@Obbe,
Ik heb begrepen dat als je de EGR hardwarematig dicht zet (EURO 3) een foutmelding krijgt. Niet in de auto, maar enkel als je de foutcodes uitleest met Vida. Dit heb je al aangegeven en zo ervaar ik het ook. Zover ik weet komt die foutmelding omdat de EGR sensor geen luchtstoom kan meten door de plaat die ervoor zit (Edit: erachter).
Nou heb op een ander forum, van een ander merk, hierover iets gelezen: Als je in het plaatje een klein gaatje maakt komt er een luchtstroom tot stand. Hierdoor meet de EGR sensor een luchtstroom en krijg je geen foutmeldingen meer.
Ben jij hiermee bekend?
Diesel EGR en motor reiniging
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er is geen EGR sensor die een luchtstroom meet, maar de Lambda sensor die een tekort aan lucht meet. Een gaatje in een plaatje maken geeft uiteraard nog steeds vervuiling, en het lijkt me niet ondenkbaar dat de EGR klep zelf problemen gaat geven. Er hoopt zich daar dan veel roet op waardoor de klep zelf vroeg of laat vast gaat zitten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik zou ook niet weten hoe je een plaatje moet monteren bij de nieuwe egr kleppen..
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
@Ed,
De oplossing leek me aannemelijk, behalve dat ik fout zat met de EGR sensor. Mocht het werken, een gaatje betekend nog altijd 90% minder vervuiling, dan is het een goedkope oplossing.
Qua vervuiling heb je misschien wel een punt. Dichtzetten betekend geen luchtstroom en geen roet. Bijna dicht betekend weinig luchtstroom en grote kans op vervuiling van de EGR met als gevolg de EGR klep die niet meer functioneert en dan een storing gaat geven.
Thanks!
PS, leuke discussie en testen, zeker op deze pagina.
De oplossing leek me aannemelijk, behalve dat ik fout zat met de EGR sensor. Mocht het werken, een gaatje betekend nog altijd 90% minder vervuiling, dan is het een goedkope oplossing.
Qua vervuiling heb je misschien wel een punt. Dichtzetten betekend geen luchtstroom en geen roet. Bijna dicht betekend weinig luchtstroom en grote kans op vervuiling van de EGR met als gevolg de EGR klep die niet meer functioneert en dan een storing gaat geven.
Thanks!
PS, leuke discussie en testen, zeker op deze pagina.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je moet het zo zien dat je door de luchtstroom van de EGR beperkt wat lucht mist in het verbrandingsproces. Als je dat niet corrigeert met de inspuiting wordt de lucht/brandstof verhouding anders en zal de lambda sensor dit waarnemen. In het programma van de ECU is er echter een bandbreedte waarbinnen de waardes mogen fluctueren, zodra je daarbuiten komt wordt er een storingscode opgeslagen, bijv "air/fuel mixture rich". Als je nu zorgt dat je de flow van de EGR zodanig beperkt dat je binnen het kenveld van de ECU blijft krijg je dus geen storingscode. Echter zit je al wel op de rand van het toelaatbare. Als de temperatuur dus wat stijgt of daalt zou het maar zo kunnen zijn dat je dan wel een foutcode krijgt. Bovendien loopt de motor niet optimaal meer.
Als je het in het programma corrigeert zorg je ervoor dat de luchtstroom van de EGR niet meer meedoet vwb de inspuiting en klopt de lucht/brandstof verhouding weer. Dus ook hierdoor minder vervuiling (geen brandstof overschot, en dus minder roet) en een beter lopende motor.
Als je het in het programma corrigeert zorg je ervoor dat de luchtstroom van de EGR niet meer meedoet vwb de inspuiting en klopt de lucht/brandstof verhouding weer. Dus ook hierdoor minder vervuiling (geen brandstof overschot, en dus minder roet) en een beter lopende motor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Conclusie,niet knoeien aan een auto die aan de nederlandse wetgeving voldoet en aan de emissie eisen..
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Nee, maar als de "test" auto een storing krijgt kunnen we dat voor de grap eens proberen.pieneman schreef:@Obbe,
Ik heb begrepen dat als je de EGR hardwarematig dicht zet (EURO 3) een foutmelding krijgt. Niet in de auto, maar enkel als je de foutcodes uitleest met Vida. Dit heb je al aangegeven en zo ervaar ik het ook. Zover ik weet komt die foutmelding omdat de EGR sensor geen luchtstoom kan meten door de plaat die ervoor zit (Edit: erachter).
Nou heb op een ander forum, van een ander merk, hierover iets gelezen: Als je in het plaatje een klein gaatje maakt komt er een luchtstroom tot stand. Hierdoor meet de EGR sensor een luchtstroom en krijg je geen foutmeldingen meer.
Ben jij hiermee bekend?
<< edraket>> Als je het in het programma corrigeert zorg je ervoor dat de luchtstroom van de EGR niet meer meedoet vwb de inspuiting en klopt de lucht/brandstof verhouding weer. Dus ook hierdoor minder vervuiling (geen brandstof overschot, en dus minder roet) en een beter lopende motor.
