prestaties 1.6D

Geleverd vanaf 2003
RG68
1st Gear member

Ik heb mijn C4 zelf niet uitgezocht, misschien zijn dit niet de duurdere, meerverstelbare stoelen.
Ik wacht met smart op mijn V50, die stoelen zaten tijdens de proefrit uitstekend.
================================================
VOLVO for life!
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

RG68 schreef:Ik heb mijn C4 zelf niet uitgezocht, misschien zijn dit niet de duurdere, meerverstelbare stoelen.
Ik wacht met smart op mijn V50, die stoelen zaten tijdens de proefrit uitstekend.
Dat zou kunnen, m'n meis heeft wel de met-toeters-en-bellen versie.
Overigens is de V50 voor m'n gevoel ook weer net een stapje hoger :)
Kan me voorstellen dat je daar naar uitkijkt, is een mooie auto.
maybs40
1st Gear member

Kan haast ook niet anders dus Smile
Enfin, das inderdaad een fijne motor, hoeveel diesel absorbeert de S40 met die motor? M'n vriendin haalt 1:19,2 met haar C4 (veel snelweg & file).
ik heb 805 km gereden met een volle tank.
2 dagen in de file, langzaaamrijdend tot stilstaand
2 dagen normaal gebruik.

verbruik is gelijk aan de golf V 1.9 tdi (105 pk)
1.6D S40 Edition II Silver Metallic
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Actieradius van m'n vriendin met 50 liter is iets hoger, dan kom je uit op een kleine 1000 km. De V50 zal wel wat gewichtiger zijn; 1308 vs 1245 om precies te zijn :) (al gaat er volgens autotrader 62l in, dat zou het verbruik op 1:13 zetten.. dat lijkt me stug)

Och ja, als je leased maakt het sowieso niet echt uit voor de portomonnee.
maybs40
1st Gear member

Och ja, als je leased maakt het sowieso niet echt uit voor de portomonnee.
precies :)

Ik moet toegeven dat ik vaak harder rijd dan toegestaan is. Dus hij kan zuiniger.
1.6D S40 Edition II Silver Metallic
walter123
1st Gear member

Het maakt dan misschien niet echt uit voor de "eigen" portemonnee, maar voor die van de werkgever wel.
Uiteindelijk heeft dit toch weer z'n invloed op je "eigen" portemonnee, aangezien de kosten voor het bedrijf hoger uitvallen en er dus minder aan het personeel kan worden besteed.

Verder kan het ook nadelige gevolgen voor de leaseregeling hebben, waardoor je bij je volgende auto weer meer beperkt in je keuze bent.

Ik ben zelf ook een leaserijder, dus ik weet hoe het in de praktijk gaat ....... ik wil hier ook zeker niemand de les lezen ......
newfh
2nd Gear member

Beste RG68,

Kijk hier maar eens hoe onze collega-forummer en ikzelf het hebben gedaan;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=v50

Succes, en mocht je verder vragen hebben kun je me altijd mailen.
RG68
1st Gear member

Thanx newfh,

precies wat ik nodig had.
Zodra ik de auto in bezit heb, ga ik kijken hoe ik eea aan ga pakken.
VOLVO for life!
eXite
4th Gear member

Ik rij nu een jaar 1.6D en vind het een heerlijke motor. Het is geen racemonster, maar komt goed mee met al het verkeer.

Een maand geleden heb ik dan toch maar het risico genomen en heb de motor laten chippen bij Chipmeister in Leusden. Dit heeft echt dag en nacht verschil uitgemaakt. Er is tevens een K&N filter ingezet en een HEICO SPORTIV tweewegs uitlaat onder gemonteerd. Resultaat van de bank: 161pk @ 3950 rpm :D

Sindsdien zijn er weinig mensen geweest die mij hebben kunnen bijhouden (af en toe toch even proberen ;)). Achteraf gezien was het niet direct nodig geweest, maar het is toch leuk om speling onder je pedaal te hebben.

Een ding waar mensen wel rekening mee moeten houden, de 1.6D heeft een 5-bak en de 2.0D een 6-bak. Als ik nog iets ga vervangen aan mijn 1.6D dan is het de versnellingsbak. Ik krijg de auto niet verder dan 220km/h, dan kom ik over de 4500 toeren en dus het rode gebied. Normaliter rijd ik 140-150km/h en dan kom ik toch bij de 3000 toeren uit, wat het geheel wat lawaaiig maakt.

Ik heb gewoon de verkeerde keus gemaakt en heb voor de 1.6D gekozen terwijl ik deze nu helemaal aan het ombouwen ben naar een 2.0D (met alle kosten van dien). Ben je dus opzoek naar een snelle motor dan kun je beter gelijk voor de 2.0D gaan. Ben je iemand die rustig op de rechterbaan naar huis pruttelt dan is de 1.6 meer dan je ooit nodig zult hebben :)
Daanh78
3rd Gear member

eXite, ik ben benieuwd naar je bevindingen over de lange termijn. Post af en toe eens wat. Hier wordt nogal veel gesproken over de nadelige gevolgen van het (chip)tunen van je wagen.

Zelf denk ik namelijk dat het allemaal best meevalt. Je bent natuurlijk zelf baas over je rechter voet! Maar keep us posted...
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
eXite
4th Gear member

Nou hier is de laatste ontwikkeling ;) (anti-skid service vereist)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
sanco
5th Gear member

eXite schreef:Ik rij nu een jaar 1.6D en vind het een heerlijke motor. Het is geen racemonster, maar komt goed mee met al het verkeer.

