V60 PIH - De inruilwaarde en de bijtelling

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Bluemagics
4th Gear member

In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Arnold
5th Gear member
Contacteer:

Dat is ook mijn gedachte. :P
Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Samura
1st Gear member

Marc Apeldoorn schreef:
Autozoeker schreef:
Marc Apeldoorn schreef:@Autozoeker, vanuit jezelf als prive persoon geredeneerd mag je toch echt 25% bijtelling rekenen over minimaal 60.000 Euro.
Nee :) Voor zelfstandigen is de regeling iets anders. De bijtelling wordt verrekend met de autokosten. Zie de link die ik boven gepost heb met rekenvoorbeelden.
Ik zou als ik jou was maar eens heel goed kijken...
Je moet als zelfstandige sowieso over 25%*60K=15K inkomstenbelasting afdragen.
Dat is fout, ten eerste bijtelling is anders dan inkomstenbelasting, bijtelling is het bedrag die aangemerkt worden als inkomen waardoor inkomstenbelasting over dit bedrag moet betelen.

Bij eenmanszaak de bijtelling is 25% van de cat. waarde of de wekelijke kosten ( welke is lager mag je toepassen als bijtelling) in het geval dat de afschrijving nihil is, vaak is het zo dat de werkelijke kosten stuk lager en dus de bijtelling wordt lager.
Autozoeker
5th Gear member

Marc Apeldoorn schreef:
Autozoeker schreef:
Marc Apeldoorn schreef:@Autozoeker, vanuit jezelf als prive persoon geredeneerd mag je toch echt 25% bijtelling rekenen over minimaal 60.000 Euro.
Nee :) Voor zelfstandigen is de regeling iets anders. De bijtelling wordt verrekend met de autokosten. Zie de link die ik boven gepost heb met rekenvoorbeelden.
Ik zou als ik jou was maar eens heel goed kijken...
Je moet als zelfstandige sowieso over 25%*60K=15K inkomstenbelasting afdragen.
Ten eerste is het 0% bijtelling met de huidige regeling. Hoe dat over 5 jaar is weet ik niet.

Ten tweede: Je moet het prive gebruik verrekenen, het privegebruik is de bijtellings percentage. Anders betaal je 2x de bijtelling eerst via je V&W (verekening autokosten met prive gebruik) en daarna nog keer een "de normale" bijtelling. We betalen veel belasting in NL, maar niet zoveel.

@Samura
Dus je wil zeggen dat we (in het geval van 25%)
1. 25% verrekenen met prive gebruik in de V&W
2. vervolgens nogmaals 25% bij de het inkomen moeten optellen?

Eh.....
Arnold
5th Gear member
Contacteer:

Gewoon prive van de leasemij overnemen. Geen gedoe met afrekening fiscus of bijtelling.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Marc Apeldoorn
5th Gear member

Inderdaad na 5 jaar prive rijden (of je dat nu overneemt van je zaak of dat je die overneemt van de lease maatschappij maakt niets uit).
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
volvosan
3rd Gear member

- let op, MRB kan al na 2 tot 2,5 jaar ingaan....de vrijstelling geldt nml. 'slechts' t/m 2015 ; ik houd dus minimaal rekening met een MRB vanaf jan 2016 zoals bij een reguliere V560 D5 het geval is. Dan kan t (hopelijk) alleen maar meevallen.
- Na 5 jaar looptijd gaat de auto naar prive (is in geval van BV iets makkelijker dan bij eenmanszaak), fiscale bijtelling geen issue
- restwaarde hou ik op zo'n 15.000 - 20.000, maar boeit mij niet zo omdat ik m naar prive haal (en in dat geval mag ie best wat lager zijn :-) )
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Marc Apeldoorn
5th Gear member

MRB is 1800 Euro per jaar (zakelijk) , beetje bijtelling is 7500 per jaar (prive geld.) dus dat is veel bepalender..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Samura
1st Gear member

Autozoeker schreef: @Samura
1. 25% verrekenen met prive gebruik in c

Eh.....
Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).

Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)

Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).

Is het nu een beetje duidelijk?
Ben
Executive Member
Contacteer:

En in de BV is het weer anders.
Dan heb ik het maar makkelijk met m'n oude 245.
Wel 35% bijtelling over de actuele waarde !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
RichieB
6th Gear member

Je betaalt dus feitelijk de kosten van de auto vanuit privé, waardoor je geen bijtelling meer hoef te doen. Klinkt logisch. Alleen hier staat:
U rekent ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto tot het loon van uw werknemer (de zogenoemde regeling privégebruik auto). Een eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik van de auto mag u hierop in mindering brengen. Is deze vergoeding hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling nul.
Waar staat nu dat je geen bijtelling hoeft te doen als de werknemer/ZZPer privé alle kosten voor de auto draagt?

Edit: ik zie het al, dat staat hier, en geldt alleen voor ZZPer, niet voor werknemers:
Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Samura
1st Gear member

Ben schreef:En in de BV is het weer anders.
Dan heb ik het maar makkelijk met m'n oude 245.
Wel 35% bijtelling over de actuele waarde !
Uit mij hoofd dat geldt als de auto meer dan 15 jaar oud ( dat geldt voor eenmanszaak ook).

De uitleg van mij geldt alleen voor zelfstandigen en niet voor BV, voor BV geldt de gewoon normaal bijtelling ( dat loopt via de loonbelasting).
Voor zelfstandig loopt dit niet via de loonbelasting maar via de inkomstenbelasting door middel van het verhogen van de belastbare winst uit onderneming.
Autozoeker
5th Gear member

Samura schreef:

Eh.....
Nee hoor, het is simpel, het gaat alles via de V&W die wordt verhoogt met 0%,7%...25% van de cat. waarde van de auto ( de bijtelling dus) onder de omschrijving van prive gebruik van de auto, de totaal kosten van de auto (afschrijving, verzekering, brandstof.........) zijn aftrekbaar.
De winst die uitrolt van je V&W rekening is dan je inkomen (daar in verwerkt dus de bijtelling).

Een voorbeeld:
Auto 60K , na vijf jaar is bijtelling bijvoorbeeld 15%, de totaal kosten van die auto incl afschrijving in dat jaar 7K.
Je winst in dat jaar 35K
In beginsel moet dit gecorrigeerd met prive gebruik auto dus ( 35K +/+ (60K*15%)= 44K ( je winst uit onderneming is dus 44K)

Jij kan ook de daadwerkelijk kosten van de auto toepassen als prive gebruik van de auto dat is dus 7K
In dit geval zal de winst uit onderneming naar correctie dus 35K+7K= 42K.( dat is stuk lager dan 44K).

Misschien heb ik het niet helemaal netjes/duidelijk verwoord, maar dat zeg ik toch ook de hele tijd, dat de bijtelling wordt verrekend met de auto kosten in de V&W. Je heb daarna geen andere auto bijtelling meer. Je prive gebruik van het zakelijk goed is hiermee al verrekend.

Wat ik verder wilde zeggen is dat wanneer de auto is afgeschreven, je de afschrijving niet meer heb als autokosten. En dan zijn de werkelijke auto kosten meestal stukken lager dan de privegebruik bijtelling. En zodoende, na afschrijving, de bijtelling voor het prive gebruik er minder toe doet.

Zo dan goed verwoord? :)

Link met rekenvoorbeelden van de belastingdienst
Samura
1st Gear member

RichieB schreef:Je betaalt dus feitelijk de kosten van de auto vanuit privé, waardoor je geen bijtelling meer hoef te doen. Klinkt logisch. Alleen hier staat
U rekent ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto tot het loon van uw werknemer (de zogenoemde regeling privégebruik auto). Een eigen bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik van de auto mag u hierop in mindering brengen. Is deze vergoeding hoger dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling nul.
Waar staat nu dat je geen bijtelling hoeft te doen als de werknemer/ZZPer privé alle kosten voor de auto draagt?
Mijn vorige uitleg is voor de eigenaren van een bedrijf ( die hebben geen loon maar winst uit onderneming, dus die betalen geen loonheffing)
Voor de werknemers ongeacht eenmanszaak of BV of hoe dan ook geldt andere regels dis werknemers staan op de loonlijst waardoor betalen ook loonbelasting dan geld de gewoon normaal bijtelling 25% bijvoorbeeld maar kan ook 0% of 14% of 20%....
De eigen bijdrage van de werknemer wordt in mindering gebracht op de bijtelling.

Een voorbeeld:
- Auto 60K bijtelling 20% en eigen bijdrage van de werknemer van 150 euro netto per maand.
De bijtelling per maand is dus 20%*60K/12= 1000 euro

Op de loonstrook komt te staan de volgende aan bijtelling 1000-/- 150= 850 euro. ( over die 850 euro wordt loonbelasting betaald dus en niet over de 1000 euro).

Stel dat de werknemers betaald 1250 euro aan eigen bijdrage per maand dat de bijtelling van zijn auto is 1000 euro-/-1250 euro is negatief dus nihil en dat hoef hij geen loon belasting te betalen wat belasting over nihil is nihil.
Samura
1st Gear member

Autozoeker schreef:
Samura schreef:

Eh.....

Een voorbeeld:
Je winst in dat jaar 35K

Misschien heb ik het niet helemaal netjes/duidelijk verwoord, maar dat zeg ik toch ook de hele tijd, dat de bijtelling wordt verrekend met de auto kosten in de V&W. Je heb daarna geen andere auto bijtelling meer. Je prive gebruik van het zakelijk goed is hiermee al verrekend.

Wat ik verder wilde zeggen is dat wanneer de auto is afgeschreven, je de afschrijving niet meer heb als autokosten. En dan zijn de werkelijke auto kosten meestal stukken lager dan de privegebruik bijtelling. En zodoende, na afschrijving, de bijtelling voor het prive gebruik er minder toe doet.

Zo dan goed verwoord? :)

Link met rekenvoorbeelden van de belastingdienst
Dat klopt helemaal :)
ferretje
4th Gear member

@Autozoeker: Prima van uit de optimistische blik.....de bijtelling valt weg tegen de werkelijke kosten dus geen bijtelling.

Pessimistisch geredeneerd, geen kostenaftrek voor wat het de zakelijke kilometers betreft. Immers je kosten vallen helemaal weg tegen de bijtelling dus ook de kosten die worden opgeroepen door de zakelijke kilometers.

Dus toch naar prive die auto en dan kilometers schrijven.... heb je nog een beetje aftrek. (overigens is dat nog niet zo eenvoudig, vrees ik....)

En over de houderschapsbelasting, naar verluid broedt men op een nieuw systeem, en dat zou best eens kunnen samenhangen met de CO2 uitstoot. Met een lage formele uitstoot van 48 gram CO2 kan dan de belasting best nog wel eens meevallen.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
kissyfur
3rd Gear member

...
Samura
1st Gear member

@kissyfur
Wat je schets is fout (zie even mijn eerder uitleg)
De bijtelling die geteld worden op je salaris betaal je loonbelasting (LB)daarover en niet inkomstenbelasting (IB).
Die vijf jaar geldt allen voor de % van de cataloguswaarde en er zijn geen garanties voor, het kan zo zijn dat de overheid op eens de regels gaan aanpassen.

Dat geldt voor iedereen die een loonstrook krijgt dus gewoon werknemer of DGA.
Voor ondernemers die niet in de loonheffing vallen ( ZZP/eenmanszaak/VOF..)
Geldt andere regels die heb ik in mijn eerder posten uitgelegd.
Superfunky
5th Gear member

Bluemagics schreef:In dat geval halen we 'm over 5 jaar via een omwegje naar prive en rijden we nog een paar jaar in. :-)
Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!
Staat dan nog voor 7,5k in de boeken (10% restwaarde na afschrijving), dus als de handel dat er nou voor geeft, dan hoef ik tenminste geen boekwinst te nemen wanneer hij naar privé gaat (en anders nog maar een jaartje met registratie rijden).
Samura
1st Gear member

Superfunky schreef:
Precies, dus hoe minder dat ding waard is, hoe liever ik het heb!
Staat dan nog voor 7,5k in de boeken (10% restwaarde na afschrijving), dus als de handel dat er nou voor geeft, dan hoef ik tenminste geen boekwinst te nemen wanneer hij naar privé gaat (en anders nog maar een jaartje met registratie rijden).
Als je een auto van de zaak naar prive breng dan geldt de economische waarde en niet de boekwaarde.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”