Dat klopt niet helemaal, lees
hier ook even.
Maar in het kort: Een retrofit roetfilter zal minder filteren, max. ca. 70% afhankelijk van belasting etc., dan een affabriek filter. Vandaar ook dat er bij goed gasgeven nog steeds een roetpluim te zien is, al het roet in de uitlaatgassen kan er op dat moment gewoon er niet uitgefilterd worden en gaat de atmosfeer in. Het is dus ook niet zo dat bij goed gasgeven de gefilterde roetdeeltjes er uit geblazen worden.
Bij langere ritten onder redelijke belasting, auto(snel)weg etc., zal het retrofit filter onder invloed van de hoge uitlaatgastempertuur schoonbranden, een soort regenereren dus zonder extra brandstof. Dit moet ook wel anders zit het na een paar 1000 km vol.
Een regenererend affabriek roetfilter filtert ca. 95% en zit na 300-900 km (afh. van belasting), ca. 80% vol, waarna het regeneratie proces gestart zal (moeten) worden. Lukt dat, door de aard van de ritten (te kort), niet krijg je een melding op je BC. Als het proces eenmaal op gang is is het zaak zolang door te rijden dat het ook afgerond is, anders zal getracht worden het regeneratieproces zo snel mogelijk te hervatten. En daar zit de grootste kwetsbaarheid van het systeem. Maak je het proces niet af en worden er weer (te) korte ritten gereden, kan het bij het hervatten van het proces zo zijn dat er te vroeg cq. te veel diesel wordt ingespoten voor het regenereren met het risico op verdunde motorolie (met diesel dus) tot gevolg. (Hier is genoeg over geschreven/te vinden op het forum).
Dit is zoals ik het begrepen heb, maar 'correct me if I'm wrong!'