Relatief gezien ben ik best tevreden. Ik zeg relatief omdat ik ook audio en HT fanaat ben. Sterker nog ben moderator op een DVD forum en lid van vele audio en HT forums. Thuis heb ik dus veel mooiere spullen staan als dat welke fabrieksaf auto installatie kan brengen.
In eerste instantie (komend van de vorige s60's en hun HU modellen), was ik voor de prijs die je betaald wat teleurgesteld. Dit had deels te maken met het missen van de hoedenplankspeakers. Het geluid van de Sensus klonk bonkerig en de oudere software versies benutten niet het vermogen van de versterkers. Echter na enige tijd inspelen en de gemeldde middentone correctie was het al een stuk beter. De meeste resonanties zijn gelukkig ook weg door mijn aanpassing of het moet een hele zware bastrack zijn. Het enigste wat ik nu nog op te merken heb is dat de speakers elkaar in de weg zitten bij hoge volumes. Zeker omdat de resonatie fix hogere volumes toelaat, heb ik het idee dat de bas sommige hoge tonen elimineert. Hoe harder hij staat, hoe meer het negatieve effect. Maar gelukkig hoef ik die volumes niet te halen en zijn ze ook niet goed voor je gehoor, maar toch. Ik had het idee dat dit door de laatste update is ontstaan, maar dat durf ik niet te zeggen. Er schijnt alweer een nieuwe versie te zijn dus die ga ik zeer binnenkort eens laten installeren. Ben benieuwd.
Ik heb hem meestal wel op dolby prologic IIz staan. En alle center en surround instellingen op nul, dus dan overheerst de center niet. Ik vind dat persoonlijk iets openener en helderder klinken dan op surround off.
Daarnaast is het hele surround idee een grote grap in de sensus. Dolby digital geeft bij mij geen discrete center bij het afspelen van dvd's en ook een discrete stereo mode onbeert in de Volvo. (Eigenlijk not done voor een audiosysteem van dit kaliber) Maar in die zin vind ik het ook niet op gaan om te stellen dat dolby alleen voor films is en niet voor muziek. Het heeft in grove lijnen namelijk weinig met echte dolby te maken en dan is de regel letterlijk WYHIWYG. Kortom die instelling is zwaar persoonlijk.
Maareuh, ben ik dan negatief over de Premium. Nou nee. Ten eerste had ik geen keus. Het verschil met de performance vind ik veels te groot (ook al is het aan de prijs) En zo slecht vind ik het zeker niet klinken. Als je bedenkt dat er geen Subwoofer of hoedplank speakers aanwezig zijn kun je zelfs vebaasd zijn over de weergave van lage tonen. En dat zeg ik als bassist! :mrgreen:
Wat ik wel een grote tekortkoming vind is dat Volvo auto's maakt die zelfs remmen, rijden bijna denken, maar op audio functionaliteit lopen ze altijd enkele jaren achter. Je USB moet als fat32 geformateerd zijn. (Zo 2000) Eindelijk een mooi display maar Album covers en grafische pracht zijn ver te vinden in het scherm. OOk de ondersteuning voor video containers zijn karig. Beetje jammer, maar wellicht dat de Sensus Connected Touch het geheel weer een paar niveau's omhoog tild en ik ben bang dat ik die optie ga lichten in week 23.

Kortom: het is zeker niet het beste (Volvo) audio systeem, maar ik zou ook niet anders willen. PS: Laat je niet teveel leiden door het aantal speakers wel of niet. DE maatstaaf voor audio is altijd WYHIWYG.