Een maand geleden heb ik dan toch maar het risico genomen en heb de motor laten chippen bij Chipmeister in Leusden. Dit heeft echt dag en nacht verschil uitgemaakt. Er is tevens een K&N filter ingezet en een HEICO SPORTIV tweewegs uitlaat onder gemonteerd. Resultaat van de bank: 161pk @ 3950 rpm :D

Ik krijg de auto niet verder dan 220km/h, dan kom ik over de 4500 toeren en dus het rode gebied. Normaliter rijd ik 140-150km/h en dan kom ik toch bij de 3000 toeren uit, wat het geheel wat lawaaiig maakt.

Ik heb gewoon de verkeerde keus gemaakt en heb voor de 1.6D gekozen terwijl ik deze nu helemaal aan het ombouwen ben naar een 2.0D (met alle kosten van dien). Ben je dus opzoek naar een snelle motor dan kun je beter gelijk voor de 2.0D gaan. Ben je iemand die rustig op de rechterbaan naar huis pruttelt dan is de 1.6 meer dan je ooit nodig zult hebben :)
Als ik eerlijk ben vind ik 220 voor een 1,6 liter D met roetfilter niet misselijk. Zeker in aanmerking genomen dat de teller erg weinig afwijkt van de werkelijkheid. Ik denk dat een 2.0 niet veel meer in zijn mars heeft als je hem een beetje tuned em zelfs de D5 auto loopt nauwelijks harder. Ik denk dat je dus nogal wat vraagt van je mechaniek. Als je vaak gebruik maakt van de mogelijkheden denk ik dat problemen niet kunnen uitblijven. Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat je dat hier in Nederland lang ongestraft kan doen

Ben in die zin ook zeker geinteresseerd in je ervaringen op de wat langere termijn.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
sanco
5th Gear member

sorry, dubbele post....
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
eXite
4th Gear member

Dieselmotoren kunnen sowieso van huis uit meer hebben dan benzinemotoren, aangezien het een veel dikker blok betreft i.v.m. de nodige compressie. Het blok zelf zal het moeilijk hebben met het toerental dat wordt gevergd op dat moment en de turbo zal ook fors wat voor zijn kaken krijgen, maar hier geldt wel dat de veiligheidsmarges niet worden overschreden. Er zitten overal en nergens sensoren die de turbodruk registreren, het toerental, de motortemperatuur en alle andere relevante parameters. Zodra deze waarden te gortig worden begrenst de auto de motor automatisch.

Bij een gechipte auto dien je meer rekening te houden met je rijstijl. De motor moet dus eerst goed warm zijn wil je de auto op zijn staart trappen en zomaar de motor uitzetten na een vlotte rit is er ook niet bij. (turbo moet afkoelen) Dit zijn zaken waar je normaliter niet al te veel bij stilstaat omdat bij een standaardmotor geweldige veiligheidsmarges worden gehanteerd, een gechipte motor maakt deze marges kleiner.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Tandmac
2nd Gear member
Contacteer:

Update.
Ik heb nu ruim 25.000 km op de tellerstaan van de S40 1.6 D basis uitvoering met enkel parkeersensor als optie.

Wat valt mee..
heel veel
De onberispelijke wegligging.
Feiloze besturing
Het verbruik: 800 km met een tank (ong 40L) wisselend stad en snelwegverkeer.
De stilte van de wagen.
De anonimiteit van de wagen (valt dus totaal niet op hé)
Goede koplampen
Ruim zicht als bestuurder

Wat valt tegen
De toch te kleine tankinhoud, tanken om de 1000 km is prettiger!
De radio (volgende week gaat ie binnen voor een software update)
De onmogelijkheid om een externe geluidsbron aan t sluiten.
De anonimiteit van de wagen (valt dus totaal niet op hé)
Regelmatig bij lage snelheid het terug vallen tot op 600 RPM waardoor je stil valt als je wil doorijden (volgende week gaat ie ook hiervoor binnen voor een software update)
Taeke
1st Gear member

Ik heb sinds een maand een S40 1.6d en de motor valt me alleszins mee.
Hij draait heel mooi rond, veel beter dan de VAG 1.9TDI. Verder trekt hij mooi gelijkmatig en zonder resonanties. Ook dat is bij de TDI wel anders.

Prestaties zijn meer dan voldoende, je merkt pas boven de 140 dat het dan een stuk moeilijker gaat. Inderdaad moet je wel zorgen dat het ding boven de 1200 toeren blijft want anders kom je niet meer van je plek :)
eXite
4th Gear member

Nou, ik heb nu bijna 90.000km op de teller staan van mijn gechiptunede S40 1.6D en hij rijdt nog als de dag dat ik hem van de dealer haalde. Zoals hierboven genoemd weldegelijk een storing gehad n.a.v. het chippen, maar dit was slechts softwarematig en eigenlijk sindsdien nooit meer gehad. Bij de laatste beurt zag alles er nog prima uit aldus de dealer, dus het chippen heeft bij deze km-stand i.i.g. nog geen negatieve uitwerking gehad.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Guestuser

Ik kom van een v40 1.9d naar een v50 1.6d.
Persoonlijk investeer ik liever in de binnenkant van de wagen dan in de motor. Een koppel van 220 is meer dan behoorlijk en in mijn ogen is de auto zeer vlot. Heb van één ding spijt; ik had de high performance audio moeten nemen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

never_stop_exploring schreef:Ik kom van een v40 1.9d naar een v50 1.6d.
Persoonlijk investeer ik liever in de binnenkant van de wagen dan in de motor. Een koppel van 220 is meer dan behoorlijk en in mijn ogen is de auto zeer vlot. Heb van één ding spijt; ik had de high performance audio moeten nemen.
als jouw V50 voor week 48/2005 gebouwd is (modeljaar 2006 starte reeds in mei 2005) kun je mogelijk nog met originele speakers wat upgraden
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”