+1
Dan kom je weer bij het begin van dit draadje terecht, EGR, motor en injector cleaningRamon&Ramon schreef:Conclusie,niet knoeien aan een auto die aan de nederlandse wetgeving voldoet en aan de emissie eisen..
groet Obbe
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ja,maar misschien met bijgestelde meningen.volvotune schreef:Nee, maar als de "test" auto een storing krijgt kunnen we dat voor de grap eens proberen.pieneman schreef:@Obbe,
Ik heb begrepen dat als je de EGR hardwarematig dicht zet (EURO 3) een foutmelding krijgt. Niet in de auto, maar enkel als je de foutcodes uitleest met Vida. Dit heb je al aangegeven en zo ervaar ik het ook. Zover ik weet komt die foutmelding omdat de EGR sensor geen luchtstoom kan meten door de plaat die ervoor zit (Edit: erachter).
Nou heb op een ander forum, van een ander merk, hierover iets gelezen: Als je in het plaatje een klein gaatje maakt komt er een luchtstroom tot stand. Hierdoor meet de EGR sensor een luchtstroom en krijg je geen foutmeldingen meer.
Ben jij hiermee bekend?
<< edraket>> Als je het in het programma corrigeert zorg je ervoor dat de luchtstroom van de EGR niet meer meedoet vwb de inspuiting en klopt de lucht/brandstof verhouding weer. Dus ook hierdoor minder vervuiling (geen brandstof overschot, en dus minder roet) en een beter lopende motor.
+1
Dan kom je weer bij het begin van dit draadje terecht, EGR, motor en injector cleaningRamon&Ramon schreef:Conclusie,niet knoeien aan een auto die aan de nederlandse wetgeving voldoet en aan de emissie eisen..
groet Obbe
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Op meerdere forums is dit geprobeerd en werkt slechts kortstondig. Zo'n klein gaatje zit binnen de kortste keren dicht en heb je een volledig uitgeschakelde EGR.Nou heb op een ander forum, van een ander merk, hierover iets gelezen: Als je in het plaatje een klein gaatje maakt komt er een luchtstroom tot stand. Hierdoor meet de EGR sensor een luchtstroom en krijg je geen foutmeldingen meer.
Ben jij hiermee bekend?
Ik heb een beetje zitten googlen en het blijkt dat tijdens het regeneratieproces van de DPF het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen geregeld wordt middels de EGR. Het uitschakelen van de EGR kan dus leiden tot problemen omdat het regeneratieproces niet meer goed verloopt.
Oplossing lijkt me de EGR af te doppen, software matig eruit programmeren en het roetfilter leeg maken.
Zolang men geen NOx in de uitlaatgassen meet, komt men er niet achter omdat de auto altijd wel door een roetmeting komt. In Belgie wordt op een Volvo automaat sowieso nooit een roetmeting gedaan.
Voor een oudere auto vind ik dit wel een optie maar op een nieuwere waar nog garantie op zit (of Select garantie) gaat mij dit een beetje ver.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Roetmeting in nederland wordt bij auto,s vanaf dec 2005 niet gedaan,wordt via de uitleesprocedure gemeten en gecontroleerd op emissie storingen en eventuele wijzigingen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Dat wist ik niet. Krijg je als je sinds 1999 in Belgie woont.Roetmeting in nederland wordt bij auto,s vanaf dec 2005 niet
NOx wordt met de apk niet gemeten en dat is net het deel dat de EGR regelt.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Als er ook maar een foutje in staat, iets met een goed afgeronde procedure alsnog roetmeting hoor!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Volvotune
Ik ben heel benieuwd wat het kost om dat vinkje aan te zetten zodat het dpf niet meer meedoet en de auto dus niet meer regenereert.
Een lege dpf is wel aan te komen of anders een tweede handse en die leeg kloppen. Dan houd je de oude origineel.
De egr is al softwarematig dicht gezet door Rica.
Ik ben heel benieuwd wat het kost om dat vinkje aan te zetten zodat het dpf niet meer meedoet en de auto dus niet meer regenereert.
Een lege dpf is wel aan te komen of anders een tweede handse en die leeg kloppen. Dan houd je de oude origineel.
De egr is al softwarematig dicht gezet door Rica.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13822
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
@Turbodesk: Je moet daarvoor bij Volvotune zijn. Die doet het zelf
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Thijs schreef:Als er ook maar een foutje in staat, iets met een goed afgeronde procedure alsnog roetmeting hoor!
Ik weet hoe het werkt,doe zelf apk keuringetjes..
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Geacht forum,
Nog éénmaal de ultieme vraag: kan bij een V70 D5 2002 het EGR-systeem zonder enig probleem met een plaatje afgesloten worden? Ik weet dat er al veel over geschreven is, doch er zijn verschillende meningen. Een simpele vraag verdient een simpel antwoord: Y / N. Indien negatief wat zijn dan de implicaties indien dit toch gebeurt (meldingen, slechte werking, ...). Uitstoot belangt mij eigenlijk niet aan, aangezien de Belgische keuring een automaat toch niet op roetuitstoot (die er wel degelijk in ruime mate aanwezig is!) mag testen. Ik kijk uit naar een eenvoudig antwoord van de kenners. Alvast bedankt.
Nog éénmaal de ultieme vraag: kan bij een V70 D5 2002 het EGR-systeem zonder enig probleem met een plaatje afgesloten worden? Ik weet dat er al veel over geschreven is, doch er zijn verschillende meningen. Een simpele vraag verdient een simpel antwoord: Y / N. Indien negatief wat zijn dan de implicaties indien dit toch gebeurt (meldingen, slechte werking, ...). Uitstoot belangt mij eigenlijk niet aan, aangezien de Belgische keuring een automaat toch niet op roetuitstoot (die er wel degelijk in ruime mate aanwezig is!) mag testen. Ik kijk uit naar een eenvoudig antwoord van de kenners. Alvast bedankt.