V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

Dat wisselen kan al rijdend. Gelukkig maar...:-)
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24630
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

v60pih schreef:Stukje naar de A2 is dan ook maar 650 meter. Stationsweg uit, rechtsaf over het spoor en na het viaduct linksaf de A2 op.
Klopt. Maar onder de 120 rijdt je zo goed als volledig electrisch tenzij je plankgas geeft. En als de accucapaciteit daalt, komt het moment dat de auto overschakelt naar diesel ook sneller
Superfunky schreef:Walter, je schrijft dat je bij stops overschakelt naar een andere modus. Kun je niet rijdend wisselen? Dus als ik de snelweg verlaat in Hybrid, moet ik dan eerst stoppen om naar Pure te gaan of kan dat terwijl de auto in beweging is?
Dat kan gewoon, dat was omdat het toevallig zo uitkwam en we na die stop de snelweg weer op gingen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Exit
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 24.12.2012 - 23:19

Okay Walter, dat geeft wel een goede indruk.
Thanks.


Walter schreef:nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

heeft iemand al berekend wat het kost om een accu (helemaal) op te laden, wat ik lees is niet helemaal doorzichtig...:

Volgende van de newmotion site geplukt :
  • Type : Publiek en gedeeld
  • Abbonement : geen abbonement
  • Kosten : EUR 1,02 per uur (EUR 0,28 per kWh)
  • Type : Snellader (landelijk)
  • Abbonement : EUR 8,47 per maand
  • Kosten : EUR 5,08 voor 10 minuten, EUR 8,13 voor 30 minuten
Sugggesties / schoten voor de boeg zijn welkom
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Een snellader heeft geen zin, dat kan niet met de V60. Accu is 11,2 kWh dus daar reken ik mee totdat ik eigen ervaring opdoe met het laden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
badi
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.12.2007 - 19:53
Locatie: Ulvenhout

Ik heb hem sinds 25 januari, inmiddels 7000 km gereden. Bij ca 120 km per dag en thuis en op het werk laden kom je uit op ca 1:30. Opvallend is dat de buitentemperatuur een enorme invloed heeft, vorige week bij 14 graden was het bereik met een volle accu meer dan 10% meer. In de mix, dus met langere afstanden tussendoor kom je denk ik niet verder dan 1:22.

Gr Bart
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33115
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wat leuk te horen!
Hoe bevalt hij verder?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Exit
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 24.12.2012 - 23:19

Jeuhhhhh! Eindelijk iemand hier die z'n eerste echte gebruikerservaringen deelt ;-)
badi
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.12.2007 - 19:53
Locatie: Ulvenhout

Ik ben er blij mee, auto is zeer compleet, comfortabel, zeer snel als het moet / kan, en ook fiscaal aantrekkelijk. Met de koude van de laatste weken valt het bereik op alleen de accu wat tegen, buitentemperatuur maakt overigens een enorm verschil. 15 gr warmer (vorige week) is 15% meer bereik!
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

Scheelt het niet als je de motor voorverwarmt?
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Dat vind ik erg nette verbruikscijfers
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
regel42
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.06.2008 - 18:14
Locatie: Groningen
Contacteer:

@badi: neem je in het verbruik nu ook het verbuik van de elektra mee of tel je alleen de diesel die je erin gooit ?
Verder mooie auto !
Volvo V70 D4 - 2015 -
Volvo 144 - 1968 -
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

@ zoefje uit locked topic; het gemiddeld verbruik op de bc hoeft niet overeen te komen met het gem verbruik van de laatste 1000 km zoals je schrijft. Je kunt in on call je rittenstaan eenvoudig exporteren in excel (een druk op de knop) en vervolgens de totale hoeveelheid diesel delen door de totale km's. je kunt dan eveneens de totale hoeveelheid kw's erbij vermelden waarbij je van kw vebruikt volgens mij kw geregeneerd af mag trekken.

Mij ervaring tot nu toe is dat de auto op korte ritten erg zuinig is (ook als je het e vebruik en het redement van een centrale meeneemt) ga je lange ritten maken of met lege accu starten dan stijgt het naar vebruik vooral op de snelweg waar je weinig regenereerd in de richting van "normale" D5 waarden, opzich ook logisch natuurlijk.
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

NielsPHEV schreef:Mij ervaring tot nu toe is dat de auto op korte ritten erg zuinig is (ook als je het e vebruik en het redement van een centrale meeneemt) ga je lange ritten maken of met lege accu starten dan stijgt het naar vebruik vooral op de snelweg waar je weinig regenereerd in de richting van "normale" D5 waarden, opzich ook logisch natuurlijk.
Stel je rit bestaat uit stadsverkeer-snelweg-stadsverkeer. Heb je dan het beeld dat je zo'n rit best geheel Hybrid kunt afleggen? Of beginnen met Pure, op de snelweg Hybrid en daarna weer Pure?

Of is de accu leeg na een (redelijk) stuk snelweg? En zo ja, heeft het dan zin om op de snelweg de Save-stand te gebruiken? Want met de Save-stand kun je het laatste deel weer Pure rijden, maar is waarschijnlijk het snelweggedeelte minder zuinig omdat je dan meer diesel verbruikt.
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wat ik mij afvraag. Is het niet slecht voor de diesel motor om steeds aan en uit te gaan? Dat zal die niet zo lekker vinden denk ik. En al helemaal niet na een stevige acceleratie.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

rsnhakan schreef:Wat ik mij afvraag. Is het niet slecht voor de diesel motor om steeds aan en uit te gaan? Dat zal die niet zo lekker vinden denk ik. En al helemaal niet na een stevige acceleratie.
Deze vraag heb ik ook gesteld. Ik kreeg als antwoord dat de motor wel iets is aangepast op dit gebruik. Maar ik vraag het me ook nog steeds af. De motor start meestal als je ook aardig wat vermogen nodig hebt en dus zal de motor gelijk redelijk wat toeren moeten draaien.

Is er iemand van het forum dit weet hoe dit zit? (bart?)
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Misschien wordt de dieselmotor wel constant warm gehouden?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Bluemagics schreef:Misschien wordt de dieselmotor wel constant warm gehouden?
Volgens mij is dat wel 1 van de aanpassingen, maar de olie kan toch nog niet op de temperatuur zijn? Of misschien laten ze het blok af en toe een slag maken.
Ook iets zwaardere materialen. Maar dit zou betekenen dat het een ander blok is dan de normale D5 en dat lijkt mij ook weer sterk.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

In de D5 voor de PIH zit een aangepaste zwaardere krukas.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

Ben trouwens wel benieuwd naar het totale technische design in detail. Waar zit de generator/dynamo en wat voor vermogen levert dat op als je rijdt bijvoorbeeld ?
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”