Ik zal mij zelf eerst even voorstellen, ik ben Albert Kleine, geboren in 1964, vandaar Appie64

Mijn Volvo verleden ziet er als volgt uit,
240 sedan, 740 Diesel, 850 sedan, V40, 850 T5R, V70 RAWD en ben sinds kort in het bezit van een C30 2.0D (2008) en een V70 uit 2000.
Nu heb ik met de C30 het volgende probleem,
Afgelopen Vrijdag avond sloeg de motor "spontaan op hol" dat wil zeggen, ongecontroleerd hoog in de toeren, witte rook uit de uitlaat (nee heeft niets met een nieuwe Paus te maken) en nadat ik de motor z.s.m. met de contactsleutel uitgezet had bleef de motor nog een tijdje doorlopen... :shock:
De C30 staat hier inmiddels op de brug (we hebben gelukkig zelf de faciliteiten om aan auto's te sleutelen) en nu blijkt dat het olie pijl boven MAX. staat, dus waarschijnlijk via de retour diesel in de olie gekomen.
Gezien dat de motor doorliep (na het van het contact zetten) en sterk rookte, heeft tie waarschijnlijk op z'n eigen olie gelopen?
Vraag aan de (techneuten) onder jullie,
Kennen jullie 1 of meerdere van deze symptomen of hebben jullie iets vergelijkbaars meegemaakt, alle goede raad is welkom (voordat we er een ruilmotor in plaatsen).
Hoor/lees graag jullie reacties
Bijvoorbaat dank.
Groet,
Albert