Powerflush

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Ook ik had sinds een tijdje soms 'flares' bij het schakelen van 2 naar 3 en niet meer zo'n soepel schakelgedrag met de Geartronic.

Nu was de laatste flush (bij de dealer) al weer 3,5jr en 50.000km geleden dus wellicht tijd voor een volgende keer? Op het forum kwam ik veel succesverhalen tegen van Gery Slot's Powerflush methode dus een afspraak in Uden was snel gemaakt.

Ondanks de TomTom een beetje gezoek (blijkt de werkplaats achter de showroom van een leasebedrijf te liggen) en ontvangen door Obbe, een zeer ervaren en deskundige Volvo-man in hart en nieren.
De werkplaats is zoals ik graag zie; niet super netjes, ruikt naar 'auto's' en olie, kortom zoals het moet zijn :P

Na de koffie ging Obbe aan de slag (je mag/moet er zelf bij blijven) en gaf tijdens het hele proces veel uitleg; je moet zelf ook iets doen en dat is op instructie door alle versnellingen heen schakelen. Na ca. 3 kwartier is het hele spoel- en verversproces klaar; wordt de schakelcomputer gereset en gaan we rijden. De eerste schakelmomenten worden zeer precies 'ingeleerd' maar het duurt nog 500km voordat dit hele proces gereed is. Het verschil is meteen al zeer duidelijk merkbaar, super-smooth en zijdezacht schakelen!!

Het was een welbesteed en zeer plezierig bezoek waar ik ook weer veel van geleerd heb, Obbe bedankt!
Kortom: een aanrader!!!!
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Hoi Rob2u

Prettig te horen dat je bezoek aan onze werkplaats je bevallen is :-)

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Kijk dat is altijd handig zo'n adresje.
Aangezien ik niet in met een GT maar een "gewone" automaat rij vroeg ik me eigenlijk af of ik ook ooit aan de beurt ben.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Ik ga even sparen en dan ga ik GS ook bellen. Hoewel mijn auto pas 100 k op de teller heeft is ie wel uit 2003. Ik heb het gevoel dat mijn auto een tijdje stil heeft gestaan voordat ik hem kocht omdat hij behoorlijk beter is gaan schakelen sinds ik hem heb. Toch is er iets waardoor de GT bij vol gas niet super soepel schakeld tussen 3 naar 4. Hij houd soort van 2x in. Is dit een bekend euvel? En is het de GT?
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1911
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

w.stif schreef:Kijk dat is altijd handig zo'n adresje.
Aangezien ik niet in met een GT maar een "gewone" automaat rij vroeg ik me eigenlijk af of ik ook ooit aan de beurt ben.
Hier idem en die discussie is ook al vaker geweest, dat het altijd beter is of dat het niet hoeft wanneer je niets merkt.
Ik twijfel ook nog steeds, nu 13 jaar oud waarvan 2,5~3 jaar stilgestaan, niet aan één stuk maar in perioden van 4~6 maanden. Auto heeft nu 162.000 km gereden, maar schakelt zonder ook maar enige schok of hapering nagenoeg onvoelbaar. En is ook perfect te schakelen met het gaspedaal, zo soepel en verfijnd reageert ie nog.....

Dus qua leeftijd en gevoelsmatig zeg ik ja powerflush, maar aan de andere kant heb ik een hekel aan om bij twijfel altijd alles maar preventief vervangen tenzij het echt duidelijk is of direct gevaar oplevert, zoals D-riem of remmerij.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Racingbrick
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hoe je het ook draait of keert, een automaat zal veel sneller slijten met oude olie dan met altijd regelmatige vervangen olie.

Ik kan gewoon niet begrijpen hoe fabrikanten van auto's maar blijven zeggen dat je door kunt rijden tot je problemen krijgt... want dat zeggen ze eigenlijk.

Oh, slecht schakelen mijnheer? nou dan eerst maar eens nieuwe atf er in doen..

Het kwaad is dan al geschied... de slijtage aan het brein is dan al ingetreden ( meestal ) en een dure reparatie is dan vaak onvermijdelijk.

Elke 80.000 km een Powerflush laten uitvoeren is de kans om problemen te krijgen met de bak enorm te reduceren en een dure reparatie ( of vervanging ) zo lang mogelijk vooruit te schuiven...

Ook transmissie olie moet vervangen worden... hoe dan ook..

de additieven die in de nieuwe atf zitten verdwijnen er uit ( binnen 4 jaar )

wat heeft die arme atf allemaal te doorstaan?

- thermische belasting ( koud-warm-koud en dat duizende malen )
- mechanische belasting ( koppelomvormer )
- de moleculen gaan kapot ( vermalen door de tandwielen )
- hoge piek temperaturen ( ATF kan 130 graden worden of meer )
- aantrekken van vocht, ja dat rietje op de bak is echt ontluchting hoor

Waarom laat men wel de motorolie vervangen dan?

Een goede Powerflush met de machine is gewoon een must, alle andere methodes werken niet.
Dat is inmiddels wel bewezen..
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je vergeet een ander belangrijk ding.
Vaak wordt er verkeerde olie ingedaan of bijgevoegd en dat is ook zeer nadelig voor de bak.
Je zag dat vroeger vaak bij die CVT bakken.
Net als met stuurpompen waar men de verkeerde bijvuld,rode ipv groene.
En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen.
Gebruikersavatar
jee-bee
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 05.03.2012 - 17:49
Locatie: Gronau (westfalen)

Goed verhaal. Precies de redenen waarom ik de bak en stuurhuis preventief heb laten doen door Gerry en Obbe. De olie in je frituurpan kan ook heel lang mee, maar dan smaakt alles toch net iets minder na verloop van tijd. Zo denk ik er dan maar over!
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Daarom ververs ik de olie bij mijn auto,s ook elke 10000km,kan nooit kwaad.
Voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tja ik vond het indertijd al zon vreemde opmerking van een automaatreperateur :"nooit flushen, want dan haal je de rommel er ook uit, die moet in de bak blijven"op mijn vraag:"doe je dat ook bij de motor van je eigen wagen". volgde " de motor is iets heel anders als de bak.
tja ik ben geen deskundige, maar ik geloofde hem niet.
keep calm!, your randomizer is running
Jan
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Amsterdam

Mijn V70 Geartronic uit 2005 heb ik in 2011 bij nog geen 130.000km laten bij Powerflushen. De olie die eruit kwam was inktzwart; de bak is merkbaar beter gaan schakelen. Tegen de tijd dat de 180.000 km nadert, laat ik hem zeker opnieuw flushen.
De gewone AT van mijn 850R heb ik ooit bij circa 160.000km laten doen; ook dat gaf een goed merkbare verbetering. Het geleidelijk minder mooi schakelen valt je nauwelijks of niet op; de plotselinge verbetering wel!
V70N 2.5T AWD
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R AT.
Gebruikersavatar
TPRPowerflush
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Je vergeet een ander belangrijk ding.
Vaak wordt er verkeerde olie ingedaan of bijgevoegd en dat is ook zeer nadelig voor de bak.
Je zag dat vroeger vaak bij die CVT bakken.
Net als met stuurpompen waar men de verkeerde bijvuld,rode ipv groene.
En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen.
Ja, helemaal mee eens, in de 5 en 6 traps bakken moet gewoon een JWS 3309 compatible ATF anders breng je het gehele additievenpakket in de war.

ATF in de stuurpomp is inderdaad heel iets anders dan hydrauliek vloeistof, dat groene spul voor de modernere wagens...
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
Gebruikersavatar
TPRPowerflush
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Jan schreef:Mijn V70 Geartronic uit 2005 heb ik in 2011 bij nog geen 130.000km laten bij Powerflushen. De olie die eruit kwam was inktzwart; de bak is merkbaar beter gaan schakelen. Tegen de tijd dat de 180.000 km nadert, laat ik hem zeker opnieuw flushen.
De gewone AT van mijn 850R heb ik ooit bij circa 160.000km laten doen; ook dat gaf een goed merkbare verbetering. Het geleidelijk minder mooi schakelen valt je nauwelijks of niet op; de plotselinge verbetering wel!
Jan, de 5 en 6 traps bakken zijn gevoelig op de juiste ATF, daarom moet er in die bakken JWS 3309 ATF worden gebruikt, dit stelt AW als eis.
Dit komt door de limited slip lock-up in de hoogste versnelling.
Bij de 5 en 6 bakken is er een slip in de hoogste versnelling, dat is het ontwerp van die bakken ( je merkt het bijna niet, maar is echt zo ) om brandstof te sparen, juist door die slip moet er olie ie met het juiste additievenpakket ( wij gebruiken MOTUL multi ATF, en die is zwart op wit 100% compatible met JWS 3309 en de respectievelijke Volvo onderdeelnummers)
Er zitten bij de 5 en 6 traps bakken sensoren op de in en uitgaande assen, die slip wordt door de bak computer in de gaten gehouden, en bij te grote afwijking wordt de slip omgezet tot een vaste verbinding door de druk te in de bak te verhogen.
daarom is het zo belangrijk dat de viscositeit van de ATF goed is...
Oude olie is koud te dik, en warm te dun... zo werkt dat..
hebben we het nog maar niet over de verdwenen additieven tegen slijtage etc..

Bij de 4 traps is ergewoon een vaste verbinding in de 4, die bakken zijn veel minder complex dan de voor genoemde... gaan ook langer mee denk ik..
je kunt er ook niet veel aan instellen,en uitlezen zoals bij de 5 en 6 traps.
Toch kan je met de juiste nieuwe ATF in de 4 traps ook flinke verbetering merken.. en het leven van de bak verlengen...
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

+1 voor TPR en Volvotune (+ GSPowerfush)

Ik ben om. Volgende maand ga ik er wat geld aan uitgeven!
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Verstandig en ik heb geen aandelen... :)
Gebruikersavatar
jee-bee
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 05.03.2012 - 17:49
Locatie: Gronau (westfalen)

Ramon&Ramon schreef:Verstandig en ik heb geen aandelen... :)
Misschien moeten die langzaam maar zeker eens uitgegeven gaan worden :D
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Gebruikersavatar
ovwest
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 26.10.2012 - 11:20

Ik denk niet dat ze zwaar geld nodig hebben. In deze tijd rijd iedereen langer door in zijn of haar auto. Dat leverd dus mooi meer werk op en dat is ze gegund! Iedereen die Volvo's op de weg weet te houden is +1 :P
Volvo V70 R AWD 2003, 426 Silver, Nordkap Blue, Slick (no spoilers no roofrails)

Jeep Cherokee limeted 2000
Volkswagen Polo GTI 1996
Citroen AX GT 1995
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Zo dit topic even een schopje.

En heren wat zal ik doen?
Mijn V D5 automaat is vanaf 0km bij een drietal verschillende dealers in onderhoud geweest, waarvan de laatste ton bij dezelfde.
Zelf heb ik inmiddels 75dkm met deze topper gereden.

Mijn v nog maar 260dkm gereden heeft naar mijn idee nog nooit een oliewissel van de bak gehad, tenminste dat denk ik...
Wat zegt volvo eigenlijk zelf?
Zal ik mijn advieseur vragen om het domweg maar te gaan doen.
Hij moet met deze km stand straks een beurt met apk (november)
Is het verstandig om het bij een dealer te doen, of moet ik bij een specialist zijn (liefst Noord-Holland).
Enne wat kost het eigenlijk?

De V schakelt naar mijn idee niet slecht, tenminste dat denk ik, misschien denkt een ander daar heel anders over mijn 85er audi automaat schakeld anders maar ook heerlijk.
Laatst gewijzigd door w.stif op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26902
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor de zekerheid zou ik dan zeker een powerflush laten doen. Gewoon olie verversen heeft lang niet hetzelfde positieve effect.
Zelf mijn S60 bij 181.000 km bij Obbe laten doen en gezien hoe de olie er bij die kilometerstand uit ziet:

Afbeelding

Uden is vanaf Friesland wel heel erg ver rijden, maar ik weet haast wel zeker dat er ook eentje dichter bij je in de buurt zit
Geloof dat ik rond de 300 euro kwijt was. Effect is een bak die nog lekkerder is gaan schakelen en het is uiteraard een stukje onderhoud
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Nou ja van uit Friesland...vanuit Noord holland!
Staat me iets van bij dat er iemand in Heemstede of Heemskerk ofzo ook handig is in flushen.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”