V60 PIH - De inruilwaarde en de bijtelling

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Autozoeker
5th Gear member

Alleen als we korting krijgen :angel9: hahahaha
Superfunky
5th Gear member

ferretje schreef:Als je er overigens van uit gaat dat voor de fiscale wetgeving het tekenen van de voorinschrijving het aangaan van de investeringsverplichting is en de meesten in 2012 een dergelijke overeenkomst getekend hebben loopt de termijn zelfs al 31 december 2016 af.....
Dat gaat alleen op als je ook betaalt hebt in 2012. Dan mag je ook MIA toepassen over 2012.

Overigens, misschien nog een overweging voor anderen: Ik heb gisteren mijn meldlingen MIA/VAMIL opnieuw ingediend op basis van ondertekeningsdatum definitieve orders. Er is mij te veel ruis over de vraag of ondertekening voorisnchrijving nu wel of niet het aangaan van de investeringsverplichting is. Dus, in het kader van better save than sorry en voorkoming van gezeur met de fiscus....
Bij de melding kun je keurig aangeven dat de investering al eerder is gemeld, dus je meldt hem niet dubbel aan, je vervangt je melding alleen.
Autozoeker
5th Gear member

Ik moet ook nog supplement indienen, paar opties bijgekomen sinds de orginele aamelding.
Even vanavond werk van maken. Tot hoe lang kan je nog aanpassingen indienen eigenlijk?
ferretje
4th Gear member

Autozoeker schreef:Alleen als we korting krijgen :angel9: hahahaha
Zeg dat nou niet........ kun je voor ge"ben"ned worden.....is een liefhebbersforum.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Superfunky
5th Gear member

Autozoeker schreef:Tot hoe lang kan je nog aanpassingen indienen eigenlijk?
Precies, daar worstelde ik dus ook mee, de "3 maanden na aangaan verplichting" zijn verstreken. Levering is nog niet geweest, dus dacht ik: ik doe gewoon een nieuwe melding. Dan vervalt de eerste en zit ik altijd goed.
ferretje
4th Gear member

Superfunky schreef:Dat gaat alleen op als je ook betaalt hebt in 2012. Dan mag je ook MIA toepassen over 2012.
Volgens mij niet, de letterlijke tekst van artikel 3.47 lid 2 luidt:
Desinvesteringsbijtelling heeft alleen plaats voorzover de vervreemding plaatsvindt binnen vijf jaar na het begin van het kalenderjaar waarin de investering heeft plaatsgevonden en wordt over geen hoger bedrag berekend dan het investeringsbedrag voorzover daarover investeringsaftrek in aanmerking is genomen.

Of je betaald hebt heeft invloed op de effectuering van de aftrek. Als je in 2012 de overeenkomst hebt getekend maar nog niet betaald heb je wel MIA 2012 maar mag je die pas in 2013 verrekenen. Daarmee is het geen MIA 2013 geworden..... Je moet de investering dan ook in je aangifte 2012 opnemen naar mijn bescheiden mening.
Ook voor mensen die dus niets betaald hebben in 2012 maat wel hebben getekend voor 1 januari loopt de desinvesteringstermijn eind 2016 af.
Autozoeker
5th Gear member

@ferretje, vandaar de smileys en lach hehe is meer humor :P
Superfunky
5th Gear member

ferretje schreef:
Ook voor mensen die dus niets betaald hebben in 2012 maat wel hebben getekend voor 1 januari loopt de desinvesteringstermijn eind 2016 af.
Dat zou ik maar even langs een fiscalist trekken (of je doet zoals ik en neemt het zekere voor het onzekere). De vraag is namelijk of het tekenen van de voorinschrijving is aan te merken als "het aangaan van een investeringsverplichting" in juridische zin. Er is namelijk geen order opgemaakt, er zijn geen prijzen overeengekomen, er zijn diverse escapes en de verplichting moet in dat document zelfs nog bekrachtigd worden in juli 2013. Het is m.i. daarom enkel een intentie tot investering en volgens mijn fiscalist is het niet ondenkbaar dat een inspectuer zich op het standpunt zal stellen dat enkel het tekenen van de order de juridische verplichting is en niet het tekenen van de intentie. Dit wordt anders wanneer er wel (aan)betaald is in 2012 aangezien dit aangemerkt kan worden als bekrachtiging.
ferretje
4th Gear member

@Superfunky, als fiscaal jurist zie ik e.e.a. toch anders. Volgens mij is het voorinschrijfcontract gelijk te stellen aan een koopovereenkomst met (mogelijk) ontbindende voorwaarde van levering in 2013. Die ontbinding moet je danwel inroepen, anders zit je er alsnog aan vast.
Lees het contract nog maar eens aandachtig door.

Het is zo dat als de Volvo geleverd kan worden in 2013 jij (en ik) niet onder de koop uit kunnen. In zoverre is het echt een investeringsverplichting. Er staat nergens in de wet Inkomstenbelasting dat er een koopovereenkomst moet zijn o.i.d. Er worden ook geen eisen gesteld aan de investeringsverplichting.

Ik heb wel aanbetaald met een contra-bankgarantie. Als de auto niet geleverd kan worden in 2013 kan ik de overeenkomst ontbinden en krijg ik de aanbetaling terug, (en de dealer zijn bankgarantie). In zoverre schept de aanbetaling geen aanvullende verplichting of bekrachtiging....

Overigens zal er best een inspecteur zijn die er anders over denkt, maar dat komt veel vaker voor. Uiteindelijk bepaalt de Hoge Raad, als het zover komt, niet de inspecteur. Ook daar zit helaas veel kaf onder het koren....
Superfunky
5th Gear member

ferretje schreef:@Superfunky, als fiscaal jurist zie ik e.e.a. toch anders. Volgens mij is het voorinschrijfcontract gelijk te stellen aan een koopovereenkomst met (mogelijk) ontbindende voorwaarde van levering in 2013. Die ontbinding moet je danwel inroepen, anders zit je er alsnog aan vast.
Lees het contract nog maar eens aandachtig door.

Het is zo dat als de Volvo geleverd kan worden in 2013 jij (en ik) niet onder de koop uit kunnen. In zoverre is het echt een investeringsverplichting. Er staat nergens in de wet Inkomstenbelasting dat er een koopovereenkomst moet zijn o.i.d. Er worden ook geen eisen gesteld aan de investeringsverplichting.

Ik heb wel aanbetaald met een contra-bankgarantie. Als de auto niet geleverd kan worden in 2013 kan ik de overeenkomst ontbinden en krijg ik de aanbetaling terug, (en de dealer zijn bankgarantie). In zoverre schept de aanbetaling geen aanvullende verplichting of bekrachtiging....

Overigens zal er best een inspecteur zijn die er anders over denkt, maar dat komt veel vaker voor. Uiteindelijk bepaalt de Hoge Raad, als het zover komt, niet de inspecteur. Ook daar zit helaas veel kaf onder het koren....
Altijd grappig; zoveel juristen, zoveel meningen!
De mijne ziet het anders, maar volgens mij zijn we het eens. Jij hebt betaald in 2012 en dus zal het ook goed verkoopbaar zijn dat je de "5 jaar periode" start in 2012.
In mijn situatie zegt de fiscalist: waarom zou je het risico op gezeur en procedures nemen. En dat advies volg ik, want ik weet wat ik per jaar aan die knakker kwijt ben en één akkefietje met deze auto en het hele voordeel is weg !!! :) :)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”