APK: vanalles gefixt

Voor kenners: de "Roffel"
lint
Geartronic member

Inderdaad geen risico's nemen met werkzaamheden aan stuurinrichting en wielophanging, is je eigen en andermans veiligheid in gevaar brengen als dat ondeskundig wordt gedaan.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Veneficus
2nd Gear member

Ik heb intussen zelf de stabilisatie en stuuronderdelen vervangen. Alleen de aandrijfashoes werd me teveel werk. Ook stuurhuishoes stelde niets voor. Toen ik 'm weer bracht voor de tweede APK check kwamen ze erachter dat toch niet alleen het fuseekogelhoesje vervangen moest worden, maar de hele arm. Jammer dat ze dat niet de eerste keer al hadden gezien, dan had ik die nog mee kunnen nemen.

Het enige waar ik tegenaan liep was een verdomde countermoer die op de draad zit waar je de stuurkogel op vast draait. Juist aan de kant waar de stuurhuishoes vervangen moest worden wou die niet los. En die hele as draait volledig mee, dus je hebt ook geen afzetmogelijkheid. Ik heb uiteindelijk meer dan anderhalf uur gedaan over het losmaken van die ene moer. Behalve dat was het verder geen probleem. Het scheelt als je een fatsoenlijke werkplaats ter beschikking hebt zodat je onder de auto kan staan.

Morgen wordt hij dus verder bij de garage afgemaakt en opnieuw uitgelijnd.

MAAR: vanochtend kreeg ik 'm niet gestart. Accu leeg. ANWB erbij, dynamo waarschijnlijk stuk. Volgens mij is dat niet heel moeilijk te vervangen, klopt dat? Vloeistoftankjes aan de kant, multiriem los, bedrading los, dynamo eruit, nieuwe erin en alles weer op de plek? Als dat te doen is bestel ik vandaag een dynamo, die heb ik dan vrijdag in huis en kan ik het weekend klussen. Anders moet ik het morgen nog bij de APK meteen mee laten nemen.
edraket
7th Gear member

Bij de classic is het best een klusje om de dynamo te vervangen omdat er van alles boven zit. Wat dat betreft is de V70N veel eenvoudiger. Je moet de stuurpomp en alles wat er boven zit weg halen, plus dat de bouten erg slecht en op de tast gelost moeten worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”