden en had toen nog een kwart aan electra over. Je rijdt dus niet continu electrisch tot het op is. Dus met de juiste rijstijl, ga je absoluut zuiniger rijden
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Stukje naar de A2 is dan ook maar 650 meter. Stationsweg uit, rechtsaf over het spoor en na het viaduct linksaf de A2 op.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Walter schreef:nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.
Walter, je schrijft dat je bij stops overschakelt naar een andere modus. Kun je niet rijdend wisselen? Dus als ik de snelweg verlaat in Hybrid, moet ik dan eerst stoppen om naar Pure te gaan of kan dat terwijl de auto in beweging is?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”