Mooie auto die Discovery, is wel een heel andere auto dan een XC, veel meer een echte terreinauto met hoge/lage gearing en een Terrain Response systeem.
Veel plezier ermee.
XC70 2.4D als caravantrekker
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Cool, erg mooi.
Dit is de keus die je maakt als je het terrein ingaat, lage gearing is natuurlijk ideaal voor extra tractie en het is ook nog stijlvol.
Veilige kilometers gewenst.
Dit is de keus die je maakt als je het terrein ingaat, lage gearing is natuurlijk ideaal voor extra tractie en het is ook nog stijlvol.
Veilige kilometers gewenst.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Bedankt. Van weloverwogen keuzes daar zijn wij nogal van en zeker nu het de keuze volwaardige terreinauto of personenauto met beperkte terreinvaardigheden betrof. Wat de beste Mr. Clarkson er van vindt mag hij zelf weten. Of het de beste off-roader is weet ik niet maar ik heb wat filmpjes bekeken en dat zag er beslist zeer goed uit. De huidige Range Rover ken ik wel zeer goed uit eigen ervaring en die wordt door vele deskundigen gebrandmerkt als de beste off-roader. De huidige Discovery's 3 en 4 schurken daar technische gezien zeer dicht tegenaan dus ..... De caravan aan barrels rijden zal wel niet gebeuren. We hebben al jarenlang ervaring met deze wijze van gebruik en weten daardoor gelukkig heel goed wat wel en niet kan.V70/2.4D/2003 schreef:Rob, gefeliciteerd! ....... hebben jullie een weloverwogen keuze gemaakt ......jullie vakantiebeleving .....dat jullie nogal off-road gaan....... Mr. Clarkson van Top Gear zal jullie roemen en prijzen ...... "de beste of-roader in the world and it is British" is .....Als je niet oppast trek je zo maar het onderstel van de opbouw...... veel vakantieplezier
Tja Ger, 'vakantieplezier' ? Sorry maar voor ons is dit dagelijkse kost ! Nog even doorbijten en dan geldt dat voor jou ook............
Veel zullen het er inderdaad niet zijn maar voor ons was het eigenlijk noodzakelijk omdat het een keuze betrof zoals ik hierboven aangaf. Anders hadden wij ongetwijfeld ook voldoende gehad aan de 'papieren' mogelijkheden.t5power schreef:...En goed dat je nog even ging testrijden met caravan, doen vast niet veel mensen.
U is stiekem een kenner ......lint schreef:....is wel een heel andere auto dan een XC, veel meer een echte terreinauto met hoge/lage gearing en een Terrain Response systeem.


Zo genoeg over Discovery's. Iedereen bedankt voor de reacties en gaan we weer over naar Volvo waarbij de soap over de V60 PIH dagelijkse kost is geworden. Top Gear is er niets bij !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Helaas wordt het forum erg beinvloed door de V60 PIH soap, maar is ook wel weer grappig om te lezen al die ophef om eigenlijk niets.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
Het zijn wel enorme caravan-gewichten die hier passeren. Dan zit je met een 'gewone' personenauto wel echt aan/over de grens.
Er zijn veel lichtere caravans te koop die niet minder praktisch zijn, eerder het tegendeel...
En 2000 toeren heuvel op is ook niet aan te raden.
Juist met de hedendaagse turbo-motoren en turbo diesels denkt menig bestuurder dat het allemaal niet meer uit maakt, maar de belasting van het mechaniek is niet anders (en dus veel te groot) dan in vroeger tijden; aanhanger rijden doe je het best met wat meer toeren, het verbruik is geen argument, vergeleken met de kosten van motorschade.
Caravan rijden is nu eenmaal geen zuinige vorm van vakantie vieren, al denkt menigeen dat wel.
Er zijn veel lichtere caravans te koop die niet minder praktisch zijn, eerder het tegendeel...
En 2000 toeren heuvel op is ook niet aan te raden.
Juist met de hedendaagse turbo-motoren en turbo diesels denkt menig bestuurder dat het allemaal niet meer uit maakt, maar de belasting van het mechaniek is niet anders (en dus veel te groot) dan in vroeger tijden; aanhanger rijden doe je het best met wat meer toeren, het verbruik is geen argument, vergeleken met de kosten van motorschade.
Caravan rijden is nu eenmaal geen zuinige vorm van vakantie vieren, al denkt menigeen dat wel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
Een V70 is dan ook geen doorsnee modale auto en mag een behoorlijk gewicht trekken. Volgens mij heeft een D5 zo rond de 2000 rpm zijn max. koppel? Een beetje caravan tussen 4,5 en 5 meter opbouw weegt incl. Laadvermogen al snel zo rond 1500 kg.
V70 D5 Momentum 2008 M6
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
Een V70 is technisch gezien een 'gewone' personenauto, daar bedoel ik mee geen specifieke 'trekker' zoals een Landrover of Toyota Land Cruiser.
Of de auto al dan niet modaal is doet er minder toe.
Genoemde auto's zijn ontworpen om zware aanhangers te trekken.
Bij de Volvo's zit je met dergelijke forse caravans aan het max geremde trekgewicht, en de gewichtsverhouding tussen trekauto en aanhanger is dan niet ideaal te noemen.
En 2000 toeren kan het begin zijn van het max koppelkromme, er speelt meer mee dan dat, en je kunt echt beter iets hoger in toeren zitten voor het welzijn van het mechaniek.
2000 is erg laag met een caravan aan de haak.
Of de auto al dan niet modaal is doet er minder toe.
Genoemde auto's zijn ontworpen om zware aanhangers te trekken.
Bij de Volvo's zit je met dergelijke forse caravans aan het max geremde trekgewicht, en de gewichtsverhouding tussen trekauto en aanhanger is dan niet ideaal te noemen.
En 2000 toeren kan het begin zijn van het max koppelkromme, er speelt meer mee dan dat, en je kunt echt beter iets hoger in toeren zitten voor het welzijn van het mechaniek.
2000 is erg laag met een caravan aan de haak.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20966
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een kennis van mij heeft wel eens iets geroepen over koppel en toerentallen.
Als je een zware last trekt, of met een landbouwvoertuig iets moet doen, dan hoor je het toerental aan de bovenkant van het maximumkoppel te houden. Als door belasting het toerental zakt blijf je wel met het koppel op het maximale koppel hangen.
Stel: 400 Nm tussen 1500 en 2500 toeren. Motor laten draaien op 2500 omwentelingen en als het toerental dan minder wordt, gebruik je nog steeds die 400 Nm. Als de motor maar 1500 toeren maakt en dan wegvalt is er geen koppel meer om mee te "werken".
Zo iets.
Als je een zware last trekt, of met een landbouwvoertuig iets moet doen, dan hoor je het toerental aan de bovenkant van het maximumkoppel te houden. Als door belasting het toerental zakt blijf je wel met het koppel op het maximale koppel hangen.
Stel: 400 Nm tussen 1500 en 2500 toeren. Motor laten draaien op 2500 omwentelingen en als het toerental dan minder wordt, gebruik je nog steeds die 400 Nm. Als de motor maar 1500 toeren maakt en dan wegvalt is er geen koppel meer om mee te "werken".
Zo iets.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
- Locatie: Berghem
Hé Rob, wat een pracht wagen, gezien de zomerse temperaturen bij jullie een geweldige kleur keuze. Maar gezien de zanderige omgeving wordt het wel veel poetsen.
Moet de Defender plaatsmaken? Dat is zo'n brute bak en zal qua terrein rijden vele malen beter uit de bus komen als de Discovery. De Discovery is daarentegen echt een luxe paard.
Dat het geen XC90 zou worden was geen verrassing, gezien jou gevoel bij het uiterlijk van deze auto.
Ga je de Discovery nog verder optimaliseren, Bull-bar, stoneguards voor de lampen of een roofrack en Side steps?
Grtz Gideon
Moet de Defender plaatsmaken? Dat is zo'n brute bak en zal qua terrein rijden vele malen beter uit de bus komen als de Discovery. De Discovery is daarentegen echt een luxe paard.
Dat het geen XC90 zou worden was geen verrassing, gezien jou gevoel bij het uiterlijk van deze auto.
Ga je de Discovery nog verder optimaliseren, Bull-bar, stoneguards voor de lampen of een roofrack en Side steps?
Grtz Gideon
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Vinden wij ook en we zijn er dan ook erg blij mee. Intussen al ruim kunnen testen in het terrein onder omstandigheden die hier maar zelden voorkomen. Door de overvloedige regenval is het terrein erg zacht geworden.Gideon_XC90 schreef:Hé Rob, wat een pracht wagen.......
En zoals verwacht presteert de Discovery vele malen beter dan de Defender dankzij het Terrain Response Systeem ! Ooit was de Defender onverslaanbaar maar die tijd is gewoon voorbij. Waar je met de Discovery gewoon rustig door kunt rijden lukt dat met de Defender slechts met grof geweld en dan nog ....
Mijn vrouw en ik hebben echt een vergelijkingstest kunnen doen door achter elkaar aan te rijden en ook steeds te wisselen van auto. Met enige trots merk ik nog op dat mijn vrouw 'haar mannetje staat' als het op terrein rijden aankomt !
Poetsen doe ik hier nauwelijks i.v.m. zand en stof want dan kun je net zo goed meteen de auto met schuurpapier te lijf gaan. Uitsluitend goed wassen en dat dan stukje bij beetje en heel veel water gebruiken. Geldt dus ook voor de Volvo's.
De Defender gaat in de verkoop en de Discovery blijft zoals hij is d.w.z. alleen de dubbele accu's incl. het speciale laadsysteem uit de Defender wordt overgezet. Het wordt dus allemaal iets anders qua gebruik. Helaas is de lier niet over te zetten op de Discovery.
Kortom tot nu toe zijn we zeer tevreden met onze aankoop. De 'lange afstandstest' gaat eind april plaatsvinden want dan gaan we naar Nederland. Eens kijken of de Discovery v.w.b. zitcomfort net zo comfortabel is als de Defender met Volvo stoelen.
Maar je weet me te vinden dus kom maar kijken naar de auto in zijn natuurlijke habitat. Kan ik eindelijk ook eens een XC90 van dichtbij bekijken .........
O ja, nog vergeten te vermelden: na onze proefrit met een XC70 D5 is mij duidelijk geworden waarom deze motor zo geliefd is onder Volvorijders. Inderdaad een hele fijne motor qua karakteristiek !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Gefeliciteerd, ik denk voor jullie gebruik gewoon de betere keuze.
Heel veel plezier ermee en natuurlijk veel ontspannen vakantieritten gewenst.
(Ben gezond jaloers op jullie life Style hoor ...
)
Heel veel plezier ermee en natuurlijk veel ontspannen vakantieritten gewenst.
(Ben gezond jaloers op jullie life Style hoor ...

2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Nog steeds DE wens van mijn vrouw, maar ik heb er tot nu toe nog kunnen overtuigen dat het.
a. niet zo comfortabel rijdt
b. niet zo veilig is
c. niet zo "zuinig"
d. niet zo betrouwbaar is
als een XC70
Maar wel een mooie bak is! Misschien ooit eens voor erbij
a. niet zo comfortabel rijdt
b. niet zo veilig is
c. niet zo "zuinig"
d. niet zo betrouwbaar is
als een XC70
Maar wel een mooie bak is! Misschien ooit eens voor erbij

XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Dat bloed kruipt is bekend en ......... meestal ook nog waar het niet gaan kan is ook niets nieuws dus ..........

BMW 730d MY09 met slechts 73.835 km op de klok (uiteraard aantoonbaar !)
Rob

BMW 730d MY09 met slechts 73.835 km op de klok (uiteraard aantoonbaar !)
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20966
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
En daar kunnen dan 2 caravans achter? Gezien het vermogen en koppel van een 735D geen probleem ...
Toch wordt het hier steeds gekker op het forum met autowissels.
Toch wordt het hier steeds gekker op het forum met autowissels.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Gefeliciteerd, machtige en impostante wagen zo'n 7-serie!
ben altijd nog benieuwd hoe die nu rijden
Maar ehm, is deze 7 een james bond-versie die met 1 druk op knop geschikt raakt voor slechte wegen met een caravan erachter?
Maar ehm, is deze 7 een james bond-versie die met 1 druk op knop geschikt raakt voor slechte wegen met een caravan erachter?

Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28531
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Mooie auto zo'n BMW 7 serie maar de Landrover is ook een fraaie en vooral stoere auto. Zou voor mij geen makkelijke keuze zijn geweest.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Qua looks ben je er in mijn ogen op achteruit gegaan, maar zoals je zelf natuurlijk allang weet, is de 7 op alle fronten een veel betere auto. Ik heb er ooit eens kort in gereden en vond het haast een surrealistische ervaring: volledig stil, alles onder controle en wat een kracht en souplesse. Heerlijk om in te rijden.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum