Hoe rijden jullie met een roetfilter?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

2500 vind ik al veel :P Dat red ik alleen bij doortrekken in 3, verder hou ik hem rond 1500.
Zeg maar dat retrofit roetfilter van mij, regenereerd die ook?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Nee retrofit is maar een simpel ding, enkel filter die na x tijd verzadigd is. af en toe een keer flink roetblazen is goed voor de auto

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dat klopt niet helemaal, lees hier ook even.
Maar in het kort: Een retrofit roetfilter zal minder filteren, max. ca. 70% afhankelijk van belasting etc., dan een affabriek filter. Vandaar ook dat er bij goed gasgeven nog steeds een roetpluim te zien is, al het roet in de uitlaatgassen kan er op dat moment gewoon er niet uitgefilterd worden en gaat de atmosfeer in. Het is dus ook niet zo dat bij goed gasgeven de gefilterde roetdeeltjes er uit geblazen worden.
Bij langere ritten onder redelijke belasting, auto(snel)weg etc., zal het retrofit filter onder invloed van de hoge uitlaatgastempertuur schoonbranden, een soort regenereren dus zonder extra brandstof. Dit moet ook wel anders zit het na een paar 1000 km vol.

Een regenererend affabriek roetfilter filtert ca. 95% en zit na 300-900 km (afh. van belasting), ca. 80% vol, waarna het regeneratie proces gestart zal (moeten) worden. Lukt dat, door de aard van de ritten (te kort), niet krijg je een melding op je BC. Als het proces eenmaal op gang is is het zaak zolang door te rijden dat het ook afgerond is, anders zal getracht worden het regeneratieproces zo snel mogelijk te hervatten. En daar zit de grootste kwetsbaarheid van het systeem. Maak je het proces niet af en worden er weer (te) korte ritten gereden, kan het bij het hervatten van het proces zo zijn dat er te vroeg cq. te veel diesel wordt ingespoten voor het regenereren met het risico op verdunde motorolie (met diesel dus) tot gevolg. (Hier is genoeg over geschreven/te vinden op het forum).
Dit is zoals ik het begrepen heb, maar 'correct me if I'm wrong!'
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Chauffeur van ambulance(ziekenwagen), waar we de carrosserie voor doen, was verbaast dat z'n oliepeil steeg i.p.v. zakken.
Was een MB sprinter met roetfilter.

Heeft dit met het hierbovenstaande te maken?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als geregenereerd wordt door extrran brandstof in te spuiten zal dat de oorzaak kunnen zijn. Ik weet echter niet of MB ook extra inspuit of dat er een goedje bijgemengd wordt in de brandstof..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
snsman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.01.2013 - 22:22
Locatie: Nieuwegein

Wanneer je de roetfilter helemaal zou verwijderen en vervangt door een stuk (RVS)pijp, krijg je dan (los van meldingen op de boardcompter) nog problemen?
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ja, je geraakt niet meer door de keuring (APK)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
snsman
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.01.2013 - 22:22
Locatie: Nieuwegein

@ppFreddy, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij mijn vorige auto heb ik precies hetzelfde gedaan en ben 3 jaren zonder problemen door de APK keuring gekomen (bij een erkende Bovag garage).

Deze auto had echter niet zo'n geavanceerde computer dat er allerlei meldingen zouden kunnen ontstaan...;-)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dan haal je hem er toch onderuit,neem maar van me aan dat je niet door de APK komt,ivm de nieuwe apk regels.
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

inderdaad is roetfilter verwijderen en egr erbij afdoppen verboden,
beste en misschien enige oplossing voor de dieselmotor is om hem in goede staat te houden is:
maak niet te veel korte ritten met koude motor want dan onstaat veel roet,
en rijdt regelmatig een stuk op de snelweg met 130kmpu dan raak je roet weer kwijt, zonder regeneratie of loshalen motorinlaat, egr, en roetfilter.

groet,
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:



mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Maakt voor het regeneratieproces nog uit hoeveel toeren je draait?
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Bij stationair draaien regenereert ie niet, bij stevig rijden boven de 80km per uur wel.

Als de auto zelf de dpf niet meer schoon krijgt, komt de melding in het display, de auto kan dan aan Vida om te regenereren.
Dit gaat met ongeveer 2000 rpm en de uitlaat (dpf)wordt zo'n 600 graden.

Als de dpf meer dan 99% vol is kan je hem niet meer met vida schoonkrijgen.

Wordt dan: of een nieuwe, of dpf cleaning, of leegmaken met software aanpassing

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

"Wordt dan: of een nieuwe, of dpf cleaning, of leegmaken met software aanpassing"

Precies. En daarmee kom je gewoon door de APK. (voor we weer die discussie krijgen. Het kan wel maar het mag niet.)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Regeneren hoeft m.i. niet "met stevig doorrijden boven de 80", hij regenereert ook bij constante snelheden van bv 100
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

piotrV70 schreef:"Wordt dan: of een nieuwe, of dpf cleaning, of leegmaken met software aanpassing"

Precies. En daarmee kom je gewoon door de APK. (voor we weer die discussie krijgen. Het kan wel maar het mag niet.)

Vreemde adviezen dit,het mag simpelweg niet,het staat op het kenteken en is ook nog is een vorm van belasting fraude.
Ik hoop echt dat een goeie apk keurmeester het ontdekt.
RDW gegevens zijn gekoppeld met andere instanties,je zal niet de eerste zijn die gepakt wordt.
Gast

Je bedoelt de 1e moet nog gepakt worden, want bij de RDW is dit namelijk nog niet geregistreerd. :wink:
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Haha
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”