XC70 2.4D als caravantrekker

gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Kan iemand mij, het liefst uit eigen ervaring, iets vertellen over de capaciteiten van een V70/XC70 als caravantrekker.

Het gaat dan om de versie met de 2.4D motor (D5244T14) zoals die o.a. in MY10 leverbaar was.

Relevante gegevens (uit Instructieboekje) van de motor gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak:

175pk/3000 – 4000 tpm
420Nm/1500 – 2750 tpm

De caravan die getrokken zou moeten worden heeft een TMM van 1700 kg.

Wat verder op dit moment erg verwarrend is voor mij v.w.b. het max. gewicht geremde aanhanger is dit (uit Instructieboekje)

2.4D Handbak, M66 (V70) 1800 kg (XC70) 1500 kg.
2.4D AWD Handbak, M66 (XC70) 2100 kg.

Ik vrees dat ik XC tot nu toe altijd verkeerd heb uitgelegd want ik dacht dat XC stond voor AWD......

Deze XC70 heb ik op het oog. (2.4D Drive Momentum ; 04/10 ; 101.500 km)

Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Thijs
7th Gear member

Ik heb geen precies vergelijk, maar mijn 2.4D (163pk) kan prima overweg met onze 1600 kg hymer. (die meestal wel rond de 1700 kg achter de auto hangt) Qua vermogen en vooral koppel steekt de 2.4D die jij op het oog hebt er boven uit met 60Nm meer. Ik rij menig een de bult op soepeltjes voorbij. Qua onderstel kan ik je dan weer niet helpen, dat is wel wat anders. Oja, ik heb ook de handbak.

Mooie auto zo op het plaatje trouwens!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Mijn 2.4D, en je kent hem dus je weet het is geen XC, sleurt dik 1600 kg Hobby met het grootste gemak van hier naar de Cote'd Azur. Tussen Nancy en Lyon zijn er een paar lange stijgingen waarbij ik van de 5e naar de 4e moet maar verder nada problemos en een prachtig verbuik van 1 : 11

Kijk even op www.caravatrekker.nl , daar staan wel gebruikerservaringen maar in zijn algemeenheid: Er staat Volvo op maar John Deere of Caterpillar (qua trekken dus) had er ook op kunnen staan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Thom
5th Gear member

Een XC70 handbak, zonder xenon..(dus ook geen automatische hoogteregeling voor de koplampen). Die moet wel heel scherp geprijsd zijn wil je daaraan beginnen.. Heeft deze automatische niveauregeling? Dat lijkt me met een flinke caravan erg plezierig.
Jers3n
5th Gear member

Deze handgeschakelde FWD 2.4D (in NL heeft die de toevoeging DrivE) met dus inderdaad 175Pk en 420Nm mag volgens mij dus maar max. 1500kg trekken. Dat heb ik in deze prijslijst gevonden. Daar zal het ontbreken van AWD ongetwijfeld mee te maken hebben, maar lijkt dus vooral met de versnellingsbak te maken te hebben. Immers mag een zelfde 2.4D met geartronic 300Kg meer mag trekken.

Dus dan zou een caravan met een TTM van 1700Kg er toch niet achter mogen?
Of het niet gaat is een tweede, zolas al gezegd, met GT mag het wel en, bv. onze XC70 heeft "slechts" 400Nm en mag max. 1800Kg trekken.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Discovery
5th Gear member

Ik denk dat je gelijk hebt Jers3n, motor kan het makkelijk hebben. Volvo zegt niet voor niets 1500, ik vermoed dat zwaardere belasting kan leiden tot schade aan de versnellingsbak door de eco-verhoudingen in de bak.
lint
Geartronic member

Dat zie je inderdaad wel vaker dat de Eco modellen een lager trekgewicht hebben, een gunstige uitzondering is dan de Volvo V60 PIH.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
The Soldier
2nd Gear member

Heb zelf zoals je in het onderschrift kunt lezen een D5 185 pk met handbak. Onze caravan is een Knaus 500 met 1500 kg as. De Knaus is een windvanger hetgeen wellicht meer invloed heeft dan het gewicht van een aanhanger
Perfecte combi, ik rijd vrijwel altijd in de 5de versnelling om de motor toch wat toeren te laten maken. Ik zet de cc op 2000 rpm en we rijden dan tussen 95 en 100 km/h op de teller, prima tempo voor ons. De combi kan echt veel harder, maar bewijst zich vooral berg op.
Verbruik was ca. 1:8,8 km gedurende hele reis van 2750 km.

Beste combi tot nu toe
V70 D5 Momentum 2008 M6
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de reacties en zeker voor de link naar caravantrekker.nl
Ik ken deze website wel maar helemaal nooit meer aan gedacht omdat we tot nu toe altijd met de caravan achter een Defender hebben gereden en dan hoef je beslist niet af te vragen of het kan of mag enz.

De details zijn verder niet belangrijk maar we hebben nu 5 auto's en 2 motoren. Mijn vrouw die rijdt al nauwelijks meer en heeft besloten haar rijbewijs, als het verloopt begin 2014, niet meer te verlengen. Dus ........ er staat een radicale verandering voor de deur v.w.b het voertuigenpark. Dit zou evt. de eerste keer worden dat we de caravan achter een personenauto hangen. We hebben daar geen ervaring mee en de keuze waar we echt mee bezig zijn is een Volvo XC70 óf een Land Rover Discovery 3 of 4. die dan als enige auto overblijft.
Twee auto's die zeker qua mogelijkheden totaal niet met elkaar te vergelijken zijn en met waaróm nu juist de keuze tussen deze twee zal ik jullie niet lastig vallen. De XC60 of XC90 komen in ieder geval niet in aanmerking.

Maar ik ben alleen al goed geholpen doordat ik nu weet dat ik XC en AWD altijd ten onrechte 'op een hoop' heb gegooid ........

Gelukkig hebben we geen haast en daarom zal het nog wel even duren voordat ik er iets meer over kan zeggen óf ......... misschien ook niet ! :wink:
Jers3n schreef:Dus dan zou een caravan met een TTM van 1700Kg er toch niet achter mogen?
Dat is geen enkel probleem. Zo lang het daadwerkelijke gewicht niet hoger is dan het max. trekgewicht van de auto is er niets aan de hand.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
The Soldier
2nd Gear member

Volgens mij mag een handbak 1800 kg trekken en een geartronic zelfs 2000 kg. Dit in het geval van een v70 2.4 D5.
V70 D5 Momentum 2008 M6
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Hey Rob, je hebt toch wel een B/E rijbewijs :?: :D :D :wink:
Vigilat ut quiescant
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Rob is uit de tijd dat je dat gewoon bij het gemeentehuis ophaalde ...

(Sorry)

Mijn vader is iets ouder en die hoefde alleen maar een keer een rondje op het plein te rijden en een keer goed remmen. Voila: ABCDE in de pocket.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
evert65
6th Gear member

iets?, dan moet die al voor 1950 zijn afgereden, de mijne kreeg het al niet meer allemaal.....
keep calm!, your randomizer is running
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:Hey Rob, je hebt toch wel een B/E rijbewijs :?: :D :D :wink:
De hele meuk: AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D, BE, C1E, CE, D1E, en DE.

Allemaal volgens de 3de EU-rijbewijsrichtlijn zoals die 19 jan. j.l. van kracht is geworden.

We gaan overigens vandaag met de caravan achter die XC70 proefrijden. Puur alleen om te weten hoe dat rijdt want nu we weten dat het een 2WD is valt hij sowieso in de XC uitvoering al af. Maar dat hebben we de verkoper niet verteld natuurlijk .............
We hebben ook nog een XC70 D5 AWD gevonden die qua km.stand aan de eisen voldoet maar die heeft geen trekhaak. Maar als blijkt dat deze DRIVe uitvoering het zonder problemen aankan dan kunnen we er zonder meer vanuit gaan dat een D5 zeker geen problemen op zal leveren.
Groot voordeel is dat we gaan rijden in een heuvelachtig gebied waar ook lange steile hellingen zijn zoals die, vaak aangehaalde, bij Luik.
Het enige dat evt. een 'verrassing', positief of negatief, zou kunnen zijn is de stabiliteit en ik denk dat die wel beduidend anders zal zijn dan bij de combinatie waar we nu mee rondrijden. Vermoedelijk zal de verkoper naar oud Portugees gebruik wel meerijden en ik weet nu al dat hij, mocht het al niet tijdens zijn, in ieder geval na de proefrit een 'verschoninkje' nodig zal hebben want dat is nog nooit anders geweest bij mensen die een proefrit van mij meemaken :lol:

Goed, we gaan het meemaken en jullie horen het nog wel.
Msuidgeest schreef:Rob is uit de tijd dat je dat gewoon bij het gemeentehuis ophaalde ...
Als ik ooit spijt heb gehad van het bekend stellen van mijn leeftijd..........dan is het wel op dit forum ! :wink: :wink:

Rob
diesel01
Geartronic member

Indien je de D5 awd gewoon op toeren houd met een mt heeft hij meer dan voldoende kracht om een "pukkel" als Luik te bedwingen.
Mijn vorige D5(185) ging daar met volle bepakking in 6 naar boven waarbij hij liet horen dat hij het niet erg vond maar het mocht wel een versnelling lager, waarbij hij in de 5 de souplesse even liet zien en begon te versnellen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Thom
5th Gear member

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo netjes om uitgebreid te gaan proefrijden met een auto (ook nog met een grote caravan erachter) die je op zeker toch niet gaat kopen.. :roll:
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

evert65 schreef:iets?, dan moet die al voor 1950 zijn afgereden, de mijne kreeg het al niet meer allemaal.....
1937 is het geboortejaar. En alles ging heel gemakkelijk.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Deze is het uiteindelijk toch geworden

Afbeelding

Discovery 3 ; 2.7 TdV6 ;6 versn. handgeschakeld ; S uitvoering ; MY09 ; 95.000 km gereden ; nooit in het terrein geweest (!) ; dealer onderhouden ;
Luchtgeveerd ; hoogte automatisch of handmatig instelbaar ; Terrain Respons Systeem (5 programma's) ; hoge en lage gearing ; permanente vierwielaandrijving ; 190 pk ; koppel 445 Nm/1900 tpm. ; aut. airco ; afneembare trekhaak.
Volgende week halen we hem op.
Er is natuurlijk iets aan voorafgegaan voordat we onze definitieve keuze gemaakt hebben.

De aangekondigde proefrit met een XC70 2WD en puur bij toeval hebben we ook nog proefgereden met een XC70 D5 AWD. In beide gevallen incl. caravan beladen tot 1500 kg.
Onze bevindingen:

Op de vlakke weg, via lange hellingen heuvel op of steil berg op geen enkel probleem. Voldoende trekkracht en alles voelt heel stabiel aan. Maar bergaf was toch even iets anders. Daar hadden wij v.w.b. de stabiliteit het gevoel dat we aan de grens zaten en dat voelde niet zo goed. Belangrijk is om niet te vergeten dat we altijd met een Defender als trekauto hebben gereden en daar merk je niet aan dat er 1500 kg. achter hangt. Ja wel bij accelereren en heuvel of berg op natuurlijk want dan is hij werkelijk niet vooruit te branden en staat de tijdwaarnemer niet met een stopwatch maar met een kalender !

Verder hebben we met beide ook over de smalle bochtige Portugese binnenwegen gereden die vaak erg slecht zijn en dat was dus werkelijk helemaal niets qua stabiliteit. Het gevoel dat de caravan bepaalt waar je heengaat overheerst. Niet prettig dus.

"Ja maar waarom rijden jullie dan over zulke wegen ?" is de voor de hand liggende vraag. Antwoord: Tja, dat doen wij nu eenmaal ! Wij trekken veel rond met de caravan en zoeken dan altijd afgelegen plekken op en de wegen daar naar toe zijn gewoon slecht en veelal onverhard. Vaak rijden we dan ook kilometers lang in de lage gearing, zelfs in de eerste of tweede versnelling om echt te kunnen kruipen. De auto is dan niet de beperking maar de caravan die best een goede bodemvrijheid heeft maar hij moet wel heel blijven natuurlijk ! (denk ook aan het torderen) Ik veronderstel dus dat wij onze combinatie geheel anders gebruiken dan degenen die er 1 of 2 maal per jaar mee op vakantie gaan naar een camping waarbij het grootste deel van de reis over de snelweg gaat en de rest in ieder geval ook over beduidend betere wegen dan in ons geval.

Kortom, wij zijn er heilig van overtuigd dat een Volvo van het type V70/XC70 met de juiste motorisering en een juiste belading van de caravan een prima combinatie vormt ! Getuige ook de flinke combinaties die ik in de topic Volvo's met caravans heb gezien én de vele combinaties die we in de vakantietijd tegenkomen !

Maar voor ons ? Nee, niet echt de geschikte trekauto.

Overigens is het wel leuk om te zien dat de specificaties van de D5 en de TdV6 motor niet echt spectaculair verschillen. Het is hoofdzakelijk de bodemvrijheid (óók voor gebruik zonder caravan !) en het verschil in gewicht (1706 kg vs 2394 kg) v.w.b. de stabiliteit, die maken dat de Discovery voor ons een betere keuze is dan de Volvo XC70.

O ja, nou maar hopen dat ik die 5 elektronische programma's van het TRS onder de knie krijg. :twisted: Van een Defender naar een Discovery 3 ....... de herinneringen aan de tijd dat ik de koelkast zag arriveren in mijn leven komen weer op in mijn gedachten ..............

Rob
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Rob, gefeliciteerd!
Als ik je verhaal zo lees hebbe jullie een weloverwogen keuze gemaakt en zijn gekomen tot de Discovery, fijne 6 pitter diesel trouwens. Het beeld wat ik van jullie vakantiebeleving en de daaraan gekoppelde trekauto-behoefte heb gekregen is dat jullie nogal off-road gaan. Althans, waarom draai je anders een bultje op in zijn 1e of 2e laag? Dan ben je niet op weg naar "Camping Zonnegloren" in Appelscha maar meer in de richting van "Camping Gorillazicht" in de bush bush volgens mij.
Mr. Clarckson van Top Gear zal jullie roemen en prijzen vanwege deze keuze omdat volgens hem dit "de beste of-roader in the world and it is British" is.

Des te zwaarder de trekauto in verhouding tot de caravan, des te stabieler is de combinatie. En met 445 Nm zou ik wel even oppassen mocht je de caravan ergens vastrijden. Als je niet oppast trek je zo maar het onderstel van de opbouw.
Heel veel vakantieplezier met deze auto.
Vigilat ut quiescant
t5power
5th Gear member

Ik moet stiekem toegeven dat ik deze discovery ook wel erg mooi vind! En goed dat je nog even ging testrijden met caravan, doen vast niet veel mensen